Peugeot 206: 206 2.0 p1337 (3 cylinders)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Heb al veel over mijn onderstaand probleem gelezen, maar ... de oplossing heb ik nog niet gevonden. Tenzij het de kleppenstoters zijn...

Het probleem:
Soms (en dan alleen bij koude motor) een schuddende, vermogensloze motor. Kennelijk loopt hij dan op 3 cilinders.
Start goed, maar gaat vervolgens resoneren en steeds harder schudden.
Krijg dan ook de storing uitlaatgas en katalysator. Bij uitlezen OBD: foutcode p1337 (misfire cylinder?)

Motor 1 of 2 keer afzetten en hij loopt weer als een zonnetje.
(Bij het verhogen van de toeren stabiliseert de motor trouwens weer. Ook 3 keer gehad dat hij in de noodloop schoot)

Tot dus ver gedaan:
- 4 nieuwe bougies
- Injectoren gecontroleerd (alle tikken als ik luister met stethoscoop, goed sproeibeeld als ik ze buiten de auto houd en start, 1st is kennelijk al eens vervangen was namelijk erg schoon)
- Bobine vervangen
- Kabels ECU gecontroleerd en met contactspray ingespoten
- Forte motorflush en 5w40 voll synt. en Forte Top End treatment

Dus... wat is het? kleppenstoters, ecu, injectoren of een sensor?

Het lijkt er sterk op dat het temperatuur afhankelijk is, nu het buiten zo koud is heeft ie er meer last van.

NB:
Soms tussen de 2700 en 3000 een bij geluid, soort trillend geluid. Heb nu de afdekkap van de motor er even afgelaten om te kijken of dat het is.

TBK

Geplaatst door TBK (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

heb je al een keer compressie gemeten? ik denk dat het vervuiling op de kleppen/klepstelen is

TBK (0), 12 jaar geleden

Nee, geen compressie gemeten.
Was volgens volgens mijn hulpbron (garage) niet nodig....
Klepstelen zou goed kunnen, vandaar de forte motorflush en top-end. Maar dat gaf geen resultaat.

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk dat je eerst compressie moet meten en als je hier een cylinder ziet afwijken nagaan of je kleppen kunt stellen is dit niet het geval dan de kleppen zuiver maken met forte en die gewoon door het vaccuum mee naar binnen te zuigen zodat hij puur de kleppen en de stelen reinigt.
wel voorzichtig zijn want dit spul brandt niet dus heel rustig aan want anders kun je vloeistofslag krijgen.
over een potje moet je ongeveer een half uur doen. zorgen dat de motor goed warm is. ergens buiten gaan staan of met een goede afzuiging want het rookt nogal.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik zou gewoon de klepstoters vervangen,dat is de enige remedie.
Je hebt alles al gedaan wat normaal ook gedaan zou worden,maar zonder resultaat.
Dus,blijft het vervangen over.
Ik zou zeker geen potjes ergens in gaan zitten kiepen.

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit heeft met de dikte van de olie in koude toestand te maken. Officieel moet hier inderdaat 5w40 in. . Maar soms gaat het dan nog niet goed met de klepstoters, de olie kan er niet snel genoeg uit , gevolg kleppen blijven een beetje openstaan en compressie is weg. gevolg misfires. Ik doe er dan 0w30 in, in de meeste gevallen werkt dat goed. Is elk geval het proberen waard vooraleer u de klepstoters gaat vervangen.
Succes,

PT nieker

TBK (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de berichten zover...
Ik zal kijken of ik de compressie kan meten.

Zou directe forte laten inzuigen echt veel meer helpen dan de gewone procedure incl de top-end?

@Pt nieker: je verklaring is erg aannemelijk. Heb de auto nu 3 weken. En pas nu het zo koud is is het probleem naar voren gekomen. Scheelt die 0w30 echt zo veel met de 5w40? Want heb geen financiële ruimte om de kleppenstoters te vervangen ;-) Als ik hem een nachtje in een warme garage zou laten staan, zou het probleem de volgende dag niet moeten opspelen ....

Ik ga vrijdag er mee aan de slag

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik zou de motor niet zomaar een goedje op laten zuigen,gaat het fout kun je de hele motor weggooien.

TBK (0), 12 jaar geleden

@primera11: olie is een beter idee denk ik

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 12 jaar geleden

Probleem doet zich hoofdzakelijk voor in de lage toerentallen en stationair?

Goed controleren op vacuum problemen, bijv vacuum slangetjes.
Ik meen mij te herineren dat deze code zich heeft voorgedaan bij dit type door een scheurtje in het inlaat spruitstuk? Dus controleer dat ook eens.
Oiram

TBK (0), 12 jaar geleden

Oiram,

Probleem doet zich enkel voor bij koude motor. Zeker nu met deze buiten temperaturen.
Start de motor, laat hem stationar draaien en dan begint ie te schudden. Steeds heviger.
Omdat ie kennelijk op 3 cinlinders loopt.
Als ie vervolgens meer toeren maak, stabliliseerd de motor weer. Tot ik hem weer stationair laat draaien.
Als ik de motor vervolgens uit zet en opnieuw start is het weg.

Kan kou een rol spelen op het vacuüm?

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

0w30 scheelt niet zoveel maar de marges mbt de klepstoters zijn klein , meestal is het dus dun genoeg om niet in de problemen te komen.

TBK (0), 12 jaar geleden

Auto gaat morgen nachtje in een verwarmde garage staan. Kijken of de warmte invoed heeft.Zo ja... Dan probeer ik de 0w30

TBK (0), 12 jaar geleden

Nou... De warmte (12 graden) had toch niet echt invloed... Dus nog maar even geen nieuwe olie wissel...

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

je moet eerst compressie meten als hij koud is zodat je zeker weet dat dat goed is.
dan kun je pas verder gaan

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

je moet eerst compressie meten als hij koud is zodat je zeker weet dat dat goed is.
dan kun je pas verder gaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum