Ik heb onlangs de drukgroep en platen van mijn 106 diesel vervangen, maar nu na een tijdje is het wrange geluid van mijn versnellingsbak erger geworden.
Het komt bij elke versnelling voor en is weg als ik motor ontkoppeld laat lopen. Het geluid is zingend, ratelend, gierend. Het lijkt het geluid van een koppeling die doorslipt en een beetje ratelt. De koppeling is goed, want die heb ik net vervangen en getest door in de eerste versnelling met handrem op te trekken. Dan koppelt ie dus helemaal goed.
Ik zelf heb het gevoel dat het een lager is van een stang die naar de bak toe gaat. Zou het ook in de differntieel kunnen zitten?
Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat ik het beste kan gaan vervangen?
De bak is overigens geheel soepel schakelbaar en de olie van de bak is op peil.
Mocht ik de bak uit elkaar halen om te kijken welke lagers o.i.d. kapot zijn, is het dan ook nog noodzakelijk bepaalde andere zaken als de synchromeschen per definitie te vervangen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Neccesaire de reparation" is bijna net zo duur als een ruilbak en losse delen(lagers)zijn niet te koop bij de dealer.
wat kan ik dan het beste doen? De bak inleveren bij een revisiebedrijf?
Als ik een andere bak wil aanschaffen, wat kan ik dan het beste doen. Welke KM-stand, bij welk adres en wat mag zoiets kosten?
Hoe goed kan ik er van uit gaan dat de KM-stand e/d een beetje kloppen.
De dealer gaf overigens wel aan dat ik lossen lagers voor in de bak kon bestellen.
19 jaar
Vraag maar eens door....
Voor jou auto zijn voldoende bakken op de onderdelenlijn probeer maar eens. Met garantie enz...
Welke KM-stand en wat mag zoiets kosten?
Hoe goed kan ik er van uit gaan dat de KM-stand e/d een beetje kloppen. Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet vragen of op moet letten. Moet ik meteen de keringen vervangen?
19 jaar
Nee maar wel de keerringen.
Heb je ook het druklager vervangen?
Zo niet kan dat ook het probleem zijn?
Of een van de oorzaken met verdere slijtage.
Wat ik mis is de km stand van de auto.
Groetjes willem.
19 jaar
Druklager heb ik ook meteen vervangen.
De KM-stand is 184.000
1.5 diesel
19 jaar
funkyduck dan is dat niet de oorzaak gelukkig.
(druklager)
Sorry ik kan je niet verder helpen.
Veel succes verder groetjes willem.
19 jaar
Ok bedankt Willem, Jan en Oldtimer,
Het moet dus een andere bak worden, maar:
Welke KM-stand en wat mag zoiets kosten?
Hoe goed kan ik er van uit gaan dat de KM-stand e/d een beetje kloppen. Zijn er nog andere dingen waar ik naar moet vragen of op moet letten.
19 jaar
Via de onderdelenlijn is het meestal wel vertrouwd.Dat zijn ook de grotere demontagebedrijven die daar op reageren en het onderdeel wordt meestal thuis bezorgt.Meestal krijg je meerdere aanbiedingen en bepaal je zelf de prijs-kwaliteit van wat je koopt.
Nog even een tip van willem.
Auto Demontage bedrijf alleen franse auto`s
Nagele VOF F.A Klijnstra.
Eggestraat 31 8308 AB in Nagele.
Tel 0527-652625.
peugeotonderdelen@hotmail.com
19 jaar
ok ik ga morgen Nagele even bellen...
Verder:
"bepaal je zelf de prijs-kwaliteit van wat je koopt."
Dat is nu het punt wat ik zo moeilijk vind. Welke prijs is verstandig om een goede kwaliteit te krijgen :S
19 jaar
Oke bij hun heb je ook veel jonge schade wagens.
Waar de onderdelen af gehaald worden die bruikbaar zijn.
En dacht ook dat er besteld kon worden via zoeen onderdelenlijn
Terplekke repareren zij voor een betaalbare prijs.
Dus als zij een versn bak hebben kan je die ook gelijk laten monteren!
op afspraak denk ik dan?
zie maar en laat het me ff weten groetjes willem.
19 jaar
Ik haal zo een zo als ze het noemen recente bak op voor 300 euro uit Nagele. Ik moet de oude dan inleveren, maar dat doe ik later.
19 jaar
Oke funkyduck goed geregeld he!
Veel geluk ook met de beste wensen voor 2005 en alle mensen die dit lezen afz WILLEM DE VRIES.
19 jaar
Ik heb de bak opgehaald, maar het type wijkt iets af.
Ik had type 20CE28 en hier staat 20CCnogwat op. Hij zou hetzelfde moeten zijn zeiden ze.
Ze konden me er niets bij vertellen qua kilometerstand. Maarja, ze kunnen dan natuurlijk elke stand opgeven die ze willen. Wel kon hij zeggen dat het een bak was van een auto uit 1997.
De koppeling was enorm stroef, maar met wat kruipolie was hij snel weer soepel. Moet ik daar nog speciaal vet ofzo op doen?
Van mijn kapotte bak zat er speling in die as die naar buiten steekt. Deze loopt helemaal door naar de andere kant van de bak.
Ik ga morgen de andere bak er onder hangen en hoop dat hij het goed doet. U hoort van mij...
Dank voor de beste wensen. Ik kan ze goed gebruiken.
Ik wens een ieder ook alle goeds toe.
fd
19 jaar
Bak zit er onder en lijkt goed te draaien.
Het feit dat ik het druklager nog hoorde met de oude bak was omdat de as waar hij omheen zat heen en weer te bewegen was. Dat veroorzaakte ook het verdere geluid in de bak.
Jammer dat ik bij het demonteren van de rechteraandrijfas moest concluderen dat er een halve ring uit het rubber van de homokineet bij de wielzijde stak. Ik heb hem er uit gehaalt en het minieme gaatje wat op de rand van het rubber aan de kant van het wiel zat, afgeschuurd en besmeerd met secondenlijm. Ik moest toch weer rijden en had geen andere aandrijfas welke ook nog eens vrij prijzig zijn.
Al met al geluk dat de bak goed blijkt te zijn en ongeluk dat er weer een nieuw probleem zich heeft aangekondigd.
19 jaar
Ik ben blij voor je dat die bak goed werkt.
Dan had ik toch gelijk dat je druklager herrie maakte.
heel jammer dat je niet gelijk hebt gezien met die ass speling.
Wat ik ook wel heb meegemaakt, als je iets in de aandrijving vernieuwd vaak andere geluiden bij komen.
Omdat eerst alles lekker op elkaar was ingelopen.
Jammer van je rubber maar die kan je toch vervangen!
wel weer een hoop werk.
Voor NOOD kan je een auto banden plak rondje zelfde als fiets band plakken.
Eerst wel goed schuren en vetvrij maken en plakken met selutie.
Vulcaniseren.
Veel geluk verder groet willem.
En heel goed schuren vetvrij maken en met selutie vulcaniseren
19 jaar
ok.. ga ik proberen.
overigens over wat je zegt betreffende nieuwe geluiden:
Als ik nu de koppeling in druk, gaat dat geruisloos, maar als ik wat toeren maak, lijkt hij een licht schurend/trillend/stroef geluid te maken (het druklager) Die as waar hij omheen draait draait dan natuurlijk sneller, maar dat geluid was er eerst niet. Ik heb voordat ik het druklager over de as heen schoof, deze as een beetje ingesmeerd met bakolie.
19 jaar
Funkyduck als je straks een frituurlucht ruikt, weet je waar het vandaan komt hahhaha.
Weet niet of dat zo goed is, maar ja het zit er al op en afwachten maar.
Wat geluiden betreft iedere bak heeft zijn eigen sound.
als je de rally auto`s hoort, de ford bijvoorbeeld.
Die jankt met een bibberend geluid, alsof zijn homekoneten stuk zijn.
19 jaar
ah ok... asje moest dus droog wezen :S
nee.. maar het is een beetje een wringend geluid van het druklager om de draaiende as heen als de as sneller draait
19 jaar
...
19 jaar
wacht maar ff af zal wel goed zijn.
Je weet nu in iedergeval hoe het moet( in en uitbouwen).
specialist oldtimer kan dat beter beantwoorden?
heb je wel die nieuwe lager gehouden en er op gemonteerd?
ik hoor of lievergezegt zie je antwoord wel weer.
groetjes Willem.
19 jaar
ja.. ik heb die nieuwe lager er opgezet die 3 weken op die andere bak had gezeten :P
19 jaar
Geluid is erg moeilijk over de computer , dat moet je horen en dat gaat niet tenzij je er een mediabestandje van maakt dan kan ik het ook horen en dan weten we gelijk wat het is.
ah ja.. is ook zo...
maar hij voelt ook iets wringend :P
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar