close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Stuurbekrachtiging: Sturen gaat wat zwaarder dan voorheen.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i, 8v, TU3

Ik heb even een vraag.

Normaal gesproken stuurt de Peugeot 206 van mijn vriendin erg licht maar het viel mij de laatste tijd op dat hij wat zwaarder begint te sturen.

Ligt niet aan de bandenspanning, banden heb ik opgepompt maar zonder resultaat.
Vandaag zijn er 4 nieuwe banden onder de auto gekomen (uiteraard omdat ze versleten waren, niet omdat de auto zwaarder stuurt, duh), stuurt nu wel weer wat lichter maar toch niet zo licht als voorheen.

Heb de olie in de stuurbekrachtigingspomp gecontroleerd, deze is nog op niveau.
Heb begrepen dat de stuurbekrachtigingsolie nooit hoeft te vervangen tenzij je de boel los haalt.

Als ik aan mijn stuur draai en naar de stuurbekrachtigingspomp luister dan maakt deze een sissend geluid (lijkt mij normaal).

Maakt niets uit of je de pomp op een hoger toerental laat draaien of niet.

Heeft iemand nog suggesties, dingen die ik nog even kan gaan controleren?
En heeft het stuurbekrachtingscircuit misschien nog een oliefilter die dicht kan zitten?

Geplaatst door

Jeroen1978 (320)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De stuurpomp werkt zg degressief. dwz hoe lager de toeren hoe hoger de druk, of andersom. Dit is gedaan om er voor te zorgen dat bij hoge toeren(snelheid) de bekrachtiging minimaal is. Juist bij lage toeren (stilstaan of inparkeren) moet er nog al wat weerstand overwonnen worden.

Je zou eens kunnen controleren of de bekrachtiging voldoende werkt door bij stationair draaiende motor het stuur in zijn uiterste stand te draaien en dan proberen nog verder te draaien. ( Niet blijven doen) Als alles goed werkt begint de pomp te kreunen. Als dat niet het geval is of je hoort alleen maar gepiep? kan dat komen door een onvoldoende gespannen V snaar of multiriem. Ook kan de poulie van de pomp of de krukas poulie over zijn eigen as slippen....

Als er onvoldoende olie circuleert kan het zijn dat de dikke (retour) slang verstopt raakt omdat er aan gezogen wordt kan een knik voor dicht klappen zorgen, soms is zelfs de voering van die slang daarvan de oorzaak. deze klapt dan dicht omdat de inwendige afdichting ervan is los gekomen..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.