Peugeot 206: 206 1.4 5drs achtervering rechts vast

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Goedendag,

Heb auto gekocht met een veringsprobleem achter.

De rechter achtervering zit vast, de auto stuitert vanachter over de weg en valt niet mee te rijden.
Links werkt wel goed!

Wat heb ik inmiddels zelf gedaan:

- Rechter en ook gelijk maar de linker schokbreker losgehaald, deze functioneren goed.
- Auto opkrikken rechtsachter en plots snel laten zakken in de hoop dat er beweging in komt, hierna is er iets beweging in gekomen)
(Van muurvaste vering is het resultaat dat het nu voor +/- 40% goed is, behoorlijke verbetering dus.
- Borging (plaatje + M8 boutje) zie de foto rood geaccentueerd geprobeerd los te halen, zonder resultaal helaas.

-----

Opmerkingen:

Ik heb geconstateerd dat de borging buitenkant van de as (plaatje met M8 bout) dus muurvast zit blijkbaar IN de as.
M8 boutje eruit gedraaid en geprobeerd er beweging in het plaatje te krijgen, geen resultaat.
Doordat dit nu vast zit blijkbaar, blijft de draagarm ook vast zitten.

linkerkant van de as kan ik het plaatje wel bewegen d.m.v. tikken met een hamer, maargoed deze kant veert wel goed.

!!! Als ik het M8 boutje eruit laat aan de rechterkant dan beweegt de draagarm wel vrij op en neer zoals het hoord !!!


Vragen:

Hoe kan ik die borging (rood geaccentueerd) eraf krijgen, zodat ik de draagarm eraf kan trekken om te kijken wat er nu presies aan de hand is?
Wat is de juiste werkwijze om dit weer goed werkend te krijgen?

Foto: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid...!333


Mvg,
Marcel

marsan10

Geplaatst door marsan10 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Aan de rechts-achterzijde zit het rood omcirkelde borgplaatje VASTGELAST aan de torsiestang die door de buis/achteras loopt. M.a.w. als je het borgboutje rechts eruit draait krijg je never nooit het plaatje van de torsie-as omdat het 1 geheel is. Linker zijde lukt wel. Wil je de torsie-stang verwijderen, dan moet je linksachter in de borgplaat het plastic schroef-dopje in het midden eruit draaien, rechts achter de borgbout van het borgplaatje eruit. In het gaatje links (waar plastic dopje inzat) draai je een langere bout met de juiste maat (M8??) en draai je de bout zover in dat je als het ware met het aandraaien van die bout, de rechterzijde (incl.torsie-stang) eruit perst.

Wel even om denken dat dit tevens te maken heeft met de wagenhoogte i.v.m. vertanding in de borgplaat links-achter.

marsan10 (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost.

Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen hoe het een en ander uit elkaar gehaald moet worden.

1 kant ging makkelijk los en kon de nieuwe lagers + keerringen vervangen worden onder de auto.
De andere kant zat muur en muurvast.

Uiteindelijk alsnog de gehele achteras eronder vandaan gehaald, zodat ik met meer kracht de torsiestang eruit kon slaan.
Wil makkelijk, mijn auto stond op bokjes dus niet eens op een brug.

Mijn advies is dan ook voor anderen.....
De gehele achteras haal je er zo onder vandaan en is veel makkelijker werken en scheeld je een hoop gekloot en zweet.
Kun je ook meer kracht zetten of beter slaan met een voorhamer en drevel om de torsieas eruit te rammen.
Ik had geen aceteleen brander jammer genoeg voorhanden, anders was het nog makkelijke gegaan uiteindelijk.

Nog een tip.. als je van te voren met een centerponts de torsiestangen merkt (i.v.m. de tandjes) dan hoef je wagenhoogte later ook niet te stellen.

Maar je kunt het ook heel eenvoudig meten met een cm.
Bovenkant wielnaaf naar onderkant scherm.
Heb nog even gemeten wat het nu scheeld als je een tandje verkeerd zit.
Is toch een 1 cm ongeveer in de hoogte.
Kortom mocht de merkjes vergeten, kun je het simpel ook met een cm doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.