Peugeot 206: advies gevraagd peugeot kenners!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 GTI 16v

Hallo allemaal,

Ik heb een peugeot 206 GTI en ik heb hier een aantal problemen mee en ben bij diverse garages geweest maar de een zegt dit en de ander zegt compleet het tegenovergestelde dus ik wou graag even jullie mening hierover weten. Sorry als ik niet de zoekfunctie gebruikt heb maar het zijn een aantal specifieke vragen vandaar!

Allereerst, vorig jaar april is mijn koppelingskabel gebroken.. Ben toen naar een garage geweest die zich aanbieden als "peugeot specialist" die hebben de kabel toen mooi vervangen en kreeg gelijk ook een hele waslijst mee met problemen die er volgens hun aan de hand waren waaronder:

* lek stuurhuis
* waterpomp lekt (inwendig)
* remleidingen verroest

Nu is er pas geleden een druksensor van mijn stuurbekrachtiging kapot gegaan en is deze ertussenuit geklapt, dit laten vervangen en het "lekke stuurhuis" probleem was opgelost! Echter is vorige week mijn koppelingskabel WEER gebroken en ben dus terug gegaan naar de peugeot specialist en ben om verhaal gegaan... Ze zeiden dat de kabel brak omdat mijn drukgroep versleten was/is..

Is er iemand die deze theorie kan bevestigen? Is mijn drukgroep echt aan vervanging toe? Als ik nu in mijn auto rijd voelt de koppeling ook totaal niet meer fijn aan misschien omdat ik in mijn hoofd heb dat het aan de drukgroep ligt..? Is er een manier om dit zelf te testen..

Toen ik dus vorige week mijn koppelingskabel opnieuw heb laten vervangen kreeg ik weer de waarschuwing dat mijn waterpomp inwendig lekt, waardoor mijn motor in de soep zou kunnen lopen, toen ik wegging kreeg ik twee offertes mee, 1 voor de koppeling en 1 voor de waterpomp.

Ze vroegen voor de koppeling 750 euro en de waterpomp zou rond de 450 euro komen dus zeg maar een reparatie van circa 1200 euro.

Nu is mijn vraag aan jullie of deze garage mij probeert bang te maken of dat er iets van waarheid zit in deze verhalen? aangezien het verhaal van het stuurhuis ook niet klopt en ik toen ook al een prijsopgaaf van een paar honderd euro mee kreeg twijfel ik een beetje aan de conclusies..
Ik weet ook niet hoe ze zien vanaf buiten dat mijn waterpomp inwendig lekt want ik heb een andere garage laten kijken naar m'n waterpomp maar deze kon zo van buiten niet zien dat er iets lekt.. Ook de koppeling voelde volgens hem niet "defect" aan.. Wel maakt m'n auto een "tikkend" geluid vanuit de motor.. maar zoals ik al veel gelezen heb kan dit verschillende oorzaken hebben (waterpomp,motorsteun lager, rolletjes,olie etc etc.)

Mijn auto heeft 145.000 km gelopen, de distributie set is met circa 120.000 vervangen. Ik hoop dat jullie iets met mijn verhaal kunnen ik ben zelf een beetje ten einde raad wat ik nou moet doen.. Alvast Bedankt!

Groetjes,

Chris-Marvin

chris-marvin

Geplaatst door chris-marvin (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ten 1ste: is bij die ca 120.000km de waterpomp óók mee vervangen? Is dit toen niet gedaan, dan zou het verhaal kunnen kloppen. Navraag doen bij deze peugeot specialist D hoe of waaraan ze kunnen zien dat de pomp inwendig lekt, want das mij ook onduidelijk. Zakt het niveau van de koelvloeistof???
2de: hoe de koppeling aanvoelt is vanachter de PC niet te beoordelen! Een koppelingskabel kan inderdaad breken door zwaar (in)trappen van de koppeling. Zwaar intrappen kan duiden op een versleten koppeling. Versleten hoeft in dit geval niet in te houden dat er slip optreed, maar denk hierbij aan inwendige bediening, bijv. verontreiniging door stof, ingesleten bus waar druklager op heen en weer schuift, druklager zelf of de drukgroep. Het kan ook zijn dat de koppelingskabel die gemonteerd werd, niet origineel is en daardoor wederom gebroken is. Helaas is de kwaliteit van bepaalde after-market merken m.i. hopeloos qua kwaliteit, pasvorm en automatische stelsysteem in de kabel.
Zeg het maar. Geen pasklaar antwoord omdat het zo niet te beoordelen is.

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

1. De distr. set is in belgie vervangen bij de vorige eigenaar van de auto, op de rekening staat 'pomp de eau' iets in die richting wat zou moeten wijzen op de waterpomp. Zal idd is bij de garage navragen hoe ze dit hebben opgemerkt.

2. Heb vandaag gereden met de auto een stuk van circa 25km heen en terug gereden (50km totaal) en de koppeling werkt voor geen meter, ben bang om het pedaal in te drukken.. Als ik wegrijd vanuit zijn 1 heeft hij veel moeite om op gang te komen met veel gestotter en gas geven rijd hij weg, zelfde met achteruit. Heb bijna de gehele weg in zijn 4 moeten rijden met zo min mogelijk schakelmomenten. Soms als ik de koppeling intrap hoor ik een soort van slijpend geluid van de koppeling vandaan komen ook bij het intrappen lijkt het alsof ik iets "ijzers" intrap alsof ik echt tegen de platen zelf aantrap.

Misschien dat dit wat meer informatie verschaft.. Ikzelf denk dat de koppeling of iets wat in de koppeling zit hard aan vervanging toe is.. Wat volgens mij ook niet echt een goedkope reparatie zal zijn :-(

Averdonk (0) PRO, 12 jaar geleden

Niet om je mismoedig te maken maar toevallig dit probleem een tweetal jaren geleden ook gezien bij een 206.
In ruim 2 jaar tijd 4 kabels stuk ( originele ) en 2 keer de complete koppeling vervangen daarvoor. Bij deze auto brak de kabel net voor de gaffel aan de bak.
De eigenaar heeft de auto toen maar ingeruild. Geen oorzaak gevonden toen.

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

oke, bedankt voor je bericht, echter rijd mijn complete auto nu anders en aangezien mijn km stand al ruim boven de 120.000 zit lijkt mij het ook niet gek dat de koppeling evt. aan vervanging toe is? Ik laat m'n auto van de week ook even staan want hier valt nauwelijks nog mee te rijden zo!

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Waar is de kabel gebroken ? bij de koppelingshevel op de bak of bij het pedaal ?
Als de kabel breekt omdat er teveel kracht op gekomen is kunnen er ook nog andere onderdelen stuk gaan cq verbuigen, zoals steun op de bak waar de buitenkabel inligt. Het oog aan het pedaal kan ook open buigen als gevolg van overbelasting.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Als ik het zo hoor is het druklager naar de knoppen (slijpend geluid) en dan zal de hele koppeling vervangen moeten worden.
En een beetje vertrouwen mag je best hebben in een garage,het zijn niet allemaal prutsers.
Als deze peugeot specialist het een en ander constateerd is dat niet meteen belazerij.

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

Waar de kabel precies gebroken is etc etc. weet ik niet allemaal....
Over de garage deze vertrouw ik wel maar aangezien ze mij al eerder het advies hadden gegeven om mijn complete stuurhuis te vervangen en het een sensor van 60euro bleek te zijn vind ik dit nogal een verschil (reparatie 600 euro of 60 euro) tevens zeiden ze dat ik zowat zonder KVS reed en mijn auto dus ook KVS verliest vandaar het waterpomp probleem.. heb de kvs bijgevuld na 0,2 liter stroomde het alweer mijn reservoir uit.. Dus vandaar mijn wantrouwen tegenover deze garage!

Je zegt het druklager (drukgroep?) is versleten/kapot DUS moet de gehele koppeling worden vervangen is dit gewoon de drukgroep of bedoel je dat er meer vervangen zal moeten worden? ik snap niet wat je bedoelt met de "hele" koppeling.. Alvast bedankt voor de reactie's ik ga na het slechte weer de auto eens naar een garage brengen om eerst eens te constateren wat er kapot IS..

ps. weet iemand wat de kosten ongeveer zijn van de onderdelen?? dus niet de gehele reparatie met uurloon maar echt de onderdelen?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

onder de hele koppeling valt:

druklager
drukgroep
koppelingsplaat

en in jou geval ook weer een koppelingskabel UITSLUITEND ORGINEEL NIEUW VAN DE DEALER MONTEREN

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

oke dankjewel :)

klopt het dat de onderdelen tussen de 150 en 250 euro liggen zoiets (exclusief nieuwe koppelingskabel)

Jeroen1978 (50), 12 jaar geleden

De prijs voor een koppelingset die jij opgeeft kan wel kloppen.
Was zelf voor de koppelingset zo'n €157,00 ex. BTW kwijt dus dan zal die van een GTI iets duurder zijn.

Zelf heb ik een jaar geleden bij een Peugeot 206 met een 1.4i benzinemotor de gehele koppelingset vervangen door 1 van het merk Valeo.
Deze koppelingset koppelt superlicht.

Om even te laten zien hoe afgeragt de oude drukgroep was moet je maar even naar de onderstaande foto kijken:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/442...][img]http://img442.imageshack.us/img442/2217/...[/img][/url]

Ben zelf geen automonteur van beroep maar ik vond het vervangen opzich wel meevallen.

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

He mannen!

Ik heb ondertussen de gehele koppeling (drukgroep etc) laten vervangen (XXX).
Geen leuke reparatie maar wat rijdt de auto nu lekker! haha echt wel zijn geld waard!

Ik heb zelf geen foto van hoe mijn onderdelen eruit zagen maar ik heb wel een vergelijkbare foto gevonden:


[url=http://imageshack.us/photo/my-images/210...][img]http://img210.imageshack.us/img210/617/d...[/img][/url]


Bij mij was dus ook dat "busje" gebroken zoals op het voorbeeld :|

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

Hallo,

2weken na de reparatie begint mijn koppelingspedaal opeens vervelend te doen,
Ben al bij de garage geweest en ze willen vrijdag een nieuwe kabel plaatsen...

Ik wil even informeren of jullie hetzelfde denken, ik heb nu dus het probleem dat als m'n motor warmer wordt dat mijn pedaal heel stroef gaat aanvoelen en zelfs gaat kraken/piepen... Het is een nieuwe kabel en het geluid hoor je zowel met en zonder lopende motor.. Als de auto stilgestaan heeft bijv een nachtje, dan voelt het pedaal en de koppeling weer als nieuw.. Totdat de motor weer opwarmt!

Het geluid komt bij de koppeling vandaan, het pedaal zelf is in orde dus..

Alvast bedankt!

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=chris-marvin]Hallo,

Het is een nieuwe kabel[/quote]
Maar is het ook een originele nieuwe kabel geweest die laatste keer?

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

Hoi Hans,

Dit weet ik niet de kabel komt van een onderdelen groothandel (AOC) dus ik weet niet of het de orginele kabel is... Hij zou de groothandel opbellen en de oude kabel retouneren en een nieuwe goed passende kabel "eisen" omdat deze dus blijkbaar niet de goede is..

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het hoekje om en je bent bij de dealer en die heeft de originele kabel. AOC niet!

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

Ja dat snap ik!

Maar ik heb zelf niet de reparatie gedaan dit is gebeurd door een garage dus ik kan wel aangeven dat ze de kabel bij de peugeot dealer moeten halen ipv AOC maar dan moet ik wel zeker weten dat dit ook t probleem oplost.. Ik heb zelf niet gekozen voor AOC maar dit hebben ze zelf gedaan..

Moet ik aangeven dat ik (kosteloos) alsnog een orginele kabel wil?

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Yep, het is al vaak gezegd. Een originele is de enige oplossing.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=chris-marvin]Ja dat snap ik!

Maar ik heb zelf niet de reparatie gedaan dit is gebeurd door een garage ?[/quote]
Dat snap ik ook, en dat deze garage kiest voor dit soort onderdelen kun je ook niet helpen. Het vreemde is, óók in dit geval, dat de ruilkoppeling en kabel origineel waarschijnlijk bij de/een dealer qua prijs gelijk of zelfs iets goedkoper waren geweest.
Gelukkig heb je garantie op de reparatie, dus laat de garage het lekker oplossen.
Alleen vervelend dat je er weer voor terug moet.

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb ondertussen een orginele peugeotkabel onder m'n auto gekregen maar heb nog steeds het zelfde *@$ probleem!
M'n pedaal is als de auto een nacht gestaan heeft gewoon flexibel en is zo zacht als een spons en als ik een stukje rijd ( vlissingen -> middelburg ) begint bij het intrappen van de pedaal ergens bij de koppeling iets te piepen en hoe verder je doorrijd begint het te kraken, het pedaal wordt steeds stroever etc. etc.

Heeft IEMAND enig idee waar we moeten zoeken? De garage zelf is ook met stomheid geslagen en weet eerlijk gezegd ook niet meer waar te zoeken :o Ze hadden het over een "kunststof bus" eventueel of iets wat tegen de kabel aankomt?

Ik weet ook niet of de geleidebus (die gebroken was bij mijn koppeling) voor problemen kan zorgen als deze niet orgineel is of iets in die richting..

peugeottechnieker (0) PRO, 12 jaar geleden

Zo te horen is er een probleem met je zelfsteller van de koppelingskabel. De kabel is al vervangen, maar is daarbij het koppelingspedaal ook afgesteld ? Het pedaal kan kantelen als je de stelbout losdraait en dan moet je er voor zorgen dat het uiteinde van het koppelingspedaal de kunstof bus van de zelfsteller van de koppelingskabel raakt. Als deze niet geraakt wordt dan komt de zelfsteller niet vrij en bij de volgende keer intrappen trap je dan als het ware op een spons.
Verder is het belangrijk dat de koppelingskabel goed klem in de beugel naast de versnellingsbak zit, desnoods fixeren met een tirep. Wat soms ook gebeurt is dat de beugel op de bak waar het uiteinde van de kabel inzit verbogen is omdat de koppeling heel zwaar trapte, dan krijg je ook zulk soort grappen.
Ik denk zo zachtjes aan dat je beter misschien eens naar de dealer gaat in Vlissingen. Ik ken daar wel iemand die het voor je op kan lossen !

chris-marvin (0), 12 jaar geleden

Ik weet niet of het pedaal is afgesteld, ik ben er niet zelf bij als er iets aan gedaan wordt.. Ik merk het alleen op als het niet goed zit! :o Ik heb afgesproken om de auto maandag weer terug te brengen naar de garage die de reparatie voor mij heeft uitgevoerd, ik kan wel langs PTA rijden in Vlissingen maar ben niet van plan om daar extra kosten te betalen terwijl de andere garage dit natuurlijk zelf moet oplossen.

Als de beugel op de bak verbogen zou zijn wat betekend dit dan? moet er dan iets vervangen worden of blijft dit probleem dan gewoon? Bedankt voor jullie reactie's :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum