close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: computerstoring?

Bouwjaar: 1999

Het betreft een 106 van 1124cc, bouwjaar 1999 met 118000km. Vandaag (op de terugrit) na zo'n 60km snelweg, rustig gereden rond de 120 km/u, aan het einde van de snelweg gekomen duw ik aan de verkeerslichten de koppeling in en de motor slaat af. (In de heenrit had ik al ondervonden dat het stationair toerental nu en dan schommelde rond de 500 a 900 tpm.)
Nu de motor sloeg direct aan, maar er bleek toch een storing te zijn. Het was onmogelijk om beneden de 3000tpm in eerste aan te zetten, vanaf het moment dat de koppeling opkwam zakte het toerental. De motor sputterde en knalde uit de uitlaat (ontsteking), maar het motormanagementsysteem gaf geen foutmelding. Er wordt altijd shell 98 ron getankt. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Is het een fabeltje dat wanneer er zich een storing voordoet in het managementsysteem, je de batterij een nachtje loskoppelt, deze 's morgens terug aansluit en de storing gewist wordt ?

Geplaatst door

chivas (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bobine stuk.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Wat ik vergat te vertellen is dat het sputteren en inhouden vanzelf is overgegaan.

chivas 0

19 jaar

Geeft niet komt vanzelf terug.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Tijdens het rijden zelf ondervind ik niets, geen gesputter. Meestal als een stukje aan een constant toerental rijd en dan de koppeling indruk, valt het toerental terug naar 500tpm, om dan vervolgens op te klimmen naar zo'n 900 tpm. En het vreemde is dat wanneer je de motor zwaar belast en doortrekt en dan de koppeling indrukt, hij netjes naar zijn 900 tpm zakt. ?

chivas 0

19 jaar

heeft hij toch waarschijnlijk last van spanningspieken in het primaire deel van de ontsteking.Hoe is het met de ontstoring(storing) van de autoradio op de middengolf?Als je hem daar hoort is het zeker de bobine.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Net nog een 100 km gereden waarvan een 30 tal km snelweg. Nu maar 1 keer dat het toerental zakte naar zo'n 500 tpm. Vlug wat gas gegeven en bijgevolg niet stilgevallen. Dus toch niet 100% ok. Geen storingen te ontdekken op de middengolf ? Bobinne ? Ik denk eerder aan de sturing van het injectiesysteem ?

chivas 0

19 jaar

Geeft niks komt vanzelf terug.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.