auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Zafira: Zafira X18XE1 1999 1.8 16v, rookpluim

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Laatst Zafira gekocht, rijd goed, maar geeft tijdens belasting (accelereren in bijv. 3e versnelling, hooguit 4500 toeren) soms een witte rookpluim.

Snuffeltest is gedaan, reservoir is ook onder druk gezet, maar dit was allemaal goed.
Dus: geen lekke koppakking. geen lekkage. Ik check kv reservoir iedere ochtend: peil zakt niet.

Oliepeil zakt wel. Tot nu toe halve liter gezakt na 350 km.

Gasklephuis modificatie moet nog gebeuren (opboren tot 2mm). Dit verbruik is natuurlijk te hoog. Ik hoop dat deze modificatie vwb verbruik gaat helpen. En mogelijk de pluim ook verdwijnt.

Kan de rookpluim (echt een grote wolk in m'n achterspiegel, ik zie achterliggers er niet eens doorheen) veroorzaakt worden door olie? Ik lees overal dat de rook dan blauw zou moeten zijn? Uitlaat is zwart.

Auto is geleverd met nieuwe originele Opel tussendemper. Misschien relevant.

Ik zit nog in de (Bovag) garantie-periode: ik hoop dat jullie tips en/of uitleg hebben waarmee ik de boel binnen de garantie geregeld kan krijgen, alvast bedankt!

Mvg,
Jeroen

Geplaatst door

jrnnjk (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoeveel km´s heeft deze auto gelopen?

Het lijkt er toch sterk op dat deze motor olie verbruikt. Gezien de zwarte uitlaat, en het sterk dalende olie niveau.

Compressie (laten) meten. Evtl. klepseals vervangen.

Kan vervelend uitpakken deze rook ......... !!


S6

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Rookt ie alleen bij belasten.

Als je VEEL olie verbrand word de rook namelijk WIT.

Er zijn tests om te kijken hoe of wat die je zelf kan uitvoeren.

> koude motor thuis test:

- bij koude motor (motor na koude start even op oliedruk laten komen (5 a 10 tellen), de motor ONBELAST +/- 4000 toeren laten maken, en even vast houden.
- ondertussen kijken of er blauwe of witte olierook uit de uitlaat komt.
- als er olierook uit de uitlaat komt duid dit meestal op overmatige slijtage van cilinderwanden / zuigerveren / zuigers.

- Dit geeft vaak met warme motor alleen rook bij flinke belasting

> Warme motor

- laat de motor een minuut of 5 a 10 stationair draaien
- geef een flinke dot gas.
- geeft ie olierook, dan waarschijnlijk kleprubbers versleten.



@ Ralf_Jensen: je kan wel compressie meten, maar mijn Opel X16XE motor (mechanische is dit het zusje van de X18XE1 motor) verbruikt 1 liter olie op de 1000km door overmatige slijtage van Cilinderwanden / Zuigers / Zuigerveren (kop is het niet, die is compleet gereviseerd),

Deze heeft Warm netjes 15bar (+/-0,5 bar) Compressie zoals het hoort, Aan de compressie test kan je dus niet zien of mijn cilinderwanden zuigers of zuigerveren versleten zijn.

Echter is de slang van de Carterventilatie (dikke slang van klepdeksel naar Inlaat) is Altijd nat van de olie, dit komt door de verhoogde carterdruk.

Mijn X16XE Presteert echter niks minder als ie deed.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Ralf,

Auto heeft nu 133000 km gedraaid. Ik zet compressie meting op het lijstje!

Dank,
Jeroen

jrnnjk 0

14 jaar

Klopt;
Een compressie test is in dit geval ook niet meer dan een indicatie. Kan best zijn dat de compressie test goed is, maar dan toch olie verbruik.

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Hoi Willem,

Dank voor je snelle reactie. Hij rookt inderdaad alleen bij veel belasten, maar niet altijd. Vanavond terug naar huis gereden, kon het niet reproduceren. Net of ie ergens over tijd iets opspaart wat dan periodiek ont- of verbrand (of niet maar pas in uitlaat of zo?) bij belasting (accel. tot +/- 4500 toeren).

Ik ga zo die warme test doen. Kleprubbers, is dat hetzelfde als klepseals? Is dat kostbaar? Wat is je inschatting van de reparatietijd?

Bij compressietest kunnen er als ik het snap dus 2 dingen zijn:
te laag - probleem
goed - geen uitsluitsel

Morgenochtend de koude test, ik hou jullie op de hoogte :-)

Groet,
Jeroen

jrnnjk 0

14 jaar

Hoi,

Warme en koude test geven geen rook uit uitlaat....

Groet
Jeroen

jrnnjk 0

14 jaar

Wat was dan de uitkomst van de compressietest ???

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

[quote=Ralf_Jensen]Wat was dan de uitkomst van de compressietest ???[/quote]
Hoi Ralf,

Die moet nog gebeuren bij de dealer. Ik heb de auto volgend weekend nodig dus dat wordt ergens daarna. Ik wil ook dat ie dan de 2mm modificatie doet, zou olieverbruik moeten verminderen.

Zolang ik de wolk niet krijg lijkt oliepeil niet te zakken. Krijg wolk echter niet gereproduceerd. Nou ja als ie nu wegblijft is dat ook goed :-)

Jeroen

jrnnjk 0

14 jaar

Update,

Wolk is dus niet weg. Komt dus om de zoveel honderd kilometer. Kan tussentijds niet reproduceren. Olieverbruik is 1 op 700. Wolk ruikt naar olie.

Jeroen

jrnnjk 0

14 jaar

Auto is bij dealer geweest, olie verschoond, modificatie was niet nodig, gat was a 4mm en niet verstopt.
Heeft niet geholpen.

Na pluim duurt het steeds een +/- 100km voor de pluim weer optreedt. Daartussen kan ik normaal en fors belasten zonder probleem. Tot dus aantal km later en pluim weer optreed.

Compressie problemen worden door computer gemeld als daar sprake van is (cilinder x overslag). Hier is geen sprake van: geen lampjes op dashboard.

Iemand?

jrnnjk 0

14 jaar

wagen terug, pluim lijkt weg (na 90km nog niet gehad en goed belast).
olieverbruik nu meten, net peil op max gezet en dagteller gezet. afwachten maar.

dealer was in het kleependeksel een losse plaat tegen gekomen. Die hing te dansen op de nokkenassen. 8 slijtplekjes in....andere kleppendeksel erop nu dus. verklaring kon ik niet goed volgen, iets met oliedamp de inlaat in of zo bij zwaar belasten.

misschien later meer
jeroen

jrnnjk 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.