👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Sinds vandaag kan ik de de eerste en tweede versnelling van mijn 206 1.6 16V niet meer gebruiken.
Ik heb een tijdje geleden (~100 km gereden sindsdien) hier ook al een probleem mee gehad, maar even in z'n achteruit en 3e, 4e versnelling, etc. ..... en het lukte weer om hem in z'n 1 te zetten.
De versnellingsbak maakt (en maakte) geen herrie of iets dergelijks. Schakelen ging altijd prima.
Als ik nu in de 3de, 4de of 5de versnelling rijdt is er ook geen vuiltje aan de lucht.
Ik heb vanavond onder de auto gekeken en kon niets vreemds vinden. Als ik schakel lijkt het of hij in de versnelling staat/gaat, koppeling op laten komen en er gebeurt niets! (dit geldt tevens voor de 2de versnelling). Wat me wel opvalt is dat er geen enkele weerstand optreedt wanneer ik hem in de positie van de eerste of tweede versnelling probeer te zetten. Tevens heb ik geprobeerd om hem met de hand (direkt bij de bak) in z'n 1 te zetten, dit lukte ook niet.
==> Zou dit aan de schakelstangen kunnen liggen?
==> Of kan het zijn dat de motor of iets dergelijks scheef zit zodat ik hem niet in z'n 1 of 2 kan zetten? (dit zijn beide de standen waar het (ik noem het maar een "metalen staafje dat uit de bak komt") in de hoogste positie geplaats word door de schakelstang (dit staafje wordt als het ware bij de 1 en de 2de versnelling het verst uit de bak getrokken) .
==>Of moet ik aan iets in de bak zelf denken dat defect is? (de bak heeft to nu toe geen enkel vreemd lawaai gemaakt).
O ja, km stand van mijn auto is ~118.000 km, dus hij heeft nog niet eens zo gek veel gelopen.
Wie denk op basis van bovenstaande info wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie feedback!!!
met vriedelijke groet,
Jeroen Bouwman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om uit te sluiten dat het aan de schakelstangetjes of schakelstang ligt, of dat de motor o.i.d er bijv. scheef in zou liggen, moet je dus eerst alle schakelstangetjes losnemen bij/op de versnellingsbak en daarna handmatig de niet werkende versnellingen inschakelen op de bak. Op die manier sluit je dus uit dat het stangenstelsel de oorzaak is. Kijk ook goed naar de (spie)verbinding tussen heveltje met kogelkopje en uitgaande selectie-asje op de versnell.bak. (achterzijde verticaal staand)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar