Hallo,
We hebben een probleem met een 205 GTI 1.9 U9 uit 1994 (XU9JAZ / DKZ motor)
Auto is sinds enkele weken in bezit en gekocht met dit probleem, echter oorzaak kunnen we niet vinden.
Met warme motor hebben we het probleem nog niet gehad, wel (op 1x na) met koude motor als de 205 een dagje stil heeft gestaan.
De auto start niet, je hoort de startmotor en motor rond gaan. Er is ook een vonk. Aanduwen van de auto helpt, dan start hij wel (al kost het wel wat moeite om 'm aan te duwen). In het begin hebben we vaak ook de auto "over gestart" (mbv andere auto en accukabels).
Vermoeden was toen dat de accu te slecht was of startmotor te veel stroom vroeg (we zagen ook dat tijdens starten de stroom van accu net onder 10v viel).
Gasklephuis schoongemaakt, hielp niet. Storing 52 kwam wel (zat er al wat langer in) naar boven, maar CO testen gaven goed resultaat. Vermoeden was valse lucht. Met remreiniger overal gespoten maar motor blijft netjes lopen. Wel slang op olievuldop naar slang tussen luchtmassameter en gasklephuis poreus, maar denk niet de oorzaak)
We hadden in de planning om de startmotor te vervangen (accu lijkt toch goed=getest), echter de dagen na dit besluit wil de auto ook niet (goed) starten met een extra (goede) hulp-starter (of hoe noemen ze dat). Pas na flink wat keren starten sloeg hij aan.
Code 33 erbij gekregen (na schoonmaken gasklephuis). Auto vanaf dat moment op de brug in garage laten staan.
Gister motor geheel schoongemaakt (met remreiniger: onderkant, voorkant, achterkant) omdat er veel olie/vettigheid op het blok zat. Kleine olielekkage op slang van oliefilter die blok in gaat, wordt nog verholpen).
Ook de retourleiding brandstof vervangen (was poreus) , meteen gekeken of er brandstof uit kwam dus auto gestart en warempel die slaat in 1x direct aan ?!?! (nog niet eerder gehad met koude motor).
Brandstof kwam goed uit de retourslang, met enigzins wat gasgeven leek de straal overigens niet veel minder te worden. (flinke krachtige straal).
Storingen gewist en gereden, auto rijd perfect (daarvoor als hij net startte liep hij koud wat moeizaam en als je in de 2 rijd voor ca. 500meter met ca. 1750 toeren en dan plots gas indrukt houd hij 2 tellen even in alvorens hij doortrekt. Verder geen problemen met doortrekken). Storingen niet terug gekomen. Na proefrit (met warme motor dus) nog diverse keren gestart en slaat perfect aan (maar met warme motor deed hij dat altijd wel).
Auto weggezet (buiten) in de veronderstelling toch iets 'opgelost' te hebben (retourleiding? iets schoongespoten met schoonmaken motor?).
Vanmorgen proberen te starten: nada...
Wie heeft er een idee waar te beginnen? Graag suggesties, mogelijk zien wij wat over het hoofd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
goed de verdelerkap contr, en eventueel bobine vervangen.(geven nog wel eens een te zwakke vonk waardoor de motor er koud een hekel aan heeft.
Bedankt Harry. Om dat deel van de ontseking uit te sluiten hebben we zojuist de bobine, verdelerkap, rotor en bougiekabels besteld. Eea gaan we van de week vervangen.
Gister auto getracht te starten op eigen accu, slaat niet aan. Zojuist hulp-starter/accu aangesloten en start direct. Loopt netjes wat verhoogd stationair. Wel (met koude motor dus) met wegrijden bijna afgeslagen. Als ik in de 2 rijd met ca. 1800 toeren voor ca. 200meter en dan plots het gaspedaal volledig intrap stottert de motor voor ca 3seconden (daarna trekt hij lekker door). Klonk enigzins op verzuipen van de motor (hoorde wat ploffjes uit de uitlaat).
Wat mij verder opvalt is dat het tijd-klokje op het dashboard vaak wegvalt (tijd staat dan weer op 1:00u), dat was ook zojuist toen de motor bij het wegrijden bijna uitviel. Ik keek toen op het klokje en zag dat hij weer op 1:00u stond...
wordt vervolgd!
10 jaar
Je massa kabel accu naar versnelling bak goed? Als ik je verhaal zo lees met extra accu slaat ie wel aan duid op weerstand. Meten is weten
gr jw
Eerst een goede accu proberen, en massa nazien, gezien t klokje al uitvalt...
10 jaar
Er zit nu een 'zwaardere' accu in die we nog hadden liggen... welliswaar beetje overdreven, maar om te testen prima denken wij (700A 75Ah)
Auto lijkt beter te starten, maar we juichen nog niet te vroeg.
Massakabel van accu naar veerpoot (is dat standaard plek?) bekeken en ringetje op veerboot wat opgeschuurd. Zit denk ik prima.
Uitvallen van klokje is wellicht slecht contact in tijdklokje zelf (kijken we nog na)
Aansluitingen ECU en gele relais achter de ECU zijn goed.
Bougiekabels vervangen, rotor en verdelerkap waren foutief geleverd :( , lijkt stuk mooier te lopen.
Oplossing voor slecht starten en slecht lopen/inhouden lijkt accu+bougiekabels (1 kabel had aan de kant van de verdelerkap ook roest zitten. Kabels waren op sommige plaatsen ook heel stug)
Bobine en (blauwe) temp. sensor hebben we nog liggen, maar niet gemonteerd omdat auto nu beter lijkt te lopen. Temp. sensor willen we nog wel doormeten (weet iemand hoeveel Ohm?)
Wel nog 3 vragen/uitdagingen, weet niet of ik daar aparte topics voor moet maken vandaar maar in dit topic:
-1- controle lampjes (o.a. STOP lampje) branden niet als je de auto op contact zet, enkel de accu controle lampje (en evt. handrem als je 'm op handrem zet). Bij mijn weten moet er veel meer branden. Lampjes werken allemaal wel want toen wij een poos terug de motor afgespoten hadden brandde al de controlelampjes wel (wel zwak, maar ze brandde wel). Waar kan dat in zitten?
-2- Bij warme motor (koude motor weten we nog niet) schommelt toerental tussen 1000 en 1100 als de lampen (en fan waarschijnlijk ook) aan zijn. Doe je de lampen uit dan is toerental 1000 (ook wat te hoog lijkt mij)
-3- Storing 52 keert steeds terug. Andere ECU helpt niet. 1x ook storing 51 erbij gehad, maar later niet meer. Eerst ging storing lampje tijdens rijden voor 3 tellen aan, daarna uit. Paar keer zo gehad en leek erop dat met stationair (als wij even stil stonden) of als je enkele seconden reed met ca. 1500 toeren het lampje aan ging. Later met warmere motor ging het lampje steeds vaker aan en als je door trekt ging het lampje uit. Nog wat later bleef het lampje gewoon steeds aan.
Omdat de auto in sleutelgarage staat kunnen we niet iedere dag testen. E.e.a. nog niet bekeken met koude motor (gister e.e.a. dus vervangen, motor was toen al enigszins warm).
10 jaar
probleem 1: had gelezen dat deze lampjes worden aangestuurd door de oliedrukmeter. Mogelijk zit daar een probleem. (de kleine sensor, niet die grote oliedruksensor die voor de druk-meter op je dashboard zorgt). Overigens is het probleem altijd geweest ook voordat wij de motor hadden afgespoten, alleen viel toen op dat de lampjes opeens wel (zwak) gingen branden. Misschien door afspuiten dus tijdelijk wel 'contact' geweest met de meter/sensor en later weer niet nadat e.e.a. was opgedroogd. Vermoed dus slecht contact.
probleem 2 en 3 mogelijk Lambda sensor? Al is de auto wel op CO meter aangesloten geweest en leek dat allemaal in orde (misschien enkel met warme motor dat die storing optreed) Lambda sensor gaan we nu toch maar met multimeter nameten.
10 jaar
[b]MASSA:[/b]
Okee, er loopt toch (ook) een massa kabel van bak naar accupool.
Maar van bak naar veerpoot niet, die loopt bij deze 205 van de accupool naar de veerpoot/chassis.
Niet origineel maar moet ook werken lijkt ons.
Overigens nog een extra massa strip aan bestuurderszijde van veerpoot naar motor, die halen we weg (kijken of hij overbodig is) als de problemen met de motor allemaal zijn verholpen.
Massapunten/kabels lijken allemaal in orde, maken we ons niet druk om
[b]LAMPJES DASHBOARD:[/b]
Die branden weer netjes. Probleem was de stekkerverbinding op de oliedruksensor (groene sensor op voorzijde motorblok nabij de dynamo onder inlaatspruitstuk. Nieuw stekkertje op de kabel, contact schoongemaakt en werkt weer. Dat was dus [u]probleem nr1[/u] opgelost...
[b]MOTOR:[/b]
[u]Probleem nr2[/u]: Stationair wat te hoog vinden wij, en schommelt een beetje (100toeren). Warme motor ca. 1000/1100 toeren. Wel wat minder als voorheen en ook geen verschil meer bij verbruikers aan of uit. Mogelijke oorzaak probleem nr 3?
[u]Probleem nr3[/u]: CO hebben we eerder gemeten, toen was het goed. Maar dat was met koude motor. We merkte al dat code 52 steeds vaker optrad als de motor warmer werd. Nu dus eerst met koude motor de lambdasonde gemeten; netjes 12v op witte draden en grijze+warte draad geeft ca 0,4 tot 0,8v af. Weerstand witte draden was ca 4ohm, volgens mij moet dat hoger.
Motor warm gereden, motorstoring lampje ging steeds vaker en langer aan. Lambda losgekoppeld om te kijken of er verschil is; geen verschil in 'lopen' van de motor, nog steeds overal veel power, start prima, loopt netjes. Code 51 erbij gekregen. Lambdasensor gemeten en nu meet ik geen fatsoenlijk signaal meer (paar milli volt). Lambda sensor weer vast maar code 51 blijft er nog steeds bij. Ook kunnen we de foutcodes nu niet wissen, blijft gewoon in het geheugen. Code 52 en 51 krijgen we nu dus.
Gezien de vreemde meting gaan we nu de lambda sonde vervangen.
Overigens ook tussendoor de motortemperatuursensor vervangen, die gaf geen waarde bij warme motor (koude motor was de waarde wel goed).
Wordt vervolgt...
10 jaar
Lambdasonde vervangen. Alle problemen verholpen. Start netjes, loopt netjes, goede trekkracht, stationair ca 850/900 toeren dus ook prima.
Bedankt allen voor de input/hulp
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar