Zal me even voorstellen.......ben Kobus en heel erg dom geweest ! Omdat mijn gebruikelijke auto een reparatie moet ondergaan, heb ik onlangs voor tijdelijk gebruik een Opel Combo 1.7 diesel uit '95 gekocht. (zonder stuurbekr.) De verkoper vertelde mij dat de versnellingsstang wat rammelde en door deze ruimte, de versnellingspook soms wat moeilijk in de 1e en 2e versnelling ging. Ik moest de pook naar uiterst links trekken en dan lukte het vrij snel om hem in z'n 1 te krijgen. Tot zover niet echt problemen. Na ongeveer 1700 km. gereden te hebben, had ik het idee dat, ondanks dat ik het koppelingspedaal intrapte en de versnellingspook in zijn 1 stond.....de auto toch de neiging had om vooruit te willen. Ook het geluid veranderde. Om verdere schade te voorkomen zette ik hem dan maar in de vrij en pas als ik kon wegrijden, dan in de 1 schakelen en direct vertrekken. Dit beeld was niet altijd gelijk. Soms, als de koppeling was ingetrapt en de pook in de 1 stond, had de auto niet de neiging om vooruit te willen.
Vervolgens bemerkte ik dat het erg begon te krassen, wanneer ik hem in de achteruit wilde zetten, met de koppelingspedaal ingetrapt.
Ik kan verder meedelen dat ik niet de indruk had, dat er iets aan de hand zou zijn met de drukgroep of koppelingsplaat, want hij slipte niet.
Afgelopen zaterdag kwam er echter steeds meer herrie uit de versnellingsbak, onder het rijden. Een wat schurend geluid en bij doortrekken zelfs een ietwat fluitend geluid. Als de koppelingspedaal ingetrapt was, dan hoorde je die geluiden niet en ook niet bij gasgeven in zijn 'vrij'.
Het werd met het uur echter erger. Wilde nog maar amper in zijn 1 en met enig aandringen lukte het dan, totdat ik een wel heel vreemd geluid hoorde (alsof er een snaar of kabel knapte) en mijn koppelingspedaal op de vloer van de auto bleef rusten en niet meer omhoog kwam.......hij deed niks meer.........kon dus niet meer koppelen.
Ben op gevoel en met aangepaste snelheid thuisgekomen, door afwisselend te schakelen tussen de 3,4 en de 5.
En hier komt dan mijn vraag: Wat zou er aan de hand kunnen zijn ? (de koppelingskabel lijkt niet kapot.....zit nog gewoon aan de versn.bak.)
Ik ben er nog niet, want eenmaal thuisgekomen moest ik voor mijn woning inparkeren, om de auto van mijn buurman heen. Met gepaste snelheid liet ik de combo in zijn "vrij" met lopende motor uitrollen. Eenmaal om de auto heen van mijn buurman wilde ik met het rechter voorwiel een stukje over de stoeprand, zodat ik de auto daarna mooi recht in het parkeervak kon rijden. De snelheid was echter te laag en het wiel stond tegen de trottoirband aan. En nu komt de grootste blunder.........ik zette de motor uit, schakelde de pook in zijn 3 en startte de auto opnieuw (in de hoop dat hij het rechtervoorwiel over de stoeprand zou trekken.) Dat gebeurde niet maar de motor sloeg af en ik direct weer starten..................kwam helemaal geen enkel geluid meer uit, alleen een beetje een brand- of smeltluchtje. Als ik nu dus de sleutel in het contact omdraai, dan branden alle lichtjes/lampjes wel, maar er komt enkel een heel zacht en kort klikje en vervolgens is alles dood. Geen draaiende startmotor......helemaal niets....doodse stilte !
Wat zou dat kunnen zijn ? Ik heb me zelf al voor stomkop uitgemaakt, maar ik ben zelf ook helemaal niet technisch. Wel wil ik graag zo veel mogelijk weten, zodat ik jullie reacties en/of adviezen kan meedelen aan mijn monteur, mocht hij er niet uitkomen. Het is helemaal een erg lullige situatie aangezien ik de Combo een dag eerder had verkocht en deze jongeman de auto maandag a.s. zal ophalen, omdat ikzelf weer in de andere auto kan gaan rijden.
Ik hoop dat mijn domheid jullie niet ervan weerhoudt om toch aan mijn gevraagde hulp te willen meewerken en zie de reakties heel graag tegemoet.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou je moet als eerste eens meten als je start of er op de aanstuur draad van de startmotor spanning komt als dat er niet komt kijk dan of het contactblok van het contactslot goed is.
zowel dan is je startmotor de oorzaak.
en dat van de koppeling zou goed kunnen dat de drukgroep het begeven heeft en je druklager daardoor heen gegaan is waardoor je pedaal onderin zit en er zit niets anders op dan de bak tedemonteren en dan kijken wat er aan scheelt.
groetjes jan.
Volgens mij moest de koppeling gewoon bij geregeld, ofwel de volledige koppeling vervangen worden.
Door te "rijden" met de startmotor (in 3de dan nog wel) is die volgens mij ook naar de vaantjes...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar