auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Witte rook, schokken, kat., kvs., motor start niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum omdat ik jullie hulp echt keihard nodig heb! Ik ben volgens mij al iets teveel belazerd door garages bij aanschaf auto's, verkoop auto's en reparaties. Gewoon te goed van vertrouwen denk ik en helaas ben ik nog geen één garage tegengekomen die eerlijk is geweest (ik moet bijvoorbeeld elke APK mijn remblokken vervangen en dat terwijl ik zorgvuldig rijd en niet eens meer dan 20.000 km per jaar)

Ik heb een Peugeot 206 cc uit 2002 met 1.6 benzine motor en 80.000 km. Ik rijd er ongeveer 20.000 km mee per jaar (wisselend korte en langere ritten). Deze auto heb ik 1,5 jaar geleden gekocht en hij heeft het ook 1,5 jaar heel goed gedaan. De versnellingspook is wat los maar dat went snel en is ook niet problematisch.

Dit is mijn probleem:
Een aantal weken terug startte ik de auto en kreeg ik op het display de melding 'storing uitlasgas' gevolgd door 'storing katalysator', het motor lampje begon te branden, de auto schudde heel erg (stationair) en er kwam ontzettend veel witte rook uit. Ik heb de auto uitgezet en opnieuw gestart en toen was het weg. Dit gebeurde nog enkele keren meer en dan was het na een tweede of derde keer opnieuw starten weer weg. Deze storingen gebeurden overigens niet elke keer bij het gebruiken van de auto.
Enkele dagen terug (toen het -5 graden was) reed ik weg en na 300 meter kreeg ik op het display de melding 'temp te hoog' en het stop lampje begon te branden. Ik stopte, wachtte even en ben terug naar huis gereden. Het reservoir van de koelvloeistof bleek leeg te zijn. Dit heb ik gevuld (zijkanten van het reservoir was roodachtig verkleurd dus met rode kant-en-klaar vloeistof gevuld). Echter dit heeft het probleem niet opgelost! Toen gaf de auto ineens bij ELK GEBRUIK nog steeds de storingen aan (uitlaasgas, katalysator), brandt het motor lampje, is er ontzettend veel witte rook en schokt de auto (bij stationair). Het schokken kon ik toen echter steeds redelijk verhelpen door even stationair op 2000 toeren gas te geven (1 minuutje) en dan opnieuw te starten. Mijn allergrootste probleem nu is dat de auto helemaal niet meer start! Dat gebeurde gisteren al maar uiteindelijk na een aantal keer proberen startte hij toch nog, vandaag echter start mijn auto helemaal niet meer. Het klinkt en lijkt alsof de accu leeg is (maar dat is niet zo, heb ik gecontroleerd via accu van de buurman).

Wat ik verder al gecontroleerd heb:
kvs is ondertussen niet meer doorzichtig maar eerder bruin/gelig
Retourslang kvs lekt niet (geen luchtbellen)
Dop olie/kvs reservoir zien er goed uit (geen mayonaise achtige smurrie aan de binnenkant)
Geen geknetter bij aansteken van oliepeil stokje
Airco, kachel en stoelverwarming in auto doen het goed
Temperatuurmeter loopt niet hoger dan 90 graden
kvs reservoir lekt niet (zit na vullen nog steeds goed vol)
Oliepeil is goed

Je merkt dat ik na grondig speurwerk op Google al het een en ander ben tegengekomen. Maar ik ben nergens de exacte combinatie van mijn probleem tegengekomen. Wat is het probleem dus? Ik heb vanalles gelezen over de koppakking, de bodine, het kvs reservoir, een mogelijk verstopte radiator, defecte waterpomp, lambasensor, LMM etc etc etc maar ik weet het nu echt niet meer en hoe meer ik erover lees des te meer ik denk dat alles onderhand kapot moet zijn.

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen of kan adviseren. Ik ben onderhand echt radeloos en ben bang dat als ik naar de garage ga dat ze dan alles om de beurt vervangen. Ik moet toegeven dat ik redelijk handig ben en veel dingen snap maar op de een of andere manier kan ik nooit nee zeggen tegen garages. Ik ga dan weg met het idee dat zij het toch het beste zullen weten. Maar ditmaal wil ik voorbereid zijn. Dus PLEASE help me met jullie kennis en ervaring!!!!!!

Alvast ontzettend bedankt!!!!!

Geplaatst door

Marcia (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat duidt op een lekke koppakking , waarbij koelvloeistof in een cilinder lekt.
Dat gaat geld kosten , ook bij een goeie beunhaas.
Het vervangen is geen heksentoer bij een TU blokkie, maar zonder sleutelervaring gaat het je niet zelf lukken.

Beunhaas 1185
badge vip badge

12 jaar

Wat te doen: Draai de bougies er eens uit (bobine-stekker loskoppelen) en probeer eerst te achterhalen of er aan (1 van de) bougies koelvloeistof zit en probeer dan eens of de motor wél op de startmotor reageert, dus rondgaat, zonder bougies. Uiteraard zonder aan te slaan want de bobine is losgekoppeld. Krijg je de motor toch weer aan de loop, dan is een simpele snuffeltest (detectie uitlaatgas in koelsysteem d.m.v. verkleuring speciale vloeistof) een optie. Is niet veel werk, maar het apparaatje waar de snuffeltest mee gedaan wordt is "speciaal" gereedschap en de vraag is of elke garage er 1 heeft?
Het kan een lekke koppakking zijn, je omschrijving gaat er wél op lijken, maar ook klevende klepstelen zijn een mogelijkheid. Zeker bij lage(re) temperaturen kan deze 1600 (TU5JP4) hier last van hebben en zou ook het schudden na de start + storing uitlaatgas kunnen verklaren.

Beunhaas..... het principe is inderdaad TU, maar omdat dit een 16klepper betreft, is een koppakking vervangen toch iets meer werk als een "standaard" TU blokkie.

hans4074 0
badge

12 jaar

@Beunhaas, dank voor je bericht. Ik was ook niet van plan het zelf te doen, ik wil alleen maar weten wat het kan zijn zodat ze me bij de garage niet vanalles op de mouw spelden... Ik twijfel echter wel aan de koppakking aangezien ik geen kvs verlies, er geen olie in mijn kvs zit of andersom en de temperatuur niet oploopt...

@ Hans4074, hartelijk dank voor je bericht en het meedenken. Een deel is inmiddels al opgelost: hij start nu weer. Het bleek dat mijn vriend de batterij van de sleutels vervangen had en dat de diefstalblokkering erop gesprongen was.... Heel stom ik weet het. Maar doordat ik al verschillende storingen had, waaronder het moeilijk starten, dachten we niet aan die batterij.
Ik twijfel wel aan de koppakking (zie mijn reactie op Beunhaas hierboven). Dat van die klevende klepstelen kan het moelijk starten wel verklaren maar de rest niet echt. Dat moeilijk starten doet ie namelijk sinds afgelopen maandag (sindsdien vriest het ook) maar de andere problemen (witte rook, shokken etc.) had ik al eens enkele weken terug, toen was het gewoon nog 10 graden.

Als het de koppakking is, en dat zou best kunnen zijn, dan nog vraag ik me af of al die storingen en dergelijke hiermee opgelost zijn...

Ik heb nu de auto naar de garage gebracht (referentie van een goede vriend). Daar gaan ze hem eerst controleren en dan bellen ze me om te vertellen wat zij ervan vinden. Ik ben dus al de hele ochtend schietgebedjes aan het maken in de hoop dat het geen abracadabra wordt

Marcia 0

12 jaar

Bij een lekke koppakking hoeven niet alle symptomen voor te komen die je onderzocht heb (je hebt wel een goed compleet lijstje). Ligt er namelijk aan waar het lek tussen zit. Zit het lek tussen koelvloeistof en olie kanaal-> olie en koelvloeistof mengen geeft smuttie of lichtere olie (knetteren bij aansteken). maar als het lek alleen tussen koelvloeistof en cillinder zit zie je die dingen niet. De witte rook kunnen twee dingen zijn: 1) condens in de uitlaat, maar dat moet na een tijdje goed rijden weg zijn omdat de uitlaat warm word. 2) koelvloeistof.
Je zegdt dat je geen koelvloeistof verliest. Maar in je eerste post zeg je wel dat het koelvloeistof vat leeg is. Kan het zijn dat je het wel verliest maar te weinig hebt gereden om het na het vullen weer te merken? haal ook eens de radiator dop eraf (wel bij koude motor!) en start de auto. Kan zijn dat je het ziet borrelen. Dan heb je een lek en komt er uitlaat gas in je koelvliestof.

succes,
Richard

Richard78 0

12 jaar

Marcia, dat je redelijk handig bent en veel dingen snapt geloof ik gelijk, maar toch nog even uitleg over het belangrijke verschil tussen starten en aanslaan: starten is als je de contactsleutel in het contactslot doordraait in start-stand en dan de startmotor hoort draaien. Aanslaan is dat na het inschakelen/bedienen van de startmotor, dus starten, de motor gaat "lopen".

Het kan een heel verhaal schelen zoals nu blijkt, want nu uit je laatste verhaal op te maken bedoelde je dus niet aanslaan i.p.v niet starten.

hans4074 0
badge

12 jaar

Dat zou wel eens een vastgezet punt mogen worden:
beschrijf eerst maar eens goed wat er gebeurt al de sleutel wordt omgedraaid.
Kan oeverloos geouwehoer voorkomen en we komen sneller tot een diagnose.

Beunhaas 1185
badge vip badge

12 jaar

@ Richard, bedankt voor je reactie. Je bevestigd mijn angst dat het idd de koppakking is. Die witte rook blijft ook redelijk bij een warme motor. Ik moet wel zeggen dat als de motor warm is, hij dan wel loopt als een zonnetje. Het kvs reservoir was inderdaad leeg alleen was dat puur toeval meende ik. Ik heb dat sinds de koop nooit gecontroleerd en ik weet ook niet in hoeverre dat het tijd was om deze weer eens te vullen. Misschien dat ik er uiteindelijk ook te weinig mee gereden heb om te concluderen of er wel/geen lek was (+/- 100 km sind het vullen). Er kwamen in ieder geval geen belletjes uit de retourslang. Dat van die radiator heb ik niet kunnen controleren.

@Hans en Beunhaas, jullie hebben helemaal gelijk. Ik bedoelde het 'niet aanslaan' (en dus als gevolg ook het niet starten). Excuses voor de verwarring, ik wist niet dat er verschil in zat (ik ben een echte particulier).

Ik had de auto dus vrijdag naar de garage gebracht en ze belden me zojuist op dat het zonder twijfel de koppakking was. Ik baal dus heel erg. Nu was het ook tijd voor de distributieriem (en waterpomp) dus ik heb gevraagd wat ze voor prijs kunnen afgeven voor het toaal. Het gaat me € 1.200,- kosten voor de koppakking, het verversen van de olie en kvs, het schoonmaken van de olie en kvs rservoir, de distributieriem en waterpomp. Ter referentie heb ik navraag gedaan bij een vriend (die laatst dezelfde combinatie heeft laten doen voor een Clio) en bij een andere kennis (die heeft een garage voor oldtimers). Volgens hun was dit een faire prijs voor deze werkzaamheden. Het wordt tevens gedaan door een grote en bekende garage (Mulder in Almere) dus ik verwacht ook wel een professionele aanpak en goede materialen.... Ik hoop het beste voor m'n Peugeotje en mijn portemonnee.
Nogmaals iedereen bedankt voor de snelle reacties en het meedenken, dat heb ik erg op prijs gesteld en ik heb er veel aan gehad!

Marcia 0

12 jaar

Even nog een update. Vanochtend te horen gekregen dat het uitlaatspruitstuk ook vervangen moest worden (€200,- ex. BTW). Ze zijn nu bezig met het testen van de cilinders (cilinderkoppen of zoiets). Ik heb gewoon al vanaf vrijdag vreselijke buikpijn dat wil je niet weten. Volgens mij is het eind nog niet nabij en krijg ik vanmiddag slecht nieuws te horen over de cilinders..... noem het een voorgevoel...
Dat wordt dit jaar geen vakantie zo te zien want met dit alles had ik echt geen rekening gehouden dit jaar, gelukkig rijd ik geen BMW.

Marcia 0

12 jaar

We zullen voor je duimen Marcia.

hans4074 0
badge

12 jaar

Laatste status update: Mijn auto heb ik afgelopen vrijdag opgehaald. Gelukkig geen nieuwe cilinders nodig :-D
Rekening was totaal €1.400,- en daarvoor is het volgende gedaan: distributieset, koppakking, 4x bougie, olie en kvs, oliefilter, lambdasonde, uitlaatsproeistuk en nog wat overige dingetjes. In totaal hebben ze dit gedaan in 6 arbeidsuren (à €65,-) waarbij ze ook de cilinderkoppen hebben kaalgemaakt, afgevlakt en getest. Het blijft een hoge rekening maar ik heb het idee dat de werkzaamheden en onderdelen wel tegen een fair tarief zijn gedaan en binnen een redelijk tijdsbestek van 6 uur. De onderdelen heb ik nog even gegoogled en ik kom ze op internet niet goedkoper tegen dan dat de garage ervoor rekende.
Nu kan ik er weer een lange tijd tegenaan.
Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken en de adviezen!

Marcia 0

12 jaar

Toch een eerlijke garage gevonden dus....
Zo zie je maar;zezijn er wel!!

grt Dirk

Blijkbaar wel en gelukkig maar!
Deze is een blijvertje voor mij

Marcia 0

12 jaar

hey marcia, waar ben je geweest met je auto? welke garage aub?

lionkadir 0

12 jaar

Hoi Lionkadir, het is niet mijn bedoeling om reclame te maken maar als iets goed gedaan is dan mag dat best vermeld worden toch?
De auto heb ik bij Vakgarage Mulder gebracht in Almere (http://www.garagemulder.nl/). Ik hoop dat je er wat aan hebt want ik lees dat je ook met veel soortgelijke problemen te kampen hebt. Succes!

Marcia 0

12 jaar

Mooi dat het weer klaar is, maar ik vind het wel vreemd dat de koppakking er uit gaat bij 80.000 km.
volgens mij is een defecte koppakking bij een tu5jp4 zowiezo een zeldzaamheid?

Peugeot604 0
badge

12 jaar

Tja maar hij is wel te heet geweest door koelvloeistofgebrek en dan knalt de koppakking er snel uit.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.