close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: 206 1.6 G3 Start soms slecht.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal,
Ik heb een 206 met een AG g3 installatie hier heb ik een probleem mee namelijk dat de auto zo nu en dan,vooral als er al mee gereden is,dat hij heel slecht wil starten. Soms gaat het de bijna de hele dag goed. Maar het kan ook zijn dat ie er enkele malen achter elkaar last van heeft. Er zitten net nieuwe bougies in. Hij loopt verder uitstekend. Heb ook 2 dagen alleen op benzine gereden maar dan heeft hij er ook last van. Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

Geplaatst door

Leeuwtje (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een g3 installatie volgt het benzinesysteem. Dus als daar al fouten in zitten, worden de fouten door gegeven aan het gas-systeem.
Dus eerst het benzine systeem goed (laten) maken.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die vonkende onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

oldford 0
badge

13 jaar

Hoi Leeuwtje,


Ik heb dit zelfde euvel bij mijn 106 diesel gehad. Heel erg random slecht willen starten, viel geen peil op te trekken.

Wellicht verklaar je me voor gek (deden ze bij de garage ook, maar toen ik later vertelde dat het was opgelost stonden ze met de bek vol tanden), maar voor mij was het de oplossing. Bij mij was namelijk het schroefje, welke het contactslot vast in de cilinder aan de stuurkolom houd, een beetje los gedraaid door jaren van gebruik. Hierdoor ging het gehele contactslot bij het insteken van de sleutel naar achteren en maakte niet meer genoeg contact waardoor hij niet wilde aanslaan. Plastic kap om het stuurkolom met een lange schroeven draaier (3 stuks geloof ik) losdraaien. Rechts zie je de cilinder waar het contactslot in valt. Bovenop zou een klein schroefje moeten zitten. Kwestie van even aandraaien en klaar...nooit meer slecht starten.

Ik zou zeggen probeer het gewoon, want het kost je slechts een paar minuutjes....dat is alles.

Laat wel even weten of dit het was, want ik ben erg benieuwd

Oke.De uitlaat is niet lek. En heb met een plantenspuit over de bobine etc gespoten,maar geen vonkje te zien. En hoorde ook nix. Zal eens kijken naar het contactslot.

Leeuwtje 0

13 jaar

Heb het contactslot gecontroleerd,het schroefje zat inderdaad los. Maar dit had geen nut. Heb nu een extra massakabel aan het blok gemaakt. En het lijkt er nu op dat de starten een stuk makkelijker gaat. Zal het eens even een paar dagen aan zien.

Leeuwtje 0

13 jaar

zo uit het verhaal te lezen/halen zou ik inderdaad zeggen dat je te weinig spanning hebt waardoor startmotor niet goed/snel genoeg ronddraaid
dit kan zijn door weerstand op de plus en massa
slechte accu
of startmotor (dit is alleen moeilijk te zeggend dat dit helpt, ene houdt het op deze manier nog 2jaar vol en andere 2dagen)
weet niet wat deze motor op de teller heeft staan

maar kijk even aan nu met die extra massa kabel wie weet helpt dit al voldoende
als probleem weer komt moet je voor je zelf even inschatten of toerental ook hoog genoeg is zodat hij start
als toerental te laag licht pakt hij hem namelijk niet altijd
1piek naar 250rpm ongeveer dan pakt hij hem zonder probleem
als dit klopt zie rest boven

De auto heeft nu bijna 210duizend gelopen. Het starten gaat nu wel wat beter lijkt het. Maar 1 x vandaag had ie er wel moeite mee,alleen minder als voorheen. De accu van de auto is trouwens uitstekend. Wat zou ik eventueel kunnen doen aan weerstand op de plus? Of kun je dat meten?

Leeuwtje 0

13 jaar

van dikke draad de aansluiting op de startmotor en die loopt naar de plus aansluiting van accu
deze op weerstand controleren, wel met accuklem los
dan eerst stekkers van multiemeter tegen elkaar ivm deze weerstand je dan eraf moet halen (ongeveer 0.2ohm is dan snel)
als je de stroomkabel meet zal je dus 0.3-0.4ohm meten wat neer komt op 0.1-0.2ohm draadweerstand zelf
dit is goed

enige nadeel is dat je van boven eigenlijk niet vatsoenlijk bij de aansluiting kan komen
zit namelijk achterop de motor
tevens accu is goed maar wat is de AH van de accu en de startstroom (din, EN of iets anders meestal staat er EN op)
bij een diesel mag hij nog iets sterker zijn dan bij benzine
45AH 480EN is het minimum
1.4 zonder airco en stuurbekrachtiging heeft dan een zwakkere maar hoefd dan die twee zaken ook niet rond te gooien

Met een gewone multimeter is eigenlijk niet na te meten of de laagohmige verbinding echt goed is. Wel dat dit ongeveer vast zit, maar niet of dit echte goed is. De teststroom van een multimeter is hiervoor te laag.

0,2 Ohm weerstand zal bij een startstroom van 60 A al resulteren in spanningsval van 12 Volt. Dan hou je geen spanning over op de startmotor zelf. Echt goed meten doe je met een vierpuntsmeting en een hogere stroom, maar dat is iets voor specialisten en specialistische apparatuur. Weerstand van deze verbinding zit eerder in de orde van grootte 0,05 Ohm of nog lager.

Maar afgezien daarvan, loop even de connectoren na en de schroefverbindingen of die goed vast zitten. Dat is meestal voldoende.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

De accu die er in zit is een Varta accu 44AH en 440A(en) staat erop. Dat zou dus volgens truckerowerner dan te laag zijn. Echter start hij wel regelmatig goed op de accu. Alleen enkele keren niet. De auto heeft wel climatecontrol en stuurbekrachtiging.

Leeuwtje 0

13 jaar

denk dat de accu net sterk genoeg is

@pieterp9094
v4-meting is het beste en zegt het meest
echter het probleem is dat het probleem van moeilijk starten soms voorkomt en niet altijd
multimeter is inderdaad een meting
maar bij 0.1ohm zal het dus inderdaad te hoog liggen
waarschijnlijk moet je dan 0.0ohm hebben
onze meter op het werk kan tot 0.01ohm nauwkeurig meten

en anders hebben we een speciaal ohm meter
deze test de bedrading met 600v gelijk of wissel ben ik even kwijt
dit moeten we gebruiken voordat we een accu weer aansluiten
eerst kijken of de draden van de accu plus en min niet tegen de carrosserie bloot liggen
dit ivm accu van 300kg een kleine 330volt gelijkspanning op staat
dit mag dus nooit op het carrosserie komen
multiemeter werkt niet maar die ohmmeter wel ivm hogere testvoltage

@topic starter
je zou een grotere accu kunnen kijken of het iets uit maakt
50ah 640a(en) is volgens mij het grootst wat mogelijk is
of het ook daadwerkelijk past durf ik zo niet te zeggen
varta heb ik niet zo goeie ervaring mee ivm die accu's vaak eruit halen en nieuwe peugeot accu erin gaat
maar die accu zat dan ook 3jaar of langer in

verder weet ik nog steeds niet of bij het slecht starten de starttoerental te laag licht
het kan namelijk ook aan de startmotor liggen
wil je het goed doen moet de jouwe eronder uit en bij dealer nieuwe bestellen
dit komt omdat bij deze auto een startmotor van classe 3 op zit uit mijn hoofd
pak je een classe 4 licht toerental iets hoger ivm meer vermogen vraagd
dit zou dus ook nog kunnen
helaas staat het achterop en kun je van onder zeer moeilijk lezen

als je startmotor vervangt moet je dus ook kijken of je classe klopt
staat waarschijnlijk cl3
stap hoger mag maar niet lager ivm problemen met koude start

bij de oude 2.0diesel weet ik dat dit wel moest doen ivm achteraf bleek dat de verkeerde classe was moch 1 stap zwaarde
scheelde 50rpm maar daardoor sloeg hij ook beter aan

dus accu en startmotor zou je kunnen doen

Ik heb er eens opgelet en volgens mij blijft het toerental inderdaad te laag als hij niet aan wil pakken. Als die dan wel aan slaat,schiet het toerental naar boven de 1000 toeren.

Leeuwtje 0

13 jaar

classe te laag of startmotor inwendig weerstand waardoor hij niet wil
of accu te zwak op dat moment

Heb de auto toch maar naar een monteur gebracht. Eerste instantie dacht hij dat het misschien aan de sleutels lag,want dit kwam wel vaker voor. Maar dit bleek niet geval. Toen heeft hij hem aan de computer gedaan. En die heeft 2 temperatuursensoren vervangen omdat die rare waardes aan gaven. En nu start hij weer helemaal goed.

Vr gr.

Leeuwtje 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.