close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 405: 1.9 D Schokken in 2e versn bij 35 km/u, 3e vers bij 50 km/u

Bouwjaar: 1995

Het betreft een gewone 1.9 diesel (zonder enige electronische regeling of vacuumaansluiting) met een lucas inspuitpomp.
De motor begint hevig te schokken in 2e versnelling bij een constante snelheid van 35 km/uur. Na gas los laten of vol gas geven gaat het schokken weg. Loopt stationair goed.

Geplaatst door

schelpje (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit komt uit de brandstofpomp,is een gevolg van de milieueisen en is weinig aan te doen.Je zou de transverdruk iets kunnen verhogen daarmee heb ik in het verleden wel eens(minimale)verbeteringen bereikt.En inderdaad, maar weer die reactiesteun vernieuwen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

ik heb excact hetzelfde met een Xantia 1.9d uit 1994; ik heb na op lucht e.d te hebben onderzocht uiteindelijk de pomp(ook rotodiesel/lukas) vervangen; resultaat; geen.
Oldtimer, wat bedoel je met reactiesteun? De bovenste motorsteun?

maasmar 0

20 jaar

Nee, de onderste die ronde bij de rechteraandrijfas, die moet flink stijf zijn. En ook de bovenste rechts zo weinig mogelijk speling maar net niet helemaal vast.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Is het probleem ook niet opgelost als je de EGR-klep vastzet, zodat deze niet meer bediend wordt ??

Enting 0
badge

19 jaar

Meneer Enting, deze auto's hadden nog geen E.G.R.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Oldtimer Jansen, je geeft aan dat het uit de brandstofpomp kan komen als gevolg van de milieueisen, Echter het probleem is echter van de laatste tijd. Zelf zit ik te denken aan de de all speed regelaar in de brandstofpomp zelf. Zou het kunnen dat de kracht van de regelveer verminderd is en samen met een andere veer (bv de stationairveer in een soort onbalans komt.
Dhr Maasmar, Wat weet u van de vervangende pomp? Was deze volledig gereviseerd of een(1)met onbekende achtergrond.
Zou het niet kunnen dat de combinatie van een lossere motorophanging en een slecht regelende brandstofpomp de oorzaak kan zijn? Met name omdat het eigenlijk maar bij 1 toerengebied voorkomt.

schelpje 0

19 jaar

Wat ik weet dat mijn pomp van een 405 komt, en recent van een lopende motor is gekomen. Wonderlijk is wel dat ik met twee verschillende pompen excact dezelfde klacht heb, kan bijna niet aan de pomp liggen; ben benieuwd naar mensen met een Bosch-pomp.

maasmar 0

19 jaar

Die hadden het niet.Ik heb nog wel een keer gehad dat het grote voorste lager uit de pomp stuk was dan krijg je ook zoiets.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Maasmar, Is er bij de Xantia nog iets aan de verstuivers gecontroleerd?
Vernieuwd, gereinigd of opnieuw afgesteld? en heb je nog een km stand van de Xantia en 405? Waar ik over spreek heeft 300.000 km gelopen.

schelpje 0

19 jaar

verstuivers heb ik niets aan gedaan, ga ik ook niet doen, mijn auto heeft 380000 gelopen, vrijwel geen olie en waterverbruik
405 zou 150000 gelopen hebben maar dat geloof ik niet. Ik ga wel proberen om de bovenstemotorsteun wat strakker te zetten

maasmar 0

19 jaar

Over bovenstaand probleem een keer contact gehad met de diesel
specialist van B en K uit (toen nog) Hilvarenbeek.
Die vertelde hetzelfde als Oldtimer dat het dit type pomp eigen is.

Oxo8322 0
badge

19 jaar

Wat ook kan is verstuivers, leidingen en pomp door een Bosch vervangen, dat wordt mij alleen te duur. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het aan het type pomp ligt, dan zouden er zeer vele auto's(ook van jongere bouwjaren) met dit probleem rondrijden). Wellicht alleen met kilometerstanden als de onze.

maasmar 0

19 jaar

Hierbij een tweetal stukjes uit mijn studieboek over dieselinspuiting.
Het eerste gaat over een bosch pomp het tweede over een lucaspomp.

Het karakteristieke van inspuitpompen is een stijgend verloop van de hoeveelheid evenredig met het toerental bij gelijkblijvende stand van de regelschuif.
In het deellastgebied is dit stijgende verloop van de inspuithoeveelheid storend, omdat de toevoerkarakteristiek sneller stijgt dan de behoeftekarakteristiek van de motor.
Hierdoor ontstaan onstabiele regelbereiken (schokken tijdens het rijden).
Daarom moet de deellastcompensatie bij gelijkblijvende belasting en stijgend toerental de toegevoegde hoeveelheid verminderen.

2e:Het is duidelijk dat deze regelaar in feite een all-speed regelaar is en dat de regelveer een zeer belangrijk onderdeel is.

Bovenstaande geeft wel aan dat de regeling in de pomp moet zorgen voor een rustig gedrag van de motor.

Is er iemand die met het vervangen van de veren ervaring heeft?

schelpje 0

19 jaar

Heb de koudstart vervroeger uitgeschakeld,(draadje vanaf de stopklep naar de koudstartvervroeger los gehaald, eerst even met een schakelaar (naar massa) tijdens het rijden geprobeerd.) bleek constant aan te staan. motor schokt nog wel, maar niet zo hevig en komt uitzichzelf weer tot rust. Nu nog de onderste motorsteun bekijken.

schelpje 0

19 jaar

winter zomerstand brandstof pomp.. of distributie te slap

DE2039 0

18 jaar

Winter- en zomerstand op een dieselinspuitpomp?. Vertel daar eens iets meer over.

Audifreak763 0
badge

18 jaar

Schelpje, ik reed voor mijn werk met een jumpy met 1.9 diesel die reed ook een poosje stoterig en toen op de brug in de A1 bij deventer een luide knal en toen niets meer, was er een voor kamer uitgevallen te zware belasting zeiden ze resultaat.gat in zuiger,drijfstang krom en hij werd nooit meer de oude.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.