Opel Zafira: Zafira loopt slecht, onregelmatig.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18. 16v

Ik heb de volgende problemen:

1. Mijn zafira loopt niet lekker. Het is heel moeilijk om hem op een constante snelheid te houden. Als je fors optrekt is er vrijwel geen probleem. Zodra je een constante snelheid wil blijven rijden en gas terug neemt, is hij erg gevoellig en moeilijk te doseren. Dit gebeurd met name als de motor warm is.

2. Verder gaat tijdens het rijden het lampje van de ESP branden. Korte tijd later brand het lampje van motormanagment en valt hij spontaan uit.
De ventilator onder de kap begint dan te draaien. Deze blijft draaien als je het contact uit zet. Na korte tijd stil te hebben gestaan, start hij soms weer gewoon.

Als ik het contact uit heb gezet en schakel weer in, gaan de controle lampjes branden. Als deze uit gaan begint de ventilator weer te draaien en start hij niet.

Er is een storing geconstateerd van de BDP sensor. (Weet zelf niet of dat dezelfde is als de krukas sensor). Storingscode is mijn iet bekend.

Ik heb inmiddels de krukas sensor vervangen maar het probleem blijft.
Wie helpt mij??

Boompje

Geplaatst door Boompje (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klinkt als meerdere problemen door elkaar.
Motor en ESP laten uitlezen en dan fouten oplossen.
Ventilator die blijft draaien zal wel een probleem met de koelvloeistof temperatuur sensor zijn.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Boompje (0), 13 jaar geleden

Heb inmiddels ook de krukas sensor vervangen. Dacht even dat het probleem van het afslaan verholpen was maar na een ritje van ong 4 km dreigde hij weer af te slaan. Toen snel de koppeling ingetrapt en uit laten rollen. Daarna zonder problemen thuis kunnen komen.

ik zal hem op korte termijn uit laten lezen en aangeven wat de foutcodes zijn.
Overige zaken zal ik na moeten kijken. Uitslag volgt nog.

Vwb de benzinetank; deze is een tijd terug vacuum getrokken. Dit werd verholpen door een gaatje in de tankdop te boren.
Alvast bedankt voor je snelle reactie!!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Mike de tank wordt belucht via het koolfiter rechtsvoor in je auto . Is daar laatst schade geweest? Vacuumtrekken moet niet mogelijk zijn of er is een leiding dicht gedrukt. Ook de tankmeter van slag?? Groeten.

Boompje (0), 13 jaar geleden

Nee, heb daar laatst geen schade gehad. Ook de tankmeter is niet van slag. Ik denk dat ik de ontluchting eens schoon moet maken. Maar het vacuum trekken van de tank is het probleem niet meer. Dat is verholpen door een gaatje in de tankdop te boren.

Boompje (0), 13 jaar geleden

Vandaag de auto uit laten lezen.
Motorsysteem; GEEN STORINGEN

ABS/ESP systeem; 2 storingen
1. Ingangmotorkoppel, code C0244
2. Motor toerentalsignaal code C0236.

Iemand enig idee??

Boompje (0), 13 jaar geleden

Het onregelmatig lopen is inmiddels verholpen. Dit na het schoon maken van het gasklephuis.
Blijft het probleem bestaan dat hij spontaan uit valt. Zou dat met een probleen in het brandstof systeem te maken kunnen hebben.

aad lindeman (0), 13 jaar geleden

Goedendag,

Heb zojuist een storing motormanagement gehad.
Is uitgelezen en kreeg de volgende codes:
P-1130 en P 0170

De man vertelde dat het misschien iets met de luchtmassameter te maken heeft.
Nu is deze in maart 2008 door de Opelgarage vervangen.

Kan iemand mij misschien vertellen of het idd weer de luchtmassameter is en of die na 2 jaar alweer kapot kan zijn.

Ook de P-1130 code zou ik graag iets meer over willen weten.

PS de auto is net 2 weken geleden voor een beurt en APK in de garage geweest.
Kan de luchtmassameter ook zelf vervangen worden?

alvast bedankt,

Aad

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik kan P1130 niet in de Opel-documentatie voor deze motor vinden.
Bij een ander type motor (en ander ecu-type) is dat een signaal storing van de voorste lambdasonde.
Dat klopt wel aardig met de P0170 - mengselprobleem (te rijk of te arm).

Dit kan de luchtmassameter zijn, maar het kan ook valse lucht zijn.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Mogelijk heeft het te maken met het vacuüm trekken van de tank. Het klepje van het koolstoffilter kan open staan.
Mogelijk veroorzaakt dat valse lucht vanwege het gaatje in de tankdop.

longdude6634 (0), 13 jaar geleden

ff googlen leverde mij dit http://amtgarageforum.nl/forums/thread/5... op.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 13 jaar geleden

P1130 (opel benzine) de omschrijving die ik hier heb is :
"De Lambdasonde pendelt niet (of niet vaak genoeg) adaptie aan de limiet
Past eigenlijk ook wel een beetje bij die P0170

Stekker LMM eraf en dan eens rijden?
Motortemperatuur (dash meter) mooi op temperatuur (niet te laag?)
Oiram

Quintus1 (0), 11 jaar geleden

mijn zafira houd er op den duur ook mee op tijdens het rijden, nu heb ik eem gaatje in de tankdop gedaan , en tot nu toe blijft hij rijden.. maar heb wel het gevoel dat hij toch in blijft houden
jammer dat deze auto's hier last van hebben het zijn fantastiche gezindsauto's

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.