Hallo iedereen,
Sinds een tijdje kent mijn 206 diesel het volgende probleem:
bij koude start (dus als de motor echt goed afgekoeld is) slaat de motor gewoon goed aan alleen zodra hij een paar seconden heeft gelopen begint de motor te schokken en te schommelen. Het is alsof ik in een oude diesel vrachtwagen zit zo'n lawaai maakt hij ook nog (ouderwetse diesel motor geluid). Tevens rookt de auto dan ook nog met witte rook (stinkt naar onverbrande diesel). Als ik dan weg wil rijden (tijdens schokkerig gedrag) trap ik het gas in en pas 1 seconde later (voor mijn gevoel) reageert de motor en begint hij toeren te maken. Ik moet ook aardig gas bij geven om weg te kunnen rijden bij een koude motor. Zodra de motor warm is (na 1 a 2 kilometer), is er niks meer aan de hand. Niks geen geschok of witte rook.
Ik heb sowieso het idee dat de motor lui is, maar wellicht is dat nu eenmaal zo bij deze 1.9 Xsd.
De gloeipluggen zijn laatst vervangen. Hij verbruikt bijna geen koelvloeistof (vul eens paar jaar een klein beetje bij).
Ik zit zelf aan de koelvloeistof temperatuursensor te denken, maar wie weet waar die zit? Of wellicht de luchtmassameter, maar ook die weet ik niet te vinden.
Als ik de motorkap omhoog heb en in het midden ga staan en dan langs de motor naar beneden kijk, zit daar een groene sensor/stekker. Het gekke is dat deze sensor/stekker maar verbonden is met een rode draad, de groene ontbreekt. Is dit normaal, naar mijn weten moet er altijd een gesloten circuit zijn om iets te meten, maar wellicht weet iemand van jullie wat het is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het lijkt op een ugr storing.
die enkele draad kan wel kloppen, de andere draad is het chassis, de massa dus.
Bedankt voor je suggestie
Dan heb je het dus over de EGR?
Misschien toch maar eens afdoppen, want ik heb net even gekeken en het is echt vies met roet en zwarte olie-achtige substantie binnenin de EGR unit.
Weet iemand toevallig een handleiding voor het afdoppen, toegespitst op een 206, want ik heb alleen nog maar handleidingen gevonden voor andere auto's. Ik kom er anders ook wel uit, maar het is toch wat vertrouwder als je je "eigen" blokje voor je ziet.
13 jaar
Ik las net een andere topic, namelijk [url]http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...[\url] welke wel verdacht veel overeenkomsten met mijn topic bevat. Ik weet namelijk ook dat mijn peugeot bij de vorige eigenaar ook een tik heeft gehad aan de voorkant. Wellicht is het dus bij mij ook de aanjager...alleen zie ik niet in waarom de aanjager bij de start al aan zou moeten slaan....kan iemand dat uitleggen (als dat überhaupt zo is)
Voor het geval dat het toch de EGR is, kan ik niet een plaatje metaal tussen het aansluit punt van het T-stuk plaatsen? Bij de peugeot heb je namelijk de kunststof inlaat met net voor de inlaatspruitstukken de klep met een T-stuk waarop een RVS pijpje uitkomt. In het begin van dit RVS pijpje zit een soort klemmetje. Deze kun je loshalen en er een metalen plaatje tussen doen, waarna het klemmetje er weer op kan. Zo houd ik alles intact, behalve het EGR principe. Wellicht moet de bekabeling naar de klep dan wel afgekoppeld worden? Kan dit zo of krijg ik dan problemen?
13 jaar
Gewoon het vacuumslangetje van de egr loshalen en afdoppen. Klaar.
Oke....dat klinkt inderdaad erg makkelijk.
Ik ga zaterdag ff ermee aan de slag. Ik laat nog weten of dit het euvel heeft verholpen
13 jaar
bij deze dingen gingen ook de kleppen nog wel eens vast staan wat zich dan uit in slecht aanslaan en onregelmatig lopen bij koude motor
Hoi Oldtimer,
De kleppen van de motor? Kan ik erachter komen of het de kleppen zijn, zonder het blok uit elkaar te halen, en hoe dan?
Is het toevoegen van een additief dan een goede optie en zo ja, welke raad je aan?
13 jaar
hoe is het aanslaan met koude motor , hoe klinkt het als je hem koud start,een geoefend oor kan dat zo horen.hoewel, de uitspraak weinig trekkracht niet helemaal samen gaat met kleppen, meestal als je bij zo'n motor de kleppen stelt krijg je kort daarna de klacht,"hij loopt niet zo hard meer".
Hoi Oldtimer,
De EGR is schoongemaakt + inlaatspruitstuk (plastic). Zat nog wel veel aangekoekte rommel in het ijzeren gedeelte van het inlaatspruitstuk. Er zat tevens een scheur in het vacuumslangetje welke naar de unit van de EGR klep loopt. Deze heb ik iets ingekort en toen weer bevestigd. De EGR unit heb ik dus (nog) niet ontkoppeld.
De auto schokt nu bijna niet meer met een koude start. Tevens minder witte rook bij start.
Het aanslaan met koude motor is zeer goed te noemen....1 a 2 omwentelingen van de startmotor. Alleen de langzame reactie van de motor op het gaspedaal is gebleven en tevens (had ik vorige keer niet genoemd) wanneer de motor koud is en ik rij weg, is er een tikje te horen (vast interval). Wanneer ik dan gang heb en de koppeling in trap om te schakelen, wordt de tik luider (alsof iemand naast me met een hamer op een ijzeren deksel slaat). De tik is weg zodra de temperatuurmeter van de motor 60 graden of warmer aangeeft.
Wat zou het kunnen zijn, wat de tik en de langzame reactie veroorzaakt, slechte kleppentiming....inlaatklep(en) die niet goed sluit/opent.
In dit laatste geval, kan ik dit testen door het plastic inlaatspruitstuk los te halen, de motor te starten en een lintje ofzo bij elk van de 4 inlaten te houden? Wanneer er lucht ingezogen wordt zal het lintje bewegen door de aanzuigende lucht.
13 jaar
ik denk eerder aan de verstuivers
Hoi Oldtimer,
Oke, ik zal zsm de verstuivers controleren. Ik neem aan: 1 voor 1 loshalen met stationair draaiende motor, maar wat verwacht je dat ik zal zien?
Ben ik nog wel benieuwd wat dan de tik veroorzaakt en waarom zou het euvel, wanneer de motor warmer is als 60 graden, niet meer hoorbaar/waarneembaar/aanwezig zijn?
13 jaar
Vanmiddag moest ik flink bij gassen om weg te komen (weer trage reactie tijd). En motor viel tot 2 keer aan toe uit, omdat hij gewoon niet op toeren kwam/geen kracht had.
13 jaar
dan blijft denk ik toch de ugr klep hangen en stikt hij in z'n eigen uitlaatgas.
die verstuivers moeten er uit en getest worden, die tik komt denk ik van een verstuiver die pist.
Hoi Oldtimer,
Vandaag bij 2 garages geweest. Bij beide garages kwam het de monteur niet bekend voor, ging geen lichtje branden...ook toen ik zei "misschien een lekkend verstuiver" dachten ze dat dat bijna niet kon. Bij 1 van de garages is de monteur even meegelopen en heeft geluisterd, maar ja....motor lekker warm he, dus niks aan de hand, echter distributieriem piept iets boven motorgeluid uit en hij resoneert ook wat (is ook al over 7000 km aan vervanging toe).
Afgesproken om hem volgende week woensdag avond neer te zetten, zodat hij donderdag met een koude motor kan kijken......ben benieuwd hoor.
13 jaar
He Oldtimer,
Ff een filmpje gemaakt en op youtube geplaatst [url]http://www.youtube.com/watch?v=ykxSE3ZLS...[/url]. De motor is nog wel wat warm, dus hij schud niet echt op de video. Tevens heb ik een ijzeren plaatje op het koppelstuk (RVS-deel) van de UGR geplaatst, waardoor er geen uitlaatgas meer wordt gecirculeerd. Op de video is te zien/horen dat als ik de gashendel aan trek, de motor veel later reageert. Tevens in de video te zien dat de de kabel naar de vervroegingsunit op de pomp (althans..ik denk dat dat het is) niet lijkt te werken. Als ik de hendel iets in druk maakt de motor wel gelijk meer toeren.
Wellicht hoort iemand wat het is, als dat niet het geval is, zal ik zaterdag-ochtend weer ff een video maken. Dan is de motor tenminste goed koud en zal hij naar alle waarschijnlijkheid ook schudden enzo......tenzij ik geluk heb en het de UGR unit was, die ik nu dus afgesloten heb.......
13 jaar
Waarschijnlijk de elektronische vervroeger die onder op de pomp zit.
Dan heb je alleen bij de koude start dit soort problemen.
Die vervroeg klep kost rond de 125 euro en is eenvoudig te vervangen.
Oke, bedankt voor de suggestie.
Valt het ook te controleren of deze vervroeger inderdaad kapot is, alvorens gelijk een nieuwe te kopen.
13 jaar
Volgens mij is deze niet te controleren.
Maar als de klachten alleen aanwezig zijn met de koude start en een geluid alsof er met een hamer op de motor geslagen word dan is meestal deze stuk.
Hallo,
Allereerst, het afsluiten van de EGR unit heeft ervoor gezorgt dat de motor vanochtend wat rustiger liep en tevens meer pit heeft. Hij smoort niet meer....geweldig. Ook de tik lijkt veel minder, echter ik had vanochtend niet echt tijd om het even rustig te beluisteren, dus dat doe ik vanmiddag even. Kan natuurlijk zijn dat de tik minder is, omdat ik minder gas hoef te gevne om weg te komen nu de EGR afgekoppeld is.
Ik zal kijken of ik de vervroeger kan lokaliseren en wellicht testen ofzo.
13 jaar
Vanochtend schudde de motor wel weer en ook de tik/klop was er nog, echter het is wel minder geworden:
[url]http://www.youtube.com/watch?v=76Bm7lRFG...[/url]
[url]http://www.youtube.com/watch?v=QnhD7hFAa...[/url]
Tevens vanochtend moest ik het pompje bij het dieselfilter 2x keer indrukken voordat hij wilde starten (nog nooit gehad)....zou het dan toch lucht in de dieselleidingen zijn?
13 jaar
dat zou kunnen dan krijgt hij sommige slagen ook lucht ingespoten waardooor dit loopje
verder verstuiverlekkage is te meten op de motor door retourmeting te doen
mag geen potje te vol komen te staan sneller als de rest
vervroeger is een ding waar je eventueel als eerste kunt vervangen
verder heb ik niet gelezen wanneer de distirbutieriem is vervangen en wanneer de kleppen zijn gesteld
het laatste komt vaker voor bij deze type motor en dan blijkt sommige kleppen een klepspelling van 0mm te hebben
wat dus niet klopt
als je hetbt gemeten moet de d-riem eraf omdat nokkenas eruit moet
dan moet je de plaatjes vervangen voor de juiste
en als dat gedaan is nokkenas erop en controleren
als het goed is dan nieuwe d-riem
dit bovengenoemde zie je het vaakst voorkomen met de wintermaanden
maar lekkende verstuiver kan je wel het beste eruit halen en laten testen
retourmeting geeft alleen een indicatie maar kan ook zo zijn dat de pomp niet goed is
bij commonrail is dat niet maar met verdeelpomp wel
als verstuiver eruit zijn gehaald doe meteen een compressietest
weet je meteen of daar ook alles goed is
op het eerste filmpje loopt hij goed en ook goeie dieselklop
inderdaad een kleine tik zeer licht te horen
dit is beter hoorbaar bij de andere 2 filmpjes
He,
Dan laat ik als eerste donderdag de D-riem vervangen en kleppenstellen. Ik heb de auto vanaf 168.000 km en staat nu op 208.000. D-riem moet bij 215.000 km en kleppen heb ik nog niet laten stellen. Dat doe ik dan maar als eerste, omdat dat toch moet.
[b]Wat is trouwens een eerlijke prijs voor kleppenstellen en vernieuwen D-riem met spanner, poulies, waterpomp en uurloon? Dus alles erop en eraan[/b] Lees op internet nogal uiteenlopende bedragen: van 170 tot 650 euro, maar wat is een eerlijke prijs, dus dat de garage er een eerlijke boterham aan verdient en geen goudbelegte boterham.
Als dat niet blijkt te helpen, ga ik langs een dieseltechniek bedrijf welke de verstuivers kunnen meten. Daarna kan ik altijd de vervroegingsklep nog laten vervangen.
Ben vanmiddag ook nog even bezig geweest met de gaskabel (zat speling op) en de koude start hendel op de pomp. Misschien heeft dit ook al weer wat geholpen, maar dat weet ik pas morgen.
13 jaar
het licht waar je het laat doen
orgineel kan ik vertellen dat onderdelen alleen op 250euro zit (inc waterpomp) anders 170
arbeid tijd kan klopt wel namelijk 4.9 uur maar dat is ex waterpomp dat is 30minuten (tijd is ook voor vullen en warmdraaien)
dealer is 100in ongeveer en goedkoopste universele garage 35 -40euro
verschil is wel de dealer heeft het juiste gereedschap en ook de gegevens van en voor de afstelling
dealer voor 700euro afstellen en waterpomp vervangen zou een redelijke prijs dan dus zijn
voor universeel zou je 160euro voor riem en 50euro voor waterpomp kwijd zijn
waterpomp is 25euro goedkoper maar riem is eigenlijk bij dealer net zo duur
170-650 euro
laatste kan dus kloppen eerste is ex arbeid en waterpomp
of 170euro om te checken wat de spelling is waarna ze je 500dik wordt voor vervangen en afstellen
tussen de 500-750euro is een bedrag wat je kan verwachten denk ik
[quote=trucker0werner]dealer is 100in ongeveer en goedkoopste universele garage 35 -40euro
verschil is wel de dealer heeft het juiste gereedschap en ook de gegevens van en voor de afstelling[/quote]
Werner
Ik vraag mij weleens af of nog wel UIT de garage komt ?
Het is wel erg naïef om te denken dat alleen dealers over geschikt / juiste gereedschap / afstelgegevens beschikken.
Gr. paul
Oke,
Garage vraagt voor D-riem (alles erop en aan) + waterpomp en klepjes 460,- ex BTW....dat is dus een goede prijs.
Ik heb zaterdag de gaskabel aangespannen en vastgezet (zit veel speling op). Ik heb dus al die tijd nooit volgas kunnen geven. Tevens het kabeltje aan het andere heveltje op de pomp (automatische choke?) iets los gedraaid, want het heveltje stond continu open. Wellicht kreeg de motor daardoor een teveel aan diesel...[b]maar verklaard dat de tik ook?[/b] Ik heb gisteren de auto na warmdraaien paar keer flink op zijn staart getrapt en vanochtend leek de tik vrijwel weg en ook het schudden was praktisch weg.
Nu heb ik alleen (is donderdag-ochtend begonnen...dus VOOR afstellen hevetje op de pomp) dat de motor s'ochtends moeilijk aanslaat. Ik moet 1x of 2x starten en dan ff gas bijgeven en heel even klein beetje op toeren houden (10 seconden) dan blijft de motor lopen. Als ik start loopt de motor een paar slagen en valt ie uit. [b]Zou dit nu weer een nieuwe oorzaak hebben?...[/b]
13 jaar
[quote=P. Kelder][quote=trucker0werner]dealer is 100in ongeveer en goedkoopste universele garage 35 -40euro
verschil is wel de dealer heeft het juiste gereedschap en ook de gegevens van en voor de afstelling[/quote]
Werner
Ik vraag mij weleens af of nog wel UIT de garage komt ?
Het is wel erg naïef om te denken dat alleen dealers over geschikt / juiste gereedschap / afstelgegevens beschikken.
Gr. paul[/quote]
uinverseel garage heeft het wel dankzij autodata of andere programma
maar dit is van slechte kwaliteit onduidelijke afbeelding
dealer heeft in kleur en duidelijker
gegevens van en voor de afstelling heb je dan ook in zo'n programma staan
maar om een of andere reden heb ik nog nooit echt 100% vertrouwen in de gegevens die er staan
juiste en geschikt gereedschap hebben ze wel maar zit fractie verschil in
dan denk ik aan de krukas blokkeerpen van de 1.6turbo benzine en afstelling van de nokkenas voor deze type motor
zit nu de 4 of zelfs 5 wijziging op, dit zal dus niet in die programma's staan of snel wijzigen
@topic starter
laatste dagen is het weer koud te noemen
hierdoor kun je dus nu ook pas meer last van krijgen als je kleppen niet goed afgesteld zijn
dit kan dan toch problemen zijn met de pomp maar ook goed de kleppen
je gaf zelf aan om riem + waterpomp + kleppen te laten stellen
als dan probleem nog is zou je een bedrijf die gespecialiseerd is in diesel techniek om het systeem te laten testen
als je de kommende tijd last blijft houden bij voornamelijk koude motor
dan zou je bij de dealer dag eerder neerzetten zodat ze probleem 's morgens kunnen zien/voelen
als ze dan ook zelf zeggen van kleppen eerst stellen
dan kun je daarna hun ook meting laten doen aan het dieselsysteem
wij kunnen bij nieuwere type auto's de hogedrukpomp controleren of deze voldoende druk opbouwen
met dummy dan erop
dit gaat over een verdeelpomp en is de druk ook lager
maar ze zouden iets kunnen meten
Hoi,
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het is weer kouder geworden.
Woensdag-avond gaat de auto naar de garage, waardoor de monteur de auto donderdag-ochtend koud heeft en eens kan luisteren en hopelijk een diagnose stellen.
Volgende week gaat de auto naar mijn vaste garage om de D-riem (en toebehoren) te vervangen en kleppen te stellen.
Ik laat het donderdag even weten of de monteur nog iets heeft gevonden / vastgesteld.
13 jaar
Hoi,
Helaas kon de monteur van de garage ook niks vinden. Alles werkte naar behoren. Hij acht dan ook de kans dat het euvel is opgelost met nieuwe D-riem en kleppen stellen wel groot.
Het slechte aanslaan kwam volgens hem doordat diesel terug stroomd, ofwel terugslagklep is wellicht kapot of klein lekje ergens. Ik heb al een klepje besteld, welke ik net na het handpompje zal plaatsen.
Maandag 28 November gaat de auto voor de D-riem en kleppen.
13 jaar
Hoi iedereen,
Oke, de auto is bij mijn garage geweest:
D-riem + spanrol(len) + poulies vervangen
Kleppen gesteld (ALLE kleppen zaten te ver dicht)
Tevens zat er een scheur in 1 van de motorsteunen
Zoals het nu lijkt/voelt/hoort geen problemen meer. De auto startte gelijk. Hij lijkt ook wat pittiger en beter te reageren. Geen geschommel en getril van de motor meer en vooral belangrijk, de irritante tik/klop in het blok lijkt weg (kan best die motorsteun geweest zijn).
Ik post volgende week ofzo nog ff een keer, omdat we er dan weer ff mee gereden hebben.
Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor het meedenken.
12 jaar
niet goed starten zou dan de kleppen geweest zijn
motor steun voor de schommelen van motor
He iedereen,
De week is een paar maanden geworden, maar beter laat dan nooit.
Het schommelen en tik zijn beide weg. De auto start en rijdt weer als een zonnetje.
Bedankt allemaal,
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar