Beste forum leden.
Mijn Omega 2.2 staat al 3 maanden stil met het zelfde probleem. (Zie ook mijn eerdere vragen)
Mijn garage is toch weer op de ECU terechtgekomen. Deze voor de 2e keer laten controleren door ACtronics. De eerste keer konden ze hem niet goed testen?? Net als de eerste keer is de ECU retour gekomen dat ze geen fouten met hun testsysteem hebben kunnen vinden.
De storing is dat de motor niet goed loopt en af wil slaan. De testcomputer laat dan een afgeven waarde van de LMM van 5kg/min?? zie en deze veranderd niet. De motor smoort en er zijn geen uitlaatgassen.
Als je de LMM connector losneemt dan blijft de motor wel lopen maar tijdens het rijden gebeurt het ook dat de motor helemaal geen trekkracht heeft en de auto niet vooruit komt. Plotseling krijgt de motor dan weer vermogen en kan je verder rijden.
Waar moeten we gaan zoeken??
Is de ECU defect of zit er iets in de bedrading (alles is door gemeten) Verder zijn alle sensoren en kleppen gecontroleerd en functioneren normaal. Alle massaverbindingen zijn gecontroleerd, extra massa draden naar ECU en LMM gelegd enz. enz.
Wie heeft dit wel eens aan de hand gehad en kan mij hiermee verder helpen.
Met technische groet,
Kees
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De vorige keer is er met EOBD uitgelezen.
Is er al eens uitgelezen met dealer-apparatuur? En dan niet alleen codes lezen, maar ook sensoren bekijken of ze goede waardes geven.
Beste Oldford,
Bedankt voor je reactie.
Wat is EOBD?
Omega staat bij Opel dealer dus er is met dealer apparatuur uitgelezen. Er ontstaan geen foutcodes, alleen natuurlijk als ik de LMM losneem.
Ik neem verder aan dat de monteur ook naar de afgegeven waardes/signalen van de sensoren kijkt en deze beoordeelt.
Op internet wel gelezen dat de waardes heel kritisch kunnen zijn en van grote invloed kunnen zijn op functioneren van het MM.
Mvgr.
15 jaar
Is er ook aan het uitlaatsysteem gedacht, stel dat het binnenwerk van de katalysator er los in ligt en af en toe de doorgang van de gassen belemmerd.
Hans
Het probleem is het doorgeven van waardes en meetgegevens.
In je eerste post zeg je: De testcomputer laat dan een afgeven waarde van de LMM van 5kg/min.
Dat is een hoge waarde vanwege de minuut. Per uur is dat 300kg en dat is grofweg 15 tot 30 x zo veel als bij stationair.
Is het 5kg/uur dan is het weer erg weinig. Bij stationair moet het 9 tot 20 kg/uur zijn.
Vraag eerst eens de juiste waardes op.
Beste Oldford,
Tijd niet gekeken op dit forum vandaar mijn late reactie.
De uitgelezen waarde van de luchtmassa meter staat op 5.....kg/uur?? en blijft daar vast op staan. Als de motor weer aanschiet dan zie je de waarde afhankelijk van toerental variëren tussen de normale waarden.
Ook gedacht aan verstopping van uitlaatsysteem, helaas ook toen uitlaat bij spruitstuk was losgenomen bleef de storing ontstaan.
Mvgr.
Kees
15 jaar
waarom niet even een andere stationer toeren tal regelaar geprobeerd ??
mvg willem2
15 jaar
Beste Willem,
Compleet gasklephuis uitgewisseld echter zonder resultaat.
Bobinebrug uitgewisseld, geen resultaat.
Het wachten is nu op een andere Omega zodat ze de computer kunnen uitwisselen, een testcomputer van dit type is bij de Opel garage bedrijven niet voorhanden (??)
Mvgr.
Kees
15 jaar
Beste Forumleden,
Een gebruikte ecu gekocht bij Wessel-autoonderdelen voor 175 incl. alle benodigde codes ed. Onder rembours naar mijn garage laten sturen, gemonteerd en de omega rijdt weer.
In mijn omega uit 2000 zit een Y2.2xe benzine motor maar ik heb de ecu van een z2.2xe motor gekocht.
Ik begreep van iemand dat in de simtec71 ecu van deY2,2xe motor probleemjes zaten en dat deze in een aangepaste versie in de z2.2xe motor wordt gebruikt.
Mvgr.
Kees
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar