Beste allemaal,
de auto van mijn moeder heeft enige kuren.
(we hadden eerder een peugeot 206 1.1, maar die weggedaan wegens problemen... deze 206 1.4 solliciteert er ook naar)
Als de auto 's ochtends gestart wordt, start hij perfect en loopt mooi rustig, geen haperingen. Als je daarna wegrijd (á 5 - 10km/h) begint de motor in te houden en te bokken, en valt terug in snelheid. Geef je (als hij in de 1e versnelling staat) gas terwijl je rolt, gebeurt er niks, zelfs niet als je daarna volgas geeft (op moment dat ie inhoud) en zakt dus terug in snelheid.
Trap je daarna de koppeling in en geef je een straal gas tot bijvoorbeeld 3-4000 toeren, en dan weer de koppeling omhoog (als het toerental gezakt is) en wil verder rijden, bokt ie nog eventjes en dan, na een paar keer gasgeven, rijd ie normaal en zónder problemen.
Tevens zit er een lichte tik-tik-tik-tik in de motor bij stationaire toerentallen, als je gas geeft gaat het weg, en komt na 3 sec weer terug.
Misschien heeft dit er mee te maken? De auto is altijd bereden door oudere mensen, heb het al eens laten onderzoeken bij een lokale garage maar die zegt dat het niks ernstigs is en dat meerdere 1.4 blokken hier last van hebben.
Het probleem van inhouden bij koude start is 1x per 3 dagen afhankelijk van de intensiviteit van het gebruik.
Als de motor warm is is er niks aan de hand.
Recent vervangen;
Nieuwe bougies.
Nieuwe bobine.
Kilometerstand; 137500.
Is 3 maand goed geweest maar het probleem is weer terug gekomen (hiervoor zelfde probleem gehad en bougies en bobine vervangen).
Misschien dat iemand advies heeft.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Thomas ,
Omdat er voor dit type motor ( KFX ) voor dit soort storingen meerdere oorzaken en oplossingen zijn ,onder andere een motor update , adviseer ik je om de auto eerst eens uit te laten lezen bij je plaatselijke Peugeot dealer ( Broekhuis )
Zij kunnen ook , indien er geen storingscode ( P code ) aanwezig is , gelijk zien of er een motorupdate van toepassing is wat vaak de oplossing blijkt te zijn .
Andes blijft het gissen .
Succes.
Beste René,
mooi om te lezen dat er voor dit type motor een update is! Ik vraag me wel af of die met het inhouden te maken kan hebben, maar... wat techniek wel niet kan doen.
Plaatselijke dealer is Nefkens, zullen die net zo gespecialiseerd zijn als Broekhuis?
Ik las op een andere site dat het wellicht ook met het inspuitmoment te maken kan hebben, dat de auto met koude start begint te bokken (te weinig brandstof).
Of kan het ook zijn dat ie te weinig lucht krijgt ?
tevens, vergeten te melden; het getik is alleen met warme motor, met koude motor hoor ik het niet.
Kan dit een vastzittende klepstoter zijn?
In elk geval bedankt voor de reactie!
7 jaar
Inspuitmomenten - ontstekingtijdstippen en dergelijke worden door de motor EBE ( computer ) bepaald aan de hand van bepaalde parameters .
Hier is niets handmatig aan te wijzigen .
Update,s kunnen hier wel voor zorgen .
Je wilt niet weten hoeveel motorproblemen er met een update en het weer opnieuw inleren worden opgelost.
Naam van de dealer doet hierbij niet ter zake.
En wat betreft het tikkende geluid , vastzitten lijkt mij gek want waarom doet het geluid zich dan koud niet voor wat meestal bij een defecte klepstoter het geval is . En van achter een PC is een geluid natuurlijk moeilijk te beoordelen .
Laat de dealer dan ook even hier naar luisteren
Klinkt bekend. Ik kocht een auto met hetzelfde probleem, waarna dezelfde avond de krukas door het blok heensloeg.
Na het monteren van een nieuwe motor weer hetzelfde probleem. Inhouden rond de 3-4000 toeren en even later probleem weer weg.
Wat blijkt:
In de resonantiekamer van het luchtinlaatsysteem hoopt zich water op (constructietechnisch erkend probleem door peugeot). Hierdoor wordt je luchtfilter nat en scheurt deze op den duur. Hierdoor komt water in je motor en daardoor kun je je motor afschrijven.
Controle:
Open het luchtfilterhuis en neem je luchtfilter uit. Controleer of deze nat is en kijk in het gat beneden met een zaklamp. Als je hier water in ziet staan boor je een paar gaten in de onderkant van de resonantiekamer van het inlaatsysteem. Peugeot schrijft voor 3x 4mm (Achter je wielscherm linksvoor, waarschijnlijk zit de aanszuigbuis los van het huis. wielscherm demonteren en je kunt er zo bij om te controleren)
Bij mij kwam er ruim een liter water uit het systeem.
Hoop dat de gevolgen die ik ondervond jou niet overkomen. Succes!
7 jaar
Dag, er zit inmiddels wat tijd tussen, maar ik heb precies hetzelfde probleem in mijn Peugeot 206. Is er inmiddels al een oplossing voor? Ik heb ook de bobine en bougies al vervangen.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar