close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel FRONTERA B: Y22SE frontera doet eigenaardig, loopt warm en heeft misfire

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: Y22SE, Vermogen (kw): 100

Even de situatie schetsen:

Een Y22SE motor loopt op LPI en op benzine.

Op LPG rijdt de wagen goed en normaal tot de buiten temperatuur boven de 15°c a 20°C stijgt. Dan begint de motor op hogere toeren ( >3000RPM) over te slaan en krijg ik een foutcode (P0300) van misfire op alle zuigers. Watertemperatuur blijft mooi 90°C.

Op benzine heeft de motor geen enkel probleem tot dat de temperatuur buiten boven de 30°c stijgt. als ik een constante snelheid (hoe groot de snelheid is heeft geen belang, 120 90 70 ) aanhoud dan blijft de watertemperatuur mooi 90°c. van het moment dat er meer vermogen gevraagd wordt , door versnelling of bergop dan gaat de temperatuur onmiddelijk naar de 110°C tot juist voor het rood. natuurlijk niet ideaal. Airco of andere verbruikers aan geschakeld of niet heeft geen invloeid op het fenomeen. Op LPG heb ik dit niet geprobeerd omdat ik dan al dat ander probleem heb. het duurt ook zo'n 1 a 2 minuten eer de watertemperatuur terug tot de 90°C daalt. Geen misfire of foutcode. alleen een bloed hete motor. wat ik daarvoor niet had.

Ik heb de motor verleden jaar vervangen omdat de 4de zuiger ovaal was door al eens heet te rijden door een defecte LPG injector.. het fenomeen doet zich voor op beide motoren. de vorige motor verbruikte wel veel olie door de ovale zuiger. (700ml/400km)

De defecte injector was er eerst, de rest van de problemen heb ik erachteraf bij gekregen.

De temperatuur sensor en koelvin werken goed en normaal. ook de doorstroming van de grote radiator is goed.

De misfire kan natuurlijk een gevolg zijn van een te hoge verbrandings temperatuur.
maar dan is de vraag: hoe komt dit?

en dan denk ik aan 2 zaken:
1. de katalysator of uitlaat verstopt??
2. een slechte doorstoming van de kop. achteraan de kop is er een constante doorstroming die naar de pomp loopt. (hier is de verdamper van het lpi systeem tussengezet.)

Dde temperatuur blijft bij het lpg probleem mooi constant ook via de odb stekker verhoogt de temperatuur niet. wat natuurlijk niet weg neemt dat de verbrandingstemperatuur verhoogt.

Iemand nog enig idee wat er mis zou kunnen zijn? want die van mij zijn uitgeput.

Geplaatst door

OPFRON (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eerst eens naar het mengsel gaan kijken. Dat kan aan de hand van de zogenaamde "fuel trims" die uit te lezen zijn.
Die fuel trims moeten rond de 0% zitten. Bij grotere afwijkingen is er iets aan de hand.
Kijk dan gelijk eens naar de inlaat lucht temperatuur en de inlaat onderdruk (map-sensor).

oldford 0
badge

8 jaar

Even diagnose gedaan:
zowel op benzine als op gas.
De intake temp duidt 6°c warmer aan dan de buitentemperatuur(tijdens de rit). deze vervangen. net hetzelfde. misschien verkeerde uitlezing van het diagnosetoestel?
De map sensor werkt zoals behoren.

over fuel trims heb ik weinig kennis. dus ik weet eigenlijk ook niet hoe ik dit correct kan uitlezen.
ik heb de lang term en short term uitgelezen op warme stationaire motor.
na een rit is de long term fuel trim van een hoge piek 26% stilletjes naar een 10% a 5% gezakt op stationaire motor. stabiel
op de Short term fuel trim is het tussen de -0.6% en +0.8% op stationaire motor.

ik denk dat ik met de diagnose software die ik heb, een opname kan doen. kan dit helpen om wat meer gegevens te vergelijken in tijd? en zo ja welke gegevens moet het document bevatten?

OPFRON 0

8 jaar

Even mij verder in fuel trims verdiept. Nu weet ik tochal waar over het gaat.
zo heb ik begrepen dat de STFT een maximale uitwijking mag hebben van 9 a 8% en de LTFT altijd zo dicht mogelijk op 0% moet staan.
(verbeter mij als het niet juist is)

Na de diagnose heb ik toch gemerkt dat de zowel de long als de short term fuel trim overwegend positief is. zelfs pieken naar 25%. stationair laten draaien op warme motor, gaat de LTFT niet onder de 5%.
Of de wagen nu op gas of op benzine rijdt, maakt geen verschil.

een vacuum lek heb ik niet gevonden(de remmenreiniger test), en vermits de 4X4 goed werkt en ook vacuum gestuurd wordt. ga ik er vanuit dat dit probleem niet aanwezig is.

Ik heb alles dubbel liggen voor de motor. nog overschotten van de wagen die ik afgebroken heb voor de motor. dus ik kan eigenlijk zonder veel kosten sensoren en onderdelen vervangen.

zou de 1ste Lambda-sonde kunnen vervuilt zijn met olie? zodat deze een arm-mengsel dedecteert?
of is dit wat vergezocht?


ik heb wel met de motor met olie verbruik blijven rijden (minstens 15000km) tot ik een andere motor had gevonden.

OPFRON 0

8 jaar

Bij stationair is je STFT werkelijk perfect. De regeling reageert onmiddelijk op de kleinste veranderingen van de 1e lambda sensor.
Aan de hand van die meting zou je niet zeggen dat de 1e lambda sensor vervuild of verouderd is.

Pieken van +25% op de LTFT na het rijden geven aan dat het mengsel onder belasting veel en veel te arm is.
Dat is een bekende oorzaak voor misfire codes (al dan niet mer een gespecificeerde cylinder).
Onder belasting is er dus zeker iets niet goed.
N.B.: of het mengsel is veel te arm of de 1e lambdasonde geeft abusievelijk aan dat het mengsel te arm is.
In het laatste geval gaat de auto ook zuipen. Wat doet je brandstofverbruik? Gelijk, lager, hoger?

Je inlaat lucht temperatiuur senor was het niet, bij draaiende motor geeft die altijd wat meer aan dan de buiten temperatuur.
Dat komt door opwarming van de motor en is geheel normaal.
Wat zijn de waardes die je van de map-sensor krijgt?
Meting 1: contact aan, maar motor (nog) niet gestart
Meting 2: bij stationair
Meting 3: bij deellast als de LTFT richting +25% gaat
Meting 4: bij vol gas

oldford 0
badge

8 jaar

de wagen is wel redelijk gulzig. maar is eigenlijk altijd al gulzig geweest.
hij verbruikt toch zo'n 15l op 100km (gas) benzine is iets minder.

hierbij de metingen:
1. -0.4 of -0.1 in/HG
2. -21 InHG (-23 inHG als bij de start de nullastregelklep nog aan het regelen is (zo'n 3sec))
3. zeer variabel
4. -6 a -4 InHG

Ik heb dit weekend de katalysator en de 2 Lambda sondes verandert, Geeft in de metingen geen resultaat.
maar ik heb wel de indruk de wagen beter herneemt.

Maar hoe komt het eigenlijk dat de STFT goed is en de LTFT zo afwijkend?
is de LTFT dan niet het gemiddelde van STFT? of heb ik dat verkeerd begrepen?

OPFRON 0

8 jaar

Taak van de Ltft: moet de stft zo dicht mogelijk bij 0% houden, het is de geleerde waarde en de nieuwe startlijn waar de stft weer vanaf regelt. Taak van de stft is om de lambda te laten pendelen tussen 0.9 (Rijk) en 0.2 v (arm).

Bv: ltft +20% en de stft 4% dan heb je een totale Trim van 24% (24% meer brandstof nodig om de perfecte brandstof/lucht verhouding te halen)

Pieken van 25% zijn de oorzaak van de misfires. Geen ontbranding, enorme hoeveelheid lucht over, gemeten op je lamda, gecorrigeerd op de stft.

Hoe kom je aan de waardes voor de onderdruk? Gemeten met een vacuüm meter? Of uitgelezen?
Indien je die waardes uitleest zou ik de eenheid op kpa of mbar zetten, dat is een stuk duidelijker.
En dan kun je de waardes ook beter vergelijken met de buitenluchtdruk die je op diverse weer sites kunt opvragen.
Op dit moment is die buitenluchtdruk (bij mij in de buurt) 998 mbar.

Meting 3 kun je niet zien als je een constante snelheid rijd? Slingert die dan zoveel?

oldford 0
badge

8 jaar

Ik heb de map senor uitgelezen.
Ik ga deze avond eens andere diagnose software gebruiken.
Want die ik nu gebruik is niet echt handig.
ik zal de volgende punten proberen in een grafiek te zetten.

-RPM
-snelheid
-gasklepstand
-MAP
-LTFT
-STFT
-koelwater temteratuur.

OPFRON 0

8 jaar

Is er nog iets wat handig zou kunnen zijn om mee te monitoren?

OPFRON 0

8 jaar

Signaal van de Lambdasondes zou ook erg handig zijn.

oldford 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.