auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: 106 Rallye II 12-'96 Schokken, stoten, inhouden, afslaan

Bouwjaar: 1996

Twee jaar geleden begon bij mij de ellende en het is er nog steeds. Ik heb last van:
onregelmatig stationair draaien, schokken bij het doorschakelen(met name als je na het schakelen weer gas geeft), schokken bij constante snelheid, afslaan bij optrekken in de 1e versnelling door een enorme toerental "drop", schokken op de snelweg bij het rijden over een heuveltje. Al deze klachten zijn er soms wel en soms niet, ongeacht vochtig, warm of koud weer.
Het eerste wat ik toen heb gedaan was naar de dealer gaan in de hoop dat ze daar ervaring mee hadden. Dat viel tegen. Ze wisten niet wat het was en daarbij was het steeds zo dat de monteur tijdens het rijden niets merkte.
Ondertussen zijn dus de volgende dingen gedaan:
Computerreset;
Inlaatsensor vervangen;
Bougies 2x vervangen;
Bobine 2x vervangen(via problemcars gevonden, kwam ik bij de dealer aan, werd eerst gezegd dat dat niet kon. Nadat deze de 1e was vervangen heb ik een half jaar geen problemen meer gehad. De 2e keer mocht niet baten);
Originele luchtfilter weer terug(had een Green Kit en dacht eerst dat dat het was...ook niet);
Bougiekabels vervangen;
Benzinefilter gecontroleerd.

Ik heb nog steeds dezelfde problemen en rijd nu al weer een tijdje zo i.v.m. te krap budget voor reparaties. Ik hoop dus dat iemand mij een oplossing kan geven. Ik weet dat er helaas nog veel mogelijke oplossingen kunnen zijn. Ik heb zelf weinig autokennis, al moet ik zeggen dat dat door dit probleem iets meer is geworden.

Geplaatst door

Imro (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doet deze het bij een warme motor vooral?Vertel eens precies wanneer dit zich voordoet.

daan1876 0

19 jaar

Nee het is zowel bij warme als koude motor. Helaas kan ik niet precies vertellen wanneer het zich voordoet omdat dit altijd onregelmatig is.Ik heb al geprobeerd een constante te vinden zoals het weer, de buitentemperatuur.Misschien dat ik nog iets over het hoofd zie. Het is vaak zo dat ik bij de ene keer starten zeg maar in "Shockmode" start, waarbij ik van het begin af aan achter mekaar de problemen heb, terwijl een andere keer starten helemaal geen problemen heb. Soms heb ik dan ook geprobeerd om tijdens de problemen de motor helemaal uit te schakelen want ik had begrepen dat de computer dan gereset wordt. Dit helpt echter ook niet. Ik moet wel zeggen dat er 1 probleem is verholpen na de bougiekabels. Ik had namelijk ook het probleem dat ik niet in z'n 2 op de koppeling kon rijden, dan begon hij enorm te bokken. Verder heb ik gemerkt dat het schokken voornamelijk tussen de 2500 en 3500 toeren is en zolang je voldoende toeren maakt bij het optrekken slaat hij niet af.

Imro 0

19 jaar

Het eerste gedeelte van deze reply kan je makkelijk zelf.
1.Heb het namelijk ook "gehad" , ook de bougiekabels vernieuwd,
liep ietsjes beter maar nog steeds bij optrekken af en toe een schok vooral bij warme motor.En schokkend rijden bij constante snelheid vooral in de lagere versnellingen.Heb daarna een verdeelkap en rotor gekocht,vooral de rotor kan doorslaan, en NGK bougies gemonteerd ipv BERU bougies,alle stekkers losgehad en ingespoten met kontaktspray.De auto reed veel beter.
Ook de bobine ingespoten met dampstart om zo deze te vrijwaren van vocht.Alle aardingen nagekeken en ingespoten.Ook een flesje injectiereiniger.De boel rond het injectiehuis ingespoten met siliconenspray .Ook opletten van valse lucht aanzuigen(schommelend toerental) via de pakking van het injectiehuis of inlaatspruitstuk deze inspuiten tijdens een draaiende warme motor met remmenreiniger,gaat de motor anders lopen heb je valse lucht,kijk ook je slangetje na op lekkage en scheurtjes , dit kunnen hele vreemde klachten geven.Zou ook je stappenmotor kunnen zijn die hapert/vervuild is.Als je dit gedaan hebt(relatief goedkope onderdelen/additieven) probeer dan eens een proefrit.

2.Rijd deze nog rot of praktisch hetzelfde dan kom je gauw bij de duurdere onderdelen zoals onstekingmodule rond de 58 euro (en altijd monteren met warmtegeleidende pasta anders is deze zo weer kapot).Misschien vacuumvervroeger die niet goed werkt.Het zou ook de gaskleppotentiometer kunnen zijn die regelt je stand van de gasklep,die kan je beter op de sloop kopen ben je klaar voor onder de 100 euro.Het enige wat bij mij nog niet in orde is dat is het toerental die te hoog staat namelijk 1100 a 1200 toeren.
Ik hoop dat het de moeite waard is om deze dingetjes na te kijken
alles wat je zelf doet kost niks en is in ieder geval uitgesloten,na de garage kan je altijd nog.

daan1876 0

19 jaar

Oke, geweldig! Bedankt voor je uitgebreide reply. Ik ga hier maar eens mee aan de slag en hoop dat het dan verholpen is, want ik voel me nu toch minder lekker in een peugeot.
Ik blijf echter nog zeker genieten van dit bommetje en heb eigenlijk nog wel wat plannen ermee voordat ik ooit aan een andere auto begin.

Imro 0

19 jaar

PS probeer ook een als je motor draait en je hebt je motorkap open, rommel eens wat aan de bedrading misschien zit er wel een breuk of sluiting in,ik zag aan je verhaal als je over een heuveltje rijd dan schokt tie ook .

daan1876 0

19 jaar

Mocht iemand nog baat hebben bij de oplossing van dit alweer oude probleem:
Het was de luchtmassaweger die niet goed meer gemonteerd was.Na het terugplaatsen van de Green kit is hier beter naar gekeken en nu rijd ie weer perfect! Ik voel me eindelijk weer lekkerder in mijn Peugeot.

Imro 0

19 jaar

Hallo collega monteurs
Ik heb een vraag over de koppeling van een espace.2.2 dt -1999
Kan ik hier zo de versnellingbak van losmaken of zit er een subframe onder .
ik heb hem nog niet staan vandaar deze vraag maar ik moet een prijs maken en moet ik het weten.Laat ff iets horen van iemand die het echt weet .

Gr Jan

luca1 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.