auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: Zafira 1.8: na grote beurt foutcode p 0170 en problemen met reci

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Allen,
Twee weken terug is mijn Zafira 1.8 benzine uit 2003 (A-serie) voor een apk en een grote beurt naar de dealer geweest. Kilometerstand 130.000.
Kosten: een kleine € XXXXX wegens remschijven / remblokken voor, en vervangen van een stabilisatorstang. Daarnaast uiteraard de kosten van de apk en de beurt, en allerhande zaken als luchtfilter en ga zo maar door.
Goed, kan gebeuren. Auto is altijd probleemloos geweest, geen gekke dingen, normaal gezien het standaardonderhoud en een enkele keer de standaard zaken als de bekende opelkwalen zoals de waterpomp ed. 25.000 km per jaar op dit moment, snelwegkilometers. Ik ben tweede eigenaar, maar ken de complete histore (overgenomen van mn werkgever).

Probleem:
Vlak na het terugkrijgen van de auto: gele lampje uitlaatgassysteemlampje gaat branden en gaat niet meer uit.
Teruggegaan en laten uitlezen: 1 storingsmoment te zien, storing alweer weg en niet meer aanwezig, melding: arm mengsel, gereset, mogelijk eenmalig, foutje misschien.
Hoopvol weer op pad, maar helaas: hop, na een dag wegblijven weer storingslampje, auto een paar dagen blijven rijden omdat het even wachten was op een plekje in de planning. Overigens op hetzelfde punt op mijn route ontstaan, in ieder geval opvallend.
Wederom uitgelezen, weer arm mengsel, op 1 moment, niet daarna nog, dc: p 0170 naw - arm mengsel. Niets te vinden, geen problemen. Advies: mogelijk de maf sensor, kosten naar schatting: € YYY met de kans dat dat het daarmee helemaal niet opgelost is.
Gezien de kosten en het iedere maal slechts op 1 momentje geven van de fout (niet constant, of diverse malen ofzo) wederom de auto maar weer meegenomen en kijken hoelang het nu zou duren. Wederom een dag goed, en de volgende dag, op exact hetzelfde punt, wederom lampje aan.
Uit laten meten gaat me geld kosten vanaf heden is me toegezegd, en eigenlijk dien ik met een draaiende motor langs te rijden die nog niet is uitgezet sinds het ontstaan van de storing.

Wat nu te doen? Je voelt je niet helemaal safe in je eigen auto, althans, je gaat op dingen letten. Motor loopt verder prima, niks aan het handje. Nu krijg ik het idee dat er sinds de beurt ook iets mis is met mn luchtverversing. Voorheen nooit problemen met de ontwaseming ed, altijd schoon, ventilator op 1 is genoeg, airco nooit aan.
Nu: na enige tientallen miniuten gaat het beslaan, achter/zij-ramen geheel, en vooruit trekt ook deels terug. Ook gevoel van hoofdpijn, en het idee dat de lucht niet vers meer is. Ik ruik in ieder geval geen uitlaatgassen of dieseldampen, maar goed, dat was nu ook niet iets wat ik dagelijks wel aan het doen was, dus dat kan een idee zijn omdat je erop gaat letten.
Wel ruik ik veel condenslucht, een muffe lucht, die lucht die je ook vaak ruikt als je de airco even uitzet en daarna weer aan. Koude lucht werkt trouwens beter dan warm, bij warm trekt het veel verder dicht. Bij koude lucht blijft het zicht voldoende.
Omdat het nu elke dag is en opvallend dicht trekt, had ik het idee: even testen. Airco aan, trekt het allemaal prima schoon. Airco weer uit en het trekt dusdanig dicht dat ik niet eens meer kan rijden, dus niet een beetje condens, maar dikke mist.

Ik heb het forum een beetje bestudeerd, en zie dan wat mensen die iets over de recirculatieklep roepen. Ik heb eens even geluisterd, en hoor zodra ik de knop 'max' aan en uitzet inderdaad een motortje draaien en iets verschuiven of klappen. Ik kan niet ontdekken of dat ook daadwerkelijk voldoende gebeurt. Ik kan me herinneren dat wanneer ik voorheen op stand 4 de blower aan had staan, en als ik dan de recirculatie aanzette, ik een soort verhoging van toeren te horen kreeg, alsof hij harder ging blazen. Dit effect is nu verdwenen, ik hoor geen verandering in blazen meer.

Ik heb als leek wat extra uitgebreid de bevindingen opgesomd waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn. Daarbij heb ik wat vragen:
* wie ziet er een opvallende verbintenis tussen de beurt, het defect en de condens? Het is wel heel toevallig dat dit opeens allemaal gelijktijdig ontstaat.
* luchtmassameter vervangen met een gok m wel of niet de oplossing te vinden, gaat dat inderdaad € YYY kosten?
* ik wil graag even zien of er een origineel filter op is gezet (schijnt, als ik elders las, ook nog invloed te kunnen hebben.) Kan ik dit zien als ik het dashboardkastje verwijder?
* kan ik daar ook met eigen ogen aanschouwen of het klepje van de recirculatie open of dicht gaat?
* Dashboardkastje verwijderen: daar zegt mn leken-handleiding niets over. Ik zie alleen twee schroeven aan de bovenzijde zitten, aan de onderkant voel ik alleen twee scharnieren. Is het losdraaien ervan voldoende om het kastje eruit te lichten?

Ik ben benieuwd of iemand mij wat wijzer kan maken, en mij verder op weg kan helpen.
Alvast mijn dank!

Geplaatst door

MarcSak (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

veel weet ik niet maar wat ik weet mag je weten bij de zafira gaat boven gemiddeld het stuur apparaat kapot van de autom airco
misschien kun je daar over na vragen bij de garage
maar lijkt mij geen samen hang met de beurt

als het het is weer een rep van 750

kleijn 0

13 jaar

Hallo Kleijn,

Avast mijn dank voor je reactie.
Ik heb nog een ouderwets knopje voor de airco wel of niet aan (naast mijn knopje max voor de recirculatie). Heb ik dan wel een automatische airco met een stuurapparaat?
Ik gebruik de airco alleen als koeler in de zomer, maar draai hem in herfst en winter wel af en toe, omdat dat goed schijnt te zijn.
Het condens-probleem en vochtig ruikende lucht heb ik nu dus, allemaal zonder gebruik van de airco: normaal was het allemaal prima schoon, nu ineens niet meer. Ik moet nu dus juist de airco bijna verplicht gaan gebruiken om de auto condensvrij te kijgen.

MarcSak 0

13 jaar

nee geen auto
hebben ze ook het recirculatie filter vervangen
zal haast wel dat is routine bij opel
ja en die lucht dat is er moeilijk uit te krygen
daar zou je eens langs de airco spec moeten ryden die hebben daar spul voor
maar of dat ech helpt ?

kleijn 0

13 jaar

Het probleem met de motor is ontstaan na de grote beurt door de dealer, dus die behoort dat kosteloos op te lossen.
Voor de rest weet ik het niet.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

@Kleijn: luchtfilter en pollenfilter zijn inderdaad vervangen. Althans, dat roept de factuur :)

@ Sjaak: dat is ook waar ik aan denk, alleen ziet de dealer het anders :) Vandaar ook mijn vraag alhier....hoe toon ik aan dat het verband houdt met elkaar...

MarcSak 0

13 jaar

Lmm gaat wel vaker stuk bij de 1.8. Dat het juist ná de beurt gebeurd, kan (!) ook toeval zijn.
Bij sommige automaterialenzaken zijn ze ook te koop ( originele van Opel in originele Opelverpakking ) voor minder dan de helft v/d prijs bij de dealer.

Gr.

Petje57 0
badge

13 jaar

Marc; kijk in de buurt van het inlaatspruitstuk/paravan of daar een slangetje van de kachelbediening los hangt. Als het daar niet zo is misschien achter het dashboardkastje. dat verklaart ook het zuinige mengsel. Als de LMM defect is ,is vaak ook de eerste meters weg rijden een probleem.Succes.

Punt 65
badge

13 jaar

[quote=Punt]Marc; kijk in de buurt van het inlaatspruitstuk/paravan of daar een slangetje van de kachelbediening los hangt. Als het daar niet zo is misschien achter het dashboardkastje. dat verklaart ook het zuinige mengsel. Als de LMM defect is ,is vaak ook de eerste meters weg rijden een probleem.Succes.[/quote]
Punt, mijn dank!
Ik ga dit binnenkort even doen. Op dit moment ga ik in het donker weg en kom ik in het donker thuis, weinig kans dus om echt goed te kijken.

Ik heb met de eerste meters totaal geen last.
Dat het lampje aansprong is alle drie de keren op hetzelfde punt geweest, op de 10 meter nauwkeurig. Dat is dan 3 ot 5 km na koude start, s ochtends, op weg naar mn werk.

Aanvulling wat betreft het beslaan:
- vanochtend: geen vochtig weer (althans, geen regen): na een half uur ruiten naast achterbank en ruiten achterin zijkant geheel beslagen. 1 persoon in de auto, blower op 1 of 2, temperatuur op zn koudst.
- vanovan met 6 mensen: na 20 minuten idem, airco moest echt aan wwant ik kreeg het anders niet weg, en werd het bijna gevaarlijk om te rijden.

Ik blijf zoeken (zodra ik tijd heb), tot op heden bedankt voor het meedenken.

MarcSak 0

13 jaar

De werking van de buitenluchtkklep kun je controleren door het dasboardkastje eruit te halen. Dasboardkastje open doen en schroeven boven en onder eruit draaien. Stekker van lampje losmaken en kastje wegnemen.

Contact aanzetten en recirculatie aan en uitzetten. Het ziet eruit zoals in onderstaand antwoord. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

en

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Hier zie je o.a. foto's van afvoergootje. Aan het einde hiervan moet een gaatje zitten.
Spuit voorzichtig wat water in het gootje. Je moet dat als plasje onder de auto terugvinden. Zo niet dan zit het slangetje verstopt.

Wat betreft je storing:

Ik heb zelf de gele draad die naar de LMM gaat, aangesloten op de - van de accu. (Deze massa raakt los in de motor-regelunit) Toen was het probleem opgelost. 2 jaar later heb ik de hele LMM gedemonteerd na een brandend motorlampje en in z'n geheel heel voorzichtig met een spuitbus Motip remreiniger schoon gespoten. Daarna geen storingsmeldingen meer gehad. Overigens gaf de uitgelezen storing aan dat de lambdasonde (alweer) stuk zou zijn.
Als de LMM verkeerde waarden doorgeeft en stuurapparaat hierop reageerd, kan de lambda een verkeerde waarde uitlezen. Met als gevolg een zogenaamde defekte lambda sonde. De oorzaak lag bij mij dus ergens anders, n.l. in de LMM.

Dit is mijn ervaring met een Zafira-A. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is.


Gerco

GercoXXL 0

13 jaar

[quote=GercoXXL]De werking van de buitenluchtkklep kun je controleren door het dasboardkastje eruit te halen. Dasboardkastje open doen en schroeven boven en onder eruit draaien. Stekker van lampje losmaken en kastje wegnemen.

Contact aanzetten en recirculatie aan en uitzetten. Het ziet eruit zoals in onderstaand antwoord. http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

en

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Hier zie je o.a. foto's van afvoergootje. Aan het einde hiervan moet een gaatje zitten.
Spuit voorzichtig wat water in het gootje. Je moet dat als plasje onder de auto terugvinden. Zo niet dan zit het slangetje verstopt.

Wat betreft je storing:

Ik heb zelf de gele draad die naar de LMM gaat, aangesloten op de - van de accu. (Deze massa raakt los in de motor-regelunit) Toen was het probleem opgelost. 2 jaar later heb ik de hele LMM gedemonteerd na een brandend motorlampje en in z'n geheel heel voorzichtig met een spuitbus Motip remreiniger schoon gespoten. Daarna geen storingsmeldingen meer gehad. Overigens gaf de uitgelezen storing aan dat de lambdasonde (alweer) stuk zou zijn.
Als de LMM verkeerde waarden doorgeeft en stuurapparaat hierop reageerd, kan de lambda een verkeerde waarde uitlezen. Met als gevolg een zogenaamde defekte lambda sonde. De oorzaak lag bij mij dus ergens anders, n.l. in de LMM.

Dit is mijn ervaring met een Zafira-A. Wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is.


Gerco[/quote]
Gerco,

Dank voor je antwoord, het heeft het allemaal heel wat duidelijker gemaakt voor mij.
Vandaag had ik eindelijk tijd (bij daglicht), en heb de boel opengemaakt.
Het ziet er inderdaad allemaal zo uit als je op de foto's laat zien, dank daarvoor.

En...het geheel wat dicht hoort te zitten (met de max niet aan) stond netjes open!
Even verder kijken, en het werd duidelijk: het armpje wat de klep open en dicht hoort te doen zat niet vast.
Hij ging dus wel op en neer (en die beweging heb ik blijkbaar gehoord), maar nam de klep zelf niet mee.
Die zit dus nu weer netjes dicht, ik ga de komende dagen zien of nu ook mijn condendsprobleem weg is. Ik ga er nu even vanuit dat dat wel zo is.
Overigens zou het wel heeeel toevallig te noemen zijn dat de arm uit de klep schiet net nadat bij een beurt het luchtfilter is vervangen.
Ik vermoed hier toch eerder een flink onachtzaamheidje.

Blijft staan mijn probleem met het uitlaatgassysteemlampje en eventueel het vervangen van de LMM.
Ik heb dus eigenlijk geen problemen met de motor, hoewel ik wel het idee heb dat ik wat trekkracht mis nu het lampje brandt.
Hij loopt verder goed, geen inhouden, ook niet bij koude motor.
Wie kan mij aangeven wat de te verwachten kosten zijn bij een reparatie (bij een dealer?)
Ik ben toch wel benieuwd of ik de gok moet nemen door de LMM te vervangen.

MarcSak 0

13 jaar

Je kan ook een ruil lmm nemen. Deze zijn o.a. van Siemens. Het binnenwerk is dan vernieuwd. De strekking van mijn verhaal is, dat de code wijst naar een lambdasonde terwijl de lmm de boosdoener was.
LMM is makkelijk te vervangen, je kan ze via ebay kopen. Neem niet de goedkoopste, dat kan wel eens duur uitpakken als blijkt dat ie niet (goed) werkt.
Of ga eens naar een garage en vraag of je er een van een andere auto kan lenen voor een dag of zo.

Dat het armpje losgaat was bij mij ook 'zomaar'gebeurd. Het hoeft niet los bij een servicebeurt.


Gerco

GercoXXL 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.