Beste,
Sinds vorige week problemen met een Peugeot 206 uit 2004.
Het toerental is stationair schommelend tussen de 600 en de 3000. Rijden is praktisch onmogelijk, gezien dat inconsequente toerental ook tijden het rijden zich voordoet.
Na een blik onder de motorkap, niets gevonden. Het dichtgooien van de motorkap veroorzaakte echter dat de motor af sloeg. Direct een vermoede op een los contact natuurlijk.
Na alles een beetje nagelopen en gevoelt te hebben, was het aanraken van een van de stekkers van de boordcomputer voldoende om de motor af te laten slaan.
Met alle hoop van de wereld op de sloop een nieuwe stekker gehaald, deze 1 op 1 over gesoldeerd, maar helaas zonder het gewenste resultaat.
Tikken op de boordcomputer, of erop drukken veroorzaakt meestal het probleem. Bepaalde momenten loopt het autootje lekker, en "rommelen" met de boordcomputer of kabels die er naartoe lopen veroorzaakt het onstabielere toerental weer.
Ik heb de auto uitgelezen, en krijg dan wel en dan weer geen reactie van de boordcomputer. Als ik reactie heb, vind ik de volgende fout code:
P0608 Powertrain: Control Module VSS Output "A" Malfunction
Leuke omschrijving, maar daar kan ik vrij weinig mee. In de Renault categorie hier op ProblemCar wordt er beweerd dat dat de boordcomputer kapot is (wat mijn vermoede is).
Ik heb een beetje rondgekeken, en als ik het specifieke type van de boordcomputer al vind, zijn deze vrij prijzig. Ik krijg dan ook gelijk een set, met boordcomputer, zekeringenbox en contactslot. In mijn ogen lijken de laatste 2 niet keihard noodzakelijk, maar daar zal ik onbetwist naast zitten, aangezien dit overal aangeboden wordt op deze manier.
Wat adviseren jullie in deze situatie? En waarvoor ook de zekeringenbox en contactslot vervangen?
Ik hoor graag van jullie,
Met vriendelijke groet,
Leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Foutcode is niet helemaal goed gekozen en de uitleg van Peugeot wijkt iets af van de officiele EOBD uitleg.
In dit geval interpreteert Peugeot "VSS" als een elektronika begrip - dan betekent het voedingsspanning.
Als de voedingsspanning voor de sensoren (5 volt) te laag wordt, krijg je deze melding.
Dat kan een sensor zijn die te veel trekt, een kortsluiting of als sluitstuk een defecte ecu.
Als je "rommelt" met de ecu, bewegen de draadbomen er naar toe waarschijnlijk ook nog een beetje.
Daar zou ergens een breuk/kortsluiting in kunnen zitten.
Zonder goed elektrisch schema wordt het lastig zoeken.
Stel dat het uiteindelijk de motorcomputer is die defect is, dan kan actronics die misschien repareren.
Moet alleen wel via een garagebedrijf gaan.
Ik heb de bekabeling van de boordcomputer ongeveer 75 cm blootgelegd. Elke kabeltje stuk voor stuk nagevoeld en ik heb niets aparts kunnen vinden.
Wat is de doorlooptijd bij ACTronics? En idee wat dat daar zou moeten kosten?
12 jaar
Iemand nog een suggestie?
Ik ben ook benieuwd of iemand weet vanwaar de zekeringenkast en het contactslot bij de boordcomputer geleverd wordt?
12 jaar
Ik heb de ECU, zekeringenkast, en ring om het contactslot vervangen.. auto loopt weer als een zonnetje!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar