Peugeot 106: Banden

Onze Peugeot 106 is 5 jaar oud en heeft zo'n 120.000km op de teller. Vooraan zijn we bezig met de derde nieuwe bandenset. Maar achteraan liggen nog steeds de originele Michelin banden, deze zijn qua slijtage nog niet eens halfweg na 120.000 km. Daar ligt nu net het probleem. Als je de band goed bekijkt zie je hier en daar lichte scheurtjes, de band 'versterft' als het ware. En ik heb al enkele malen mogen ondervinden dat de grip op een licht nat wegdek zeer fel vermindert. Telkens breekt de wagen achteraan uit. Wat kan ik best doen, voortrijden met die banden, ze vooraan leggen en daar oprijden of vervangen door nieuwe.

chivas

Geplaatst door chivas (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Als een auto voorwiel aandrijving heeft slijten de achterbanden niet tot nauwelijks zoals je al beschrijft. Je kan de banden beter zo nu en dan omwisselen zodat je geen banden hebt van een hoge leeftijd. Het rubber wordt oud en hierdoor kan je verschillende problemen krijgen: bobbel op de banden, lekke ventielen, droogte scheurtjes, het rubber wordt hard.

De kleine scheurtjes zijn niet zo heel erg, als het maar niet te erg wordt dan worden ze afgekeurd volgens mij.

Door de verharding van het rubber worden volgens mij je banden gladder zoals je beschrijft...
Ik zou ze dus wel een keer gaan vervangen.

Misschien als je ze vooromlegt dat er ff een laagje afslijt waardoor ze minder glijden...

205GTiGriffe (0) PRO, 19 jaar geleden

En daarom is het wel net zo belangrijk om achteraan ook goede banden te hebben. Als de achterkant echt gaat uitbreken is er niks meer tegen te doen. De voorkant is te corrigeren door gas los of tegen te sturen.

Ik zou ze gewoon vervangen.

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Onder- en overstuur is wel te corrigeren hoor maar lang niet door iedereen maar het kan WEL. Bij een slipcursus wordt hier gewoon aandacht aan besteed & kan je de auto ook corrigeren als de achterkant wegslipt (overstuur).

RAH (0), 19 jaar geleden

onder- en overstuur is beide te corrigeren. Onderstuur meestal door rustig van het gas te gaan, daardoor komt er meer gewicht op de voorwielen en krijgen die weer grip. Overstuur is te corrigeren door tegen te sturen. Maar uit de praktijk blijkt dat onderstuur makkelijke te corrigeren is dan overstuur.

Als je nu met banden zit die niet optimaal presteren zou ik die gewoon vervangen. In de zomer maanden kun je er nog over nadenken om ze op de vooras te zetten zodat ze snel versleten zijn. Maar in de winter heb je alle grip nodig. Met de nieuwe set banden kun je dan het beste gaan roteren. Tijdje voor en een tijdje achter. Of, als de voorwielen weer zijn versleten, de wielen van achter naar voor halen, en achter nieuw monteren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.