Ik heb hier een Peugeot 106 XSI staan vermoedelijk de 1.4 van bouwjaar 1992 met +/- 190.000 op de klok
Met het probleem dat hij op 3 cilinders loopt.
Wat ik heb begrepen is dat het probleem als volgt tot stand is gekomen.
Op de snelweg wilde de auto niet harder als 180 (normaal 200), eigenaar trapt een paar keer vol op het gas.. gevolg een luide knal uit de uitlaat en een motor die nog maar op 3 cilinders loopt.
Nu ben ik gevraagd of ik het probleem op kan lossen.
Ik heb al gemeten met de stroboscoop en kom erachter dat cilinder 1 en 3 (linker helft bobine dis ontsteking merk: Valeo) de helft van het aantal vonken krijgen dan dat cilinder 2 en 4 (rechter helft bobine) krijgen. Naar aanleiding hiervan heb ik de bobine vervangen voor een nieuw exemplaar.
Alle cilinders kregen wel ongeveer (met het blote oog) evenveel vonken maar de stroboscoop flitste bij cilinder 1 en 3 wel minder fel dan bij 2 en 4 (dit dus met de nieuwe bobine Merk: Sagem) maar er veranderde niets aan de loop van de motor. Dus oude bobine er weer op en de nieuwe teruggebracht naar de Peugeot dealer is toch 140 euro zo'n bobine. Motor loopt dus nog steeds op 3 poten en een nieuwe bobine heeft geen verbetering opgeleverd. heeft iemand nog suggesties? deze zijn meer dan welkom.
De auto heeft geen Lambda regeling, kat-loos.
Met vriendelijke Groeten.
Tjalling
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
tjalling begin eerst eens met compressiemeten dan weet je in ieder geval of die goed is of niet want het is vreemd dat het na de knal begonnen is.
groetjes jan.
Hoi Jan
Bedankt voor je reactie ik zal maandag gelijk kijken ik heb hier denk ik wel een compressiemeter liggen. Ik heb ATH op CD dat ik ongeveer weet wat de waardes zouden moeten zijn.
Ik hou je op de hoogte.
Groetjes Tjalling
18 jaar
Ik heb de bougies eruit gehaald en de compressie gemeten. De bougies van cilinder 2 en 3 waren zo vet als boter. De bougie van cilinder 2 (gezien vanaf distributie zijde, volgens Auto Technisch Handboek zit cilinder 1 aan vliegwielzijde) zag er na uitgebreid schoonmaken nogal aangevreten uit. Na het meten van de compressie bleek deze cilinder totaal geen compressie te hebben. De andere cilinders hebben waarden tussen de 9 en de 11 bar.
Er staat ook een plas olie onderin het luchtfilter huis. Ook lijkt het alsof er met kracht olie tussen de kop en de kleppendeksel uit is geblazen, ik trof namelijk vettigheid van olie aan op de bovenkant van de radiateur en op de bovenkant van de bumper aan. Bij mijn weten zag het er niet uit als koelvloeistof maar als olie, aan de voorkant van het blok is het blok ook vettig van de olie.
Weet er iemand ook waar ik de motorcode kan vinden op het blok? Zodat ik kan vast stellen of het een 1.4 of een 1.6 betreft, is handig om te weten wanneer er wordt besloten tot revisie van de motor.
Gegroet, Tjalling Heuvel
18 jaar
tjalling dat kun je nakijken op masterbase dan type je je kenteken in en dan zie je wat voor motor je hebt.
maar is het niet verstandig om de kop eraf tehalen zodat je misschien kan zien wat er aan de hand is.
groetjes jan.
In de masterbase krijg ik de melding: Er werd geen invoer voor het ingevoerde kenteken gevonden.
Ik had dit ook al eerder geprobeerd met als resultaat de zelfde melding. Vermoedelijk omdat het een import auto betreft.
Ik wil de kop er nog niet afhalen omdat ik de auto gewoon thuis heb staan onder de carport, heb ook niet genoeg ruimte om de kop goed weg te leggen weet ook niet of ik er het juiste gereedschap voor heb. Ik ga eerst achter de motorcode proberen te komen om zo te kunnen orienteren wat een motorrevisie op zou moeten brengen alvorens ik de kop eraf schroef.
Ik vermoed dat cilinder 2 veel te arm heeft gestaan en daardoor veel te heet is geweest.
Groeten Tjalling
18 jaar
In de masterbase krijg ik de melding: Er werd geen invoer voor het ingevoerde kenteken gevonden.
Ik had dit ook al eerder geprobeerd met als resultaat de zelfde melding. Vermoedelijk omdat het een import auto betreft.
Ik wil de kop er nog niet afhalen omdat ik de auto gewoon thuis heb staan onder de carport, heb ook niet genoeg ruimte om de kop goed weg te leggen weet ook niet of ik er het juiste gereedschap voor heb. Ik ga eerst achter de motorcode proberen te komen om zo te kunnen orienteren wat een motorrevisie op zou moeten brengen alvorens ik de kop eraf schroef.
Ik vermoed dat cilinder 2 veel te arm heeft gestaan en daardoor veel te heet is geweest.
Groeten Tjalling
18 jaar
Ik heb via een Peugeot dealer de motorcode opgevraagd aan de hand van het chassisnummer. Het betreft een TU3J motor dit is de 1.4 versie.
Sorry dat mijn vorige post er dubbel opstaat kleine computer storing.
groeten Tjalling
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar