close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Motor storing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hoi

Mijn Peugot 2.6 1600 16 V Quickzilver uit 2003 Heeft een storing waar zelfs de dealer geen raad mee weet !

Soms start en rijd hij normaal (Strak stationair op 900 toeren) en soms start hij en loopt staionair op 1100 a 1200 toeren(Schomelt) en dan is het hopeloos,

Hij loopt dan qua snelheid 30 a 40 km bij volgas !

Het begon allemaal met de melding Storing uitlaatgas op de display en het branden van het motormang.lampje.

Uit laten lezen bij de peugot dealer en die kan me niet vertellen wat er precies kapot is,kan van alles zijn zeggen ze !

Wat ik er aan heb laten doen:

Gasklephuis vervangen
Bobine vervangen
Bougies vervangen
Map senor vervangen
lambda sondes vervangen

Na het uitlezen en resetten komt de melding steeds weer direct terug (Code geeft dus alleen storing uitlaatgas)

Wie O wie kan me verder helpen ?

Geplaatst door

wallyv (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je de exacte omschrijving van de uitgelezen foutcode(s)? Of het nummer daarvan?

oldford 0
badge

7 jaar

Erg belangrijk voor deze storing ivm meerdere oplossingen . Wat is de P code ? ( storingscode )

P code weet ik niet,ze zeiden alleen dat ze de code storing uitlaatgas kregen en dat het van alles kon zijn !

wallyv 0

7 jaar

Dan word het wel een beetje gokken , want zoals ik al eerder vermelde kan het inderdaad van alles zijn . De melding : storing uitlaatgas : is een algemene melding
Je weet denk ik dan ook niet of ze nog naar de software versie hebben gekeken . Updaten van de motor EBE ( computer ) behoord namelijk tot een mogelijke oplossing .
Wat je al wel kan proberen is de slang van de elektroklep absortievat los te koppelen en dan weer proberen . Elektroklep zit aan de rechterzijde bij het schutbord.
Wat ook vaak voorkomt is dat door sterke trillingen de stekker van de inlaatdruk / temperatuursensor slecht contact maakt . Demonteer deze eens , kijk in de stekker naar de kleur van het afdichtrubber . Indien deze blauw is , is deze zeer verdacht . Een groene kleur betekend dat deze al gemodificeerd is , dus eigenlijk goed moet zijn .
Kijk ook even in het luchtfilterhuis en voel eens aan het luchtfilter of deze nat is .( aangezogen water )
En controleer even de aansluiting van de koelvloeistof temperatuursensor . Stekker demonteren en kijken of er koelvloeistof , danwel oxidatie te zien is . Doe bovenstaand maar eens eerst en indien niet opgelost zien we het hier wel weer .
Succes.

https://www.youtube.com/watch?v=NwDGNdrQ... daar staat een filmpje met mijn probleem,luchtfilter heb ik vandaag vernieuwd de overige mogelijke oorzaken loop ik nog langs( Bedankt zover Rene)

Toerental vol gas 2900 toeren,soms werkt het normaal !

wallyv 0

7 jaar

De MIL (vroeger noemden we dat de motormanagement lamp) brandt, dus er kan een foutcode worden uitgelezen.
Dat kan zelfs bij ieder APK-station met dezelfde apparatuur die voor nieuwere auto's verplicht is bij de APK-keuring.

Zorg dat je een duidelijke foto maakt en/of de nummers (die beginnen met een P) krijgt en plaats die hier.

oldford 0
badge

7 jaar

Hoi,

Vanavond door een andere monteur de fout uit laten lezen en daar geeft hij code P 0123 aan.

Hopelijk kan dat helpen aan een oplossing van mijn probleem

wallyv 0

7 jaar

P0123 Positiesensor smoorklep A/Gaspedaalsensor A : Te hoge waarde . Mogelijke oorzaken : - Kortsluiting naar plus
- Positiesensor smoorklep
- Positiesensor gaspedaal
- Elektronische eenheid motor

Omdat er voor jou type motor 3 verschillende ECU,s mogelijk zijn , heb ik de laatste 8 cijfers van het chassisnummer nodig voor het juiste elektrische schema .

Ik ga er trouwens wel van uit dat het vervangen gasklephuis nieuw is en van het juiste type.

Hoi Rene,

De laatste 8 cijfers van het chassisnummer zijn : 43281355

Hopende dat je hier wat mee kunt,

Vr.Groet ,

Wally

wallyv 0

7 jaar

Was er al een beetje bang voor . Ondanks jou chassisnummer blijven er nog 2 mogelijke ECU,s over. Ook navraag bij Peugeot geeft geen uitsluitsel op . Enigste oplossing : Nummer op de ECU controleren . 2 Type,s zoals gezegd : ME 744 of ME 745 . 1 van de 2 nummers staat op de ECU .

Op de ECU staat : varta 6s 3207me 7.4 01895

De ecu moet dus vervangen worden ?

wallyv 0

7 jaar

Mmmm , daar kan ik niets mee .
Kun je een foto maken en plaatsen ?

Dit is het nummer van de accu

leeuw106 0

7 jaar

Ja ,leeuw106 , het leek mij ook al vreemd . Vandaar de gevraagde foto.

Tja , achter dat ME 7.4 had nog iets moeten staan.
Ik geef je de aansluitingen van beide systemen .Haal alle stekkers van de ECU en van de gasklep . Kan er in ieder geval niets mis gaan .
Voer een belaste meting op de volgende draden uit :
Systeem ME 7.45
Stekker gasklep nummer
1 gaat naar 48 voudige bruine stekker ECU D3
2 gaat naar 48 voudige bruine stekker ECU E2
3 gaat naar 32 voudige grijze stekker ECU G4
4 gaat naar 32 voudige grijze stekker ECU H4
5 gaat naar 48 voudige bruine stekker ECU A1
6 gaat naar 48 voudige bruine stekker ECU E3

Systeem ME 7.44
1 gaat naar 32 voudige zwarte stekker ECU H1
2 gaat naar 32 voudige zwarte stekker ECU G1
3 gaat naar 32 voudige zwarte stekker ECU B1
4 gaat naar 32 voudige zwarte stekker ECU B4
5 gaat naar 32 voudige zwarte stekker ECU C1
6 gaat naar 32 voudige zwarte stekker ECU A1

Je ziet het , grote verschillen van aansluiten .
Met 1 van de 2 systemen zul je toch een doorverbinding krijgen.

Als ik zo het lijstje bekijk hoef je niet eens te meten om te zien welke ecu er in zit.
Je hoeft alleen maar te tellen hoeveel pennen stekker A heeft.
Bij 32 aansluitingen in stekker A is het een ME7.4.4. bij 48 aansluitingen is het ME7.4.5.
En dan zijn er nog de kleuren. Als stekker A zwart is dan is de ecu een ME7.4.4, als stekker A bruin is, dan is de ecu een ME7.4.5.

oldford 0
badge

7 jaar

Ben zelf niet zo technisch en vooral niet met elektronica misschien kun je wat met de foto van de stekkers op de ecu ?

Zitten dus 3 zwarte stekkers op de ecu, Jullie praten over stekker A,welke is dat ? of zit die op het gasklephuis ?

Op het gasklephuis zit ook een zwarte (6 Polige) stekker.

Alles vandaag goed aangedrukt,even de min van de accu,start en loopt zonder problemen,half uur gereden,motor van contact en weer starten,weer hetzelfde probleem !

wallyv 0

7 jaar

B 1.6 16V NFU TU5JP4/ GASPEDAAL MET SENSOR (Throttle position sensor)Besteld i.v.m. Foutcode P0123 ,Komende week krijg ik hem binnen en kijken of het de oplossing is.............

Wordt vervolgt........................

wallyv 0

7 jaar

Inmiddels een expert van peugot erbij gehad en die heeft de stekker van het gasklephuis incl.bedrading vervangen en de storing is daarmee verholpen !

Rene en de overige hartelijk dank voor de bijdrage !

wallyv 0

7 jaar

Fijn dat het is opgelost . Bedankt voor de feedback .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.