auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: 206 2.0 HDI, Brandstof pomp in tank krijgt geen stroom

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI (dw10td)

Hallo iedereen,

Lang volg ik al topics op deze site, zonder zelf ook maar 1 probleem te hebben gehad ( buiten egr probleem dat al lang opgelost is)

Wat is het probleem, zoals de topictitel zegt, brandstofpomp in tank krijgt geen stroom. Pomp is er al uitgeweest en getest, deze draait.
Als ik aparte stroomlijnen naar de pomp trek, en mijn vriendin start de auto, pakt/start hij meteen. Als ik deze stroomlijnen naar de pomp onderbreek, valt hij stil na 2 seconden.

Het is begonnen vorige week, op de autostrade. Ik was aan het rijden tegen 140-150 en moest even wachten tot een voorligger uit de weg ging en toen dat zo was gaf ik gas bij en toen PIEP, foutcode op het schermpje in de auto, storing uitlaatgas..?? Even gewacht langs de kant van de autostrade en terug kunnen starten, na 5 minuten rijden weer hetzelfde liedje.

De volgende dag niets, de dag erop net toen ik thuis op de oprit stond en de handrem trok, viel hij stil. En sinds toen is hij maar 1 keer meer gestart voor een paar seconden.
Met de sleutel in het contact op stand 2 te zetten zou je normaal de pomp moeten horen. Maar die krijgt dus geen stroom. Dit heb ik tevens ook gemeten. De 2 andere kabeltjes op de fiche die dienen voor het niveau te meten van de tank, die doen het wel.

Auto heeft nooit defect gehad, altijd op tijd onderhoud, Olie en filters op 10.000 km veranderen (overdreven mss maar dan voelt het beter aan in het hoofdje)
EGR heeft even voor problemen gezorgd, maar is 2 jaar geleden afgesloten. En sinds toen alle power terug en geen roeten en geen problemen meer.

Ik lees hier en daar iets over "een bruine relais"? Tot op heden niets gezien in die aard van bruine relais. Vandaag bij afbraak geweest voor opvoerpomp te gaan halen, je weet maar nooit.
Maar deze krijgt natuurlijk ook geen stroom. Deze heren hebben mij gezegd dat; het ook kan liggen aan de sensor op de rail, of de krukassensor. Maar wat dit te zien heeft met de opvoerpomp weet ik niet..

De sensor van de hogedrukpomp heb ik al schoongemaakt, geen resultaat. Alle zekeringen nagekeken, zowel in de auto als in motorcompartiment, geen enkele is kapot.

Voor de rest gaan alle ramen, lichten, CV perfect. Alles wat op stroom werkt, werkt, behalve de stroomtoevoer van/naar de pomp.
Met de elm327 storingen uitgelezen, niets..

Wat nu?
Alvast bedankt.

Kevin.

Geplaatst door

General K (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

.
Bekijk deze site eens, misschien helpt dat je verder: http://www.justanswer.com/uk-car/1r5yb-2...
Ik denk dat het relais ergens onder de bsi zit. Bsi kan ook stuk zijn misschien?
Succes,
Bert

Treb 0

11 jaar

heb je je zekeringen allemaal al wel gecontroleerd,vooral zekeirngen 25 en 2(zekeringenkast motorruimte),afhankelijk wat voor houder je hebt.? Geen cash sensor eruit geklapt (weet niet of die op deze auto zit)
Verder kun je natuurlijk ook even bij de plaatselijke dealer info inwinnen. Ga gewoon als het niet te druk is,uurtje of 11. Doos gebak doet wonderen ;)

maarten4874 0
badge

11 jaar

Controleer de stekker's volgens mij groene die in de zekerinkast gaan onder de motorkap bij, wil nog weleens een pinn uit/inbranden
Succes

j@n-willem 0
badge

11 jaar

Dank u heren. Inderdaad, geduld is een mooie zaak. Echter niet mijn sterkste kant.. Sorry daarvoor.

De BSI heb ik al 2X gedemonteerd, 1ste keer om te kijken of die bruine relais er wel zit/onder hangt. Maar niets.. Ik heb toevallig 3 foto's, zal ze bijvoegen.
Ergens heb ik ook gehoord dat deze kan hangen aan/onder de baterijdoos, ook niets. En ook dat bij sommige modellen er een multifunctioneel dubbel relais, ergens in de auto, zit die oa de pomp aanstuurt.

Naar mijn bescheiden mening is de BSI niet stuk want alles anders werkt. Met even een aparte 12v lijn naar de + op de pomp, en start de auto onmiddelijk. heb zelfs even een klein toertje om de blok gemaakt van 2min. en geen problemen.

Natuurlijk mag je zo niet rondrijden. dit was gewoon om zeker te zijn dat het niets anders zou geweest zijn. En vandaag krijg ik te horen van een collega die vroeger bij Ford heeft gewerkt dat ze dat op sommige modellen van Ford ook dit probleem ook hadden en dat ze daar soms gewoon, Quote, "een relais bijhangen aan de live van het startslot die dan het werk doet..."

Maar ik zal alles wat jullie hebben voorgesteld eens nakijken morgen zodra ik thuis ben van het werk.

Toch bedankt ondertussen voor jullie reacties mensen, ondanks mijn nerveus gedoe. Top!

@ maarten4874, wat is een cash sensor aub?

General K 0

11 jaar

Ik neem aan dat hij de crash sensor bedoelt. (wordt in de site waarnaar ik verwijs de inertia switch genoemd) het is de knop die alles uitschakelt na een aanrijding.
Het bruine relais heeft onderdeelnummer 1970 2L. Waarschijnlijk kan de Peugeotdealer met je chassisnummer en dit onderdeelnummer je verder helpen. Het gaat om onderdeelnummer 2 op de afbeelding.
Maar check vooral eerst de suggesties van Maarten en Jan-Willem. Ze hebben er ongetwijfeld meer verstand van dan ik.

Treb 0

11 jaar

OK,

Dank u voor de tips. Echter is er geen Crash sensor/switch, dus kan hem niet indrukken.

Zoals reeds eerder vermeld is er geen bruine relais(onderdeel nr 2 op afbeelding) aanwezig onder de BSI, heb me laten vertellen dat dit alleen is bij modellen met pre-multiplex bedrading, tot 2002 dacht ik, mijn auto is van 2003.

Tevens nog maar eens alle stekkers gechecked , zowel van alle mogelijke sensors, alsook die in de zekeringkast. Niets gesmolten of zwart geblakerd.
Ook is er geen nr 25 in mijn zekeringkast, nummer 2 wel, maar deze is goed.

Ook ondertussen de bedrading gevolgd van aan de pomp zo helemaal naar voren om te kijken naar mogelijke kabelbreuk, of beschadiging. Niets gevonden.

@ maarten25, ik heb een afbeelding van mijn zekeringkast upgeload in 1 van mijn vorige posts.

Er zal niet veel anders opzitten dan naar de Peugeot garage te gaan om te vragen waar deze zit, ik ga juist vandaag nog wat zoeken, en dan morgen langs de garage indien ik de relais niet vind. Er van uitgaande natuurlijk dat het gewoon een bruine relais is voor de pomp alleen, en geen multifunctioneel relais zoals ik hier en daar gehoord heb

General K 0

11 jaar

Ok, toch even al bij de peugeot garage langs geweest, lag toch op de weg.

Daar lag de electronica specialist in het hospitaal maar de andere man kon mij bijna met 100% zekerheid zeggen dat bij dit type geen relais of zekering aanwezig is voor de brandstofpomp.
Maar dat deze rechtstreeks aangestuurd word door de BSI. En dat daar in de BSI zelf de beveiliging zit voor de pomp.

En dat ik tevens de bedrading helemaal moet uitmeten van aan de pomp tot aan de BSI, er kon ook verlies zijn op de kabels. Ik kan het daar laten uitmeten natuurlijk aan...1 euro per minuut.
Het lijkt er niet al te snel aan toe te gaan dus daar vrees ik al voor.

Weet iemand hier aan de hand van de chassisnr welke draad ik moet uitmeten vooraan aan de BSI zelf? Welke draad (+) uit de BSI komt en naar achteren gaat tot aan de pomp?

Dat zou mij pas vooruit helpen.

Bedankt

General K 0

11 jaar

[quote=General K]Weet iemand hier aan de hand van de chassisnr welke draad ik moet uitmeten vooraan aan de BSI zelf? Welke draad (+) uit de BSI komt en naar achteren gaat tot aan de pomp?[/quote]
Als je de laatste 8 cijfers van het chassisnummer plaatst, is er vast wel iemand die even wil kijken welke draad/draden je moet hebben.

hans4074 0
badge

11 jaar

Ok Hans,

Here we go 42992840(01)

General K 0

11 jaar

Ok Generaal. ;-) Trouwens geen idee waarom (01) er bij staat, maar goed. Volgens het elektrisch schema op je opgegeven chassisnummer, komt de voeding voor de brandstofpomp in de tank uit de BM34 en dat is de "zekeringkast" in de motorruimte. Loopt via zekering F2 in de BM34 en dan komt de betreffende voedingsdraad eruit in de 16voudige grijze stekker op de BM34 op positie 11 = draadnummer 1235 (positie nummertjes staan op de rand van de stekker).
De voedingsdraad 1235 komt aan op de stekker van de brandstofpomp = 6voudig zwarte stekker op positie 3 in die stekker.

hans4074 0
badge

11 jaar

Dank u wel Hans, dat zal me echt vooruit helpen.

Raar dat het wel een grijze draad is. De 2kleuren op de stekker van de motor op de brandstofpomp zijn rood + en groen met geel lijntje -
Maar ik ga dat direct een bekijken na het eten. En dan hopen dat het een "beentje" is in de stekker dat geen goed contact geeft of iets dergelijks.

Ik post mijn bevindingen wat later.

Alvast bedankt!

General K 0

11 jaar

k'Zat net te kijken of er al reactie was. Peugeot werkt bij de meeste modellen NIET met draadkleuren, maar met nummers op de draden, vandaar dat het draadnummer er bij staat. Als de draad van kleur veranderd, komt dit veelal doordat er nog ergens een stekker tussenzit. Die kan ik op het schema niet zo gauw ontdekken. Advies: meet de draad gewoon door, het liefst belast.

hans4074 0
badge

11 jaar

Ok, eindelijk vooruitgang!!!

Bevindingen tot zover, Inderdaad, draad 1235 wat een rode is. Op positie 11 van de 16-voudige stekker. Echter geen F2 zekering te bespeuren.
Ook niet in de auto.

Draad doorgemeten zo goed ik kon, want de wet van Murphy was van kracht vandaag.. Mijn multimeter is stuk. Dikke slag op de grond, en hij hing maar half meer aan elkaar..
Dus heb ik alles losgekoppeld, dikke stekker losgekoppeld en stekker van de pomp. 12v op de draad gezet, en lampje brand helder. Dus van beschadiging of draadbreuk is geen sprake. En als ik even 12v geef op de rode draad 1235, dan hoor ik zo mijn Filter vullen met diesel. Dus dan draait de pomp.

Uit BM34, de "voet" waar de dikke 16-voudige stekker in past, het pinnetje dat contact maakt met draad 1235 daar komt maar ongeveer 6v uit.
Ik zeg ongeveer omdat ik momenteel alleen nog een elektriciteitsmeter heb met stappen; 6v, 12v, 24v enz. En alleen 6V brand.

Eens even alles losgemaakt van de BM34, en de onderkant/printplaat lijkt verzonken te zijn in een soort bad van "gelatine-achtig iets"

Dus dat zal waarschijnlijk een nieuwe binnenkant worden.. tenzij

Ik heb begrepen dat de brandstofpomp niet continue mag draaien, dus men kan deze zomaar niet laten blijven draaien op 12v de hele tijd dat de auto rijd. Maar het moet dan toch mogelijk zijn om een aparte lijn aan te leggen, met aparte relais en zekering voor de pomp alleen?

Of is het niet zo eenvoudig?

En weet je toevallig niet + - de prijs van het binnenwerk van de BM34?

Het is nog niet opgelost maar toch al hartelijk bedankt voorlopig!!

General K 0

11 jaar

De zekering F2 zou in de BM34 moeten zitten aldus schema. Oók als ik op het zekerings-overzicht kijk, staat daar de F2 als zekering van 15Amp. voor de voeding van de brandstofpomp. De BM34 is als 1 geheel (nieuw) te krijgen, dus geen losse inhoud o.i.d. Ze geven 2 merken op namelijk Siemens of Delphi. Daar zou mogelijk het verschil kunnen zitten voor wat betreft die bewuste F2, alhoewel ik dit betwijfel.
De prijs van beide merken BM34 zit rond de 215,- incl. BTW bij de dealer.

hans4074 0
badge

11 jaar

Dank u Hans, inderdaad, F2 is wel degelijk aanwezig. My bad, sorry.
Ik ga in het weekend bij afbreker zo een BM34 halen.

En wat de rest betreft zodra ik terug ben van bij de afbrekern monteer ik het onderdeel BM34, en laat ik weten hoe de stand van zaken is.

Voorlopig dank aan iedereen die heeft geholpen in dit topic en in het bijzonder aan hans4074!

General K 0

11 jaar

En daar zijn we weer.. voor de laatste keer!

Want het probleem is opgelost, het was inderdaad de BSI, oftewel de relais in de BSI. Die stilletjes aan het sterven was. De pomp draait nu iets sneller naar mijn mening.
Was nog snel even een degelijke multimeter gaan halen bij een kameraad, en output voltage op de BSI naar draad 1235 was nog maar 6.8v.

Dus even naar afbreker, BSI van auto van zelfde jaar gekocht voor 35 Euro. Thuis gekomen, al de zekeringen overgezet, batterij terug geplaatst en .. niets van de eerste keer. De auto herkende mijn sleutel niet meer.
Even gewacht en toen deed hij het wel, geen foutcodes meer.

Wederom aan dikke merci aan iedereen die heeft meegeholpen in dit topic bij mijn probleem.

Sinds je post van welke draad ik nodig had is het echt vooruit gegaan Hans, nogmaals dikke dank u. Je verdiend een dikke pint!

General K 0

11 jaar

BSI of BM34? Toch wel een groot verschil.

Mooi dat het opgelost is en bedankt voor je terugkoppeling.

hans4074 0
badge

11 jaar

Wel ik denk toch.. Het heel binnenste van BM34, dus de hele blok. Dus automatisch ook de onderliggende printplaat, met meerdere relais op.

Bedankt!

General K 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.