auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Vectra: Zeer vochtig aan binnenkant en airco werkt niet

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE

Hoi,

Sinds anderhalf jaar ben ik in het bezit van een 5-deurs Vectra. Toen ik de auto bij de dealer kocht, vertelde hij me dat de aircopomp stuk was en we hebben toen afgesproken dat de aircopomp zou worden vervangen en ik de auto vervolgens zou kopen. Zo geschiedde.

Al in die zomer had ik het idee dat die airco het toch niet helemaal lekker deed (werd niet echt koud) en het viel me op dat als ik de temeratuur op LO zette (Climate control) dat de lucht toch warm aanvoelde.

Bij de dealer waar ik normaal heen ga heb ik onlangs de airco laten bijvullen (half jaar terug ongeveer), dat was nodig zeiden ze. Omdat ik vond dat 'ie stonk heb ik zelf het paravan filter vervangen en meteen de bakken links en rechts van dat filter schoongemaakt. Nog steeds heb ik het idee dat de airco niet goed werkt. Is er een mogelijkheid om te controleren of hij het wel of niet goed doet? (Al dan niet dmv visuele inspectie).

Verder heb ik het probleem dat de auto gigantisch vochtig is vanbinnen. Meestal als het een tijdje geregend heeft, is het voorraam van binnen bijna net zo nat als van buiten. Als ik het voorraam dan schoonmaak, vallen er echt druppels op het dashboard.

Raam- en deurrubbers heb ik reeds geinspecteerd maar dat ziet er allemaal goed uit. Onder de matten is het niet heel erg nat ofzo. (Niet natter dan dat m'n bestuurdersstoel aanvoelt).

Net heeft het behoorlijk geregend, ik stap weer de auto in (waar de ramen al redelijk beslagen zijn) en die beslaan dan natuurlijk helemaal. Airco aan (ontvochtigende functie, vandaar), ventilator op 9, vol op de voorruit en achterruitverwarming aan. Zeer weinig effect. Ik heb mn raam op een kiertje gezet en toen werd de waas iets minder.

Na 7 kilometer te hebben gereden was het achterraam vrij van waas (dankzij de achterruitverwarming), de 2 achterramen van de portieren, het passagiersraam en het bestuurdersraam volledig beslagen. Door de voorruit kon ik precies door een vakje heen kijken...

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik ben ten einde raad...

Geplaatst door

Prometheus (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer of laat eens controleren of de condensafvoer van de airco wel open is. Als deze verstopt zit, heb je hetzelfde effect van beslaan.
Werking van de airco zelf kan elke garage meten die voorzien is van vul- en testapparatuur.

Gr.

Petje57 0
badge

14 jaar

Hoi Petje57,

Dank voor je snelle antwoord. Toen ik van de zomer (juni ergens) de airco liet bijvullen (eigenlijk liet controleren), neem ik aan dat zij hebben getest of ie het deed. Het beslaan is al iets wat ik vanaf het begin met die auto heb.

Hoe dan ook, die condensafvoer, kan ik dat zelf ook checken? (Waar vind ik dat)

Prometheus 0

14 jaar

Van de Vectra-B is bekend dat bij deze een van de aircoslangen doorschuurt bij de bevestiging op het subframe, rechtsvoor. Is soms slecht te zien. Het gevolg is wel dat binnen de kortste keren het systeem weer (nagenoeg) leeg is en dus niet meer werkt.
De condensafvoer zit ongeveer in het midden van de auto, net onder of boven het stuurhuis. Het beste is dat te zien vanaf de onderzijde van de auto.

Gr.

Petje57 0
badge

14 jaar

Die aircoslang, is die te zien vanaf de buitenkant? (Neem ik aan) Of van binnenuit? En moet het rechtervoorwiel er dan af, of is het voor beide dingen (aircoslang en condensafvoer) gewoon het handigst om er onder te kruipen?

Binnenkort maar eens kijken of ik 'm ergens droog kan stallen dan en m op een verhoging oid kan rijden zodat ik er onder kan... Ik heb helaas geen put / brug :)

Het liefst kijk ik er eerst zelf eens naar want om het nou weer door de garage te laten doen gaat weer kosten...

Wederom bedankt voor je antwoord!

Prometheus 0

14 jaar

ten 1e Interieur filter nakijken, en zit de afdekking van de paravan plaat goed??

SLangen doorscheuren, komt vaak door werkzaamheden, er zitten bescherm blokjes om de slangen, deze worden vaak verschoven voor reparaties en niet meer terug geschoven en dan kan een van de slangen makkelijk doorschuren.

Bij lopen de slangen langs de Luchtfilterbox.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Hoi Willem,

Interieurfilter is toch dat langwerpige filter neem ik aan? Onder het voorraam aan de buitenkant zal ik maar zeggen. Afdekking zit goed, overigens las ik dat al eerder, een post van jou dat je dat iemand anders aanraadde!

Slangen langs de luchtfilterbox, daar zal ik komende week eens naar kijken dan. Bedankt voor je tip!

Prometheus 0

14 jaar

Nu moet ik zeggen zelfs zonder gebruik van de Airco weinig last van Vocht in de Vectra-B te hebben...

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Ja, in m'n oude Vectra-B (1998) had ik er ook echt NOOIT last van.. Als ik beslagen ruiten had, zette ik 1 seconde de blower aan op standje 9 en de airco aan en was het weg....

En in de Vectra van m'n pa (2001) zijn ook nooit problemen met vocht oid... Alleen in de auto die ik nu heb :(

Prometheus 0

14 jaar

is je vloer niet nat voor of achter??

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Het voelt 'vochtig' aan, maar dat is in de hele auto. Ook de bestuurdersstoel... Maar als de bodem lek zou zijn geweest oid dan hadden ze dat toch wel gezegd bij de garage. Neem ik aan. Hoop ik.

Prometheus 0

14 jaar

zou dan toch naar lekkage van paravan kijken

deurrubbers en dergelijke..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Ga ik doen. Ik laat nog van me horen, nogmaals bedankt voor alle tips!

Prometheus 0

14 jaar

De auto staat inmiddels in een garage gestald (sinds 2 dagen) dus ik laat hem even opdrogen (voornamelijk van buiten) en dan kan ik er ff onder gaan liggen enzo...

Prometheus 0

14 jaar

Gisteren is 'ie er even uit geweest voor een nieuw voorraam, 700 meter mee gereden (stalling is naast Carglass) en daarna weer binnengezet.

Ik meld me binnenkort wel weer.

Prometheus 0

14 jaar

blijft de recirculatieklep niet hangen?????
Dan krijg je ook het vocht er niet uit.

[quote=patje kadettje]blijft de recirculatieklep niet hangen?????
Dan krijg je ook het vocht er niet uit.[/quote]
Zo, ben ik weer...

Gisteren heb ik 'm uit de stalling gehaald, ff alle rubbers nagelopen maar die zijn in orde. Het regende gisteren nogal, dus airco aan (als ie het al doet), ging wel goed... Er stapte een passagier in na er even mee te hebben gereden (met de auto dus), dat ging ook nog goed en ineens van het ene op het andere moment was het beslagen...

Het lag dus in ieder geval niet aan de voorruit :) Als ik bij m'n oude Vectra (X16XEL) de airco aanzette, merkte je dat even in het toerental, dat zakte dan een moment terug. Bij deze Vectra gebeurt dat ook niet. Of ligt dat aan de motor? (Z18XE)

@Patje Kadettje, dank voor je antwoord, hoe kan ik nagaan of die klep blijft hangen?

Overigens, als ik m'n raam een stukje open zet, lijkt het wel wat minder te worden. Het lijkt wel alsof de lucht IN de auto er niet uit kan. Zou dat het kunnen zijn en is dat wat jij bedoelt?

Prometheus 0

14 jaar

Recirculatieklep is in orde. Ik heb het dashboardkastje eruit gehaald, motor gestart en knop voor recirculatie aangezet. Klep gaat dan dicht. Knop weer indrukken is klep open. Dat lijkt me dus in orde.

Zoals ik al eerder zei, als ik de airco aanzet, zakt het toerental niet. Klopt dat misschien met dit motortype?

Kortom: Paravanafdekking zit goed. Dit heb ik zojuist nog gecontroleerd. Recirculatieklep is OK.

Aircoslang bij het subframe rechtsvoor. Is dat rechtsvoor als ik IN de auto zit of als ik er voor sta? Dat kan ik nog even controleren. Condensafvoer bij het stuurhuis midden onder de auto kan ik op dit moment ff niet checken, evt slangen die langs de luchtfilterbox lopen zal ik ook even naar kijken zo.

Prometheus 0

14 jaar

airco doet het pas boven een bepaald aantal graden boven nul.
is een beveiliging

popey

popey 0

14 jaar

[quote=popey]airco doet het pas boven een bepaald aantal graden boven nul.
is een beveiliging

popey[/quote]
Ja, stom.. Dat wist ik achteraf ook ja... Dus ff binnen stallen en hopen dat het >5 graden is of wachten tot het buiten warmer wordt.

Weet jij misschien hoe dat zit met die aircoslang bij het subframe rechtsvoor? Is dat rechtsvoor als ik IN de auto zit of als ik er voor sta?

Bedankt !

Prometheus 0

14 jaar

heb zelf ook een 1.8 maar als je de airco aanzet voel je hem inslaan
je ziet ook de toerenteller even schrikken

kleijn 0

14 jaar

[quote=kleijn]heb zelf ook een 1.8 maar als je de airco aanzet voel je hem inslaan
je ziet ook de toerenteller even schrikken[/quote]
Ja... Precies. Dat was ik van m'n 1.6 ook gewend maar gebeurt bij mijn huidige auto dus helemaal niet...

Net ff alle slangen etc bekeken maar ziet er ook goed uit. Ook paravanklep losgehaald (weer), filter zit goed, klep weer goed dichtgedaan en rubber aangedrukt.

Kan iemand me misschien vertellen waar die condensor en de condensAFVOER zit?

Ik ben in het bezit van TIS2000, een Vraagbaak Vectra van Olving en een Haynes Service and repair manual maar ik kan het niet vinden. Wellicht zoek ik verkeerd?

Prometheus 0

14 jaar

We zijn inmiddels een paar maanden verder.
Het is al een aantal dagen lekker weer geweest.
Heb je toevallig de drukken niet laten meten. Met het weer van de afgelopen dagen
moet de airco werken. Indien de airco niet werkt met deze temperatuur heb je
waarschijnlijk een ander probleem. Ga ff langs een specialist om de drukken te
laten checken. Ook zal hij je afvoer ff controleren/ schoonmaken. Dit duurt in totaal
nog geen 3 minuten en je weet meteen waar je aan toe bent.
Een airco met verkeerde drukken zal ook niet werken.

Succes, Pascal

[url=http://img163.imageshack.us/i/aircovectr...][img]http://img163.imageshack.us/img163/9236/...[/img][/url]




wil je meer weten opel tis onder bouwgroep D
verwarming ventilatie airco
even open trekken en je zit in het menu

kleijn 0

14 jaar

[quote=kleijn][url=http://img163.imageshack.us/i/aircovectr...][url]http://img163.imageshack.us/img163/9236/...[/url][/url]




wil je meer weten opel tis onder bouwgroep D
verwarming ventilatie airco
even open trekken en je zit in het menu[/quote]
Hoi Kleijn, dank voor je reactie. Jij hebt een Nederlandse TIS zo te zien, die van mij is Engels. Neemt niet weg dat de inhoud hetzelfde zou moeten zijn...

Hoe dan ook, voor het schoonmaken van de condensor moet alles dus los. Daarvoor zal ik naar de dealer moeten. (Het loshalen op zich lukt natuurlijk wel maar de airco moet dan leeg als ik het goed begrijp. Om hem opnieuw te vullen heb ik apparatuur en spullen nodig die ik zelf niet bezit. Daarbij heb ik ook niet de juiste smeermiddelen en nieuwe pakkingen.) Dat zit er dus in ieder geval niet in om zelf te doen.

Kun je me misschien vertellen waar die condensafvoer dan zit, zodat ik kan controleren of dat verstopt zit? Ik heb werkelijk geen idee waar ik naar moet kijken, een pijpje wat verstopt zit of een soort opvangbak oid. Graag wil ik eerst zelf alles gedaan hebben wat ik KAN doen, voor ik 'm naar de dealer breng.

@Pascal Limpens

Jij ook dank voor je antwoord. Tot op heden heb ik nog niets laten meten. (Ja, zoals ik eerder zei, toen ik de auto kocht scheen de aircopomp stuk te zijn, deze is toen vervangen en de installatie is toen afgevuld. De zomer erop (afgelopen zomer dus eigenlijk) heb ik 'm opnieuw laten controleren bij de dealer hier omdat ik het idee had dat ie het niet deed en toen hebben ze het wel gecontroleerd/schoongemaakt. Toen scheen het goed te zijn)

Wat je zegt, het weer is weer een beetje knap dus hij zou aan moeten slaan. Maar, als ik de knop indruk LIJKT er niets te gebeuren, ik hoor geen geluiden en het toerental zakt ook niet in... Wat ik net al zei, eigenlijk wil ik eerst alles wat ik zelf kan controleren ook echt zelf controleren. Scheelt weer geld want daar heb ik maar weinig van :)

Overigens ben ik in het bezit van een OBD-II interface, kan ik daarmee misschien zien of die aircopomp draait, of registreert de computer dat soort dingen niet?

Bedankt weer!

Prometheus 0

14 jaar

wat je zou moeten doen is langs de airco boer rijden
die hebben de spullen die kunnen zien of die op druk staat
of die bijgevuld moet worden
wat de condenser betreft dat is een ding waar je zelf toch niets mee kunt
geloof je maar even langs de airco man dat is echt zo duur niet
alles bij elkaar met nieuw filter droger en op druk brengen
kost iets van 75 euro heeft toch onderhoud nodig

tussen haakjes je kunt niet controleren of die verstopt zit er zit in de condenser zit spul wat verzadigd raakt dus vernieuwen
maar er zullen hier op de site wel mensen zitten die in airco,s zitten
moeten maar even reageren

kleijn 0

14 jaar

[quote=kleijn]wat je zou moeten doen is langs de airco boer rijden
die hebben de spullen die kunnen zien of die op druk staat
of die bijgevuld moet worden
wat de condenser betreft dat is een ding waar je zelf toch niets mee kunt
geloof je maar even langs de airco man dat is echt zo duur niet
alles bij elkaar met nieuw filter droger en op druk brengen
kost iets van 75 euro heeft toch onderhoud nodig[/quote]
Oke, dank je wel, dan ga ik dat doen. Als ik ze weer te besteden heb zal ik langs de dealer gaan en dan laat ik hier wel weten wat de uitkomst is. Ik hoop dat ALS die airco het nu niet doet om wat voor reden dan ook en hij wordt gerepareerd, dat ik dan ook van m'n vochtprobleem af ben in de auto...

Prometheus 0

14 jaar

je hoeft hier voor niet naar de dealer
even googlen en je weet waar er een zit bij jouw in de buurt

kleijn 0

14 jaar

Je kunt de aircopomp handmatig aansturen, echter maar voor een aantal seconde!!!!!!!
Gewoon stekker eraf en rechtstreeks 12 volt op de pomp zetten.
De pomp moet nu inslaan want je hebt werkelijk alles overbrugd.
Indien de pomp inslaat moet er 1 leiding koud en de andere warm worden.(bij draaiende motor)
Krijg je geen temperatuurverschil op de leidingen heb je geen of te weinig koudemiddel.
Pomp werkt dan niet onder normale omstandigheden.
Slaat de pomp niet in bij handmatig aansturen dan is je magneetspoel defect, komt wel meer
voor bij Opel (delco compressor). Spoel is los te vervangen.
Let op, handmatig aansturen max. 10 seconde!!!!!! anders kans op schade!!!!!!

Succes, Pascal

PS. Kijk voor de afwatering van de verdamper eens bij het schutbord. Weet het niet zeker, maar volgens mij zit hij daar>

[quote=kleijn]je hoeft hier voor niet naar de dealer
even googlen en je weet waar er een zit bij jouw in de buurt[/quote]
Oke, dank je. Kheb er 1 gevonden in de buurt!

Prometheus 0

14 jaar

[quote=Pascal Limpens]Je kunt de aircopomp handmatig aansturen, echter maar voor een aantal seconde!!!!!!!
Gewoon stekker eraf en rechtstreeks 12 volt op de pomp zetten.
De pomp moet nu inslaan want je hebt werkelijk alles overbrugd.
Indien de pomp inslaat moet er 1 leiding koud en de andere warm worden.(bij draaiende motor)
Krijg je geen temperatuurverschil op de leidingen heb je geen of te weinig koudemiddel.
Pomp werkt dan niet onder normale omstandigheden.
Slaat de pomp niet in bij handmatig aansturen dan is je magneetspoel defect, komt wel meer
voor bij Opel (delco compressor). Spoel is los te vervangen.
Let op, handmatig aansturen max. 10 seconde!!!!!! anders kans op schade!!!!!!

Succes, Pascal

PS. Kijk voor de afwatering van de verdamper eens bij het schutbord. Weet het niet zeker, maar volgens mij zit hij daar>[/quote]
Hoi Pascal,

Ik las net je antwoord pas. Het handmatig aansturen is natuurlijk de moeite van het proberen waard. Dat wil ik wel proberen maar ehm... Welke stekker? Waar zit die pomp precies en waar moet ik naar kijken? (Als in: Ik heb geen idee hoe het eruit ziet.) Hetzelfde geldt voor die afwatering van de verdamper. Ik neem aan dat je het schutbord aan de passagierszijde (binnenkant auto) rechtsonder het dashboardkastje bedoelt? Hoe ziet het er uit?

Alvast bedankt!

Prometheus 0

14 jaar

Je zegt dat je in het bezit bent van een OBD-II interface dan heb je ook OP-COM ? anders heb je niets aan die kabel, daarmee kun je de ECC uitlezen en testen.

Er zit maar 1 stekker op de pomp, de pomp zit aan die kant waar ook de dynamo zit, wordt aangedreven door de multiriem.
Nee wat Pascal bedoelt is het schutbord in de motor ruimte.

Waar de condensafvoer zit weet ik ook niet meer precies, bij de Astra zit die onder de auto naar rechts boven het stuurhuis, de Omega heeft hem in de tunnelbak zitten.
Verwijder het dashboard kastje, vloerbedekking en eventueel middenconsole dan zal je de afvoer moeten tegenkomen.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Pomp zit rechts voor onderaan de motor.

de stekker zit ONDER de Airco pomp.

makkelijkst is de auto iets omhoog zetten..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

alleen de condens afvoer zal je niet verder helpen
da,s een kwestie ven een slangetje
durf zelf te stellen dat dat het niet is

kleijn 0

14 jaar

Bedankt voor de antwoorden weer.

@TheoStek: Nee, ik ben niet in het bezit van OP-COM. Wel heb ik PCMScan en wat andere tooltjes. Ik moet trouwens zeggen dat ik deze programma's tot nog toe alleen in een VW Caddy heb gebruikt, nog niet in m'n Vectra dus. Ik neem aan dat dat gewoon moet werken?

@Willem12089: Ik zal er onder gaan liggen en er dan eens naar zoeken :)

@Kleijn: Eigenwijs als ik ben ga ik dat toch proberen.

Het resultaat zal ik hier weer plaatsen!

Prometheus 0

14 jaar

Beste,

Auto is inmiddels (een tijdje geleden alweer) bij de dealer geweest voor APK etc. Toen heb ik meteen gevraagd of ze wilden kijken waarom de airco het niet doet. Probleem: condensor lek. Reparatiekosten: om-en-nabij 1000 euro. Beetje veel dus. Ik zal mettertijd zelf wel zo'n ding kopen (kost tegen 300 euro ongeveer) en erin (proberen te) hangen. Afvullen en klaar. Toch? :)

Prometheus 0

14 jaar

Trouwens, Ik heb later nog eens even getest met iemand anders erbij, motorkap open, motor draaiende en dan de airco aangezet. Je hoort de pomp wel aanslaan/tikken. Die is dus goed.

Prometheus 0

14 jaar

Nou moe, is dat nu nog niet opgelost (dateert van december '09) je neemt hiermee wel een enorm risico, alsmede toch de airco aan te zetten ! terwijl je weet dat er een lek aanwezig is.
Je kunt de pomp nog tien keer aan zetten en verwachten dat die goed is.
Idd erin hangen, af vullen en klaar en de rest? O-ringen, filter/droger ! dan is het te hopen dat er verder geen lekkage's zijn ontstaan door uitdroging van O-ringen.
De prijs is idd aan de hoge kant en zal ook niet voor niets zijn, mettertijd zullen toch weer problemen gaan op treden, en heb je geen garantie op het DHZ installatie.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Hoi Theo,

Dank voor je antwoord. Probleem is inderdaad nog niet opgelost. Dat komt voornamelijk omdat ik afgelopen jaar nog geen 6000 kilometer met die auto heb gereden. Niet echt heel veel dus. Als ik er wél mee rijd, staat de airco ALTIJD uit. (Het ECO-lampje brandt dan dus). Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het een en ander stuk kan gaan als ik 'm toch aan zou zetten.

Natuurlijk weet ik dat je ringetjes nodig hebt, pakkingen waarschijnlijk, olie, noem maar op. Dat begrijp ik gerust wel en ik denk dat dat ook de hoge reparatiekosten wel verantwoordt. Niettemin vind ik het een hoop geld voor een auto die ik haast niet gebruik en, als ik 'm verkoop, misschien 3000 euro oplevert...

Prometheus 0

14 jaar

De auto is inmiddels verkocht :) (Met vermelding van de problemen, waarmee de koper akkoord is gegaan!)

Prometheus 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.