Peugeot 106: 106 houdt in wanneer deze langer dan 2u stil heeft gestaan

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 TU1

Onze Peugeot 106 smoort wanneer deze gestart wordt na een paar uur stil gestaan te hebben. Tijdens stationair draaien geen problemen maar wanneer je vermogen vraagt smoort de motor en heeft de neiging om af te slaan. Dit kan ik ondervangen door ontkoppeld flink gas te geven maar als ik dit niet doe de drukke straat voor ons huis over wil steken valt de auto bijna stil. Het is dus duidelijk een brandstof probleem. Het lijkt alsof de brandstof gedurende de stilstand wegzakt uit de motor. Want wanneer de auto is afgeslagen en je weer opnieuw start is het probleem ook weg omdat de elektrische pomp in de tank eerst aanslaat voordat de startmotor draait. Mijn vragen zijn aldus:

- Zit er ergens een terugslagklepje dat kan falen?
- Is de elektrische pomp in de tank de boosdoener?
- Is het mogelijk een sensor die voor rijkmengsel moet zorgen die de geest heeft gegeven?
- Of is het meer voor de hand liggend dat er een lek in een brandstofslang zit en er daardoor lucht in het systeem kan komen?


Alvast bedankt voor het meedenken.

Arnoud

MisterE

Geplaatst door MisterE (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lek in een slang lijkt me niet. Dan zou de brandstof er uit spuiten met draaiende motor.
Brandstofpomp zelf lijkt me ook niet, warm loopt de auto wel goed.
Blijft over de koelwater temperatuur sensor die de verrijking moet regelen bij de koude start.

MisterE (0), 13 jaar geleden

Beste Oldford,

Het probleem lost zich echter altijd binnen een minuut op. Dat vind ik nou juist vreemd, als het echt kilometers bleef bestaan zou ik ook denken aan de koelwater temperatuursensor. Volgens mij krijgt de motor dus wel een rijk mengsel. Het lijkt alleen dat de brandstof even 'op' is. Totdat er weer geleverd wordt vanaf de elektrische pomp. De pomp heb ik gecontroleerd en draait als een tierelier, dus die is het niet.
Wat is het dan wel?

mvloon (0) PRO, 11 jaar geleden

Is dit probleem nog opgelost? Heb ook 106 GTI met exact dezelfde klacht. We hebben al stappenmotor stationair vervangen, temp. sensor vervangen, en er zijn geen relevante foutcodes? Na 1 a 2 minuten rijden loopt de auto perfect. Graag ideeen ? of als er toen een oplossing gevonden is hoor ik dit ook graag.

MisterE (0), 11 jaar geleden

Nee, helaas niet. De auto heeft nog steeds dit probleem. Maar er valt mee te rijden en aangezien hij bijna 'op' is steek ik er ook geen energie meer in.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.