close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: 206 steeds weer lucht in koelsysteem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RHY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 66

Vorige week heb ik de radiateur, thermostaat en koelvloeistof vervangen van mijn Peugeot 206 2.0 HDI. Dit, omdat de motor nooit echt mooi op temperatuur kwam en bleef hangen op ongeveer 70 graden.
Na het vervangen van deze onderdelen komt de motor nu wel op de juiste temperatuur van ca. 80 graden (thermostaat is 83 graden).
Nu is het probleem, dat er steeds weer lucht uit de ontluchtingsnippel op het thermostaathuis komt na elke rit waarin de motor warm is geweest. Inmiddels heb ik het koelsysteem zeker 10 keer ontlucht, maar er blijft lucht uit komen.
De auto rijdt prima, de kachel komt goed op temperatuur en ook bij filerijden blijft de koelwater-temperatuur rond de 80 graden staan. De radiateur wordt mooi egaal warm van boven tot onder als de thermostaat is geopend.
Moet ik gaan denken aan een defecte koppakking of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

Geplaatst door

Fuego GTX (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je de andere punten ook goed ontlucht ?
hoeveel lucht komt er uit ?

In de aanvoerslang naar de kachel zit ook een ontluchtingsnippel en deze heb ik ook ontlucht. Tijdens het vullen van het koelsysteem stonden beide ontluchtingsnippels open, totdat er vloeistof uit kwam.
En hoeveel lucht er na een rit (dus bij warme motor) uit komt, kan ik moeilijk inschatten, maar als ik het dopje op het thermostaathuis iets losdraai totdat de lucht begint te sissen, dan duurt het ciirca 5 seconden voordat de lucht er uit is.

Fuego GTX 0

7 jaar

Radiateur ook ontlucht ?
Als de auto verder goed loopt en gewoon op 4 cilinders aanslaat en je geen koelvloeistof verliest , zou ik me er voor nu niet al teveel zorgen over maken.
Desalniettemin kan het een begin zijn van een koppakking bv. , voordat je deze reparaties uitgevoerd hebt , is de motor flink aan de kook geweest of niet ?

De motor is nooit aan de kook geweest, tenminste niet zolang ik hem in mijn bezit heb. De afgelopen zomer heb ik de temperatuurmeter nooit hoger gezien dan iets boven de 90 graden.
En wat de radiateur betreft, deze is niet te ontluchten, er zit geen dop op en ook geen ontluchtings-nippel. Wel loopt er vanaf het allerhoogste punt van de radiateur een slang naar het expansievat. Als er lucht in de radiateur zou zitten, dan kan het er uit via deze slang.
Wel valt het mij op dat de slangen aan de radiateur vrij hard aanvoelen als de motor warm is.

Fuego GTX 0

7 jaar

Er komt wel koelvloeistof uit het dunne ontluchtingsslangetje van de radiateur ?
Als daar koelvloeistof uit komt , ontlucht hij inderdaad vanzelf .
Slangen worden inderdaad hard , het systeem werkt met overdruk.

Ik kan niet zien of er vloeistof uit deze slang komt, want het expansievat is niet (meer) doorzichtig. Maar de slang wordt wel warm en tijdens het doorspoelen van het koelsysteem vorige week heb ik ook deze slang doorgespoeld. Er zat geen noemenswaardige vervuiling in en het water liep er ook normaal doorheen.

Fuego GTX 0

7 jaar

Kun je even simpel controleren , dop van het tankje af , slangetje los nemen in het tankje houden en kijken of er doorstroming is als de motor loopt , moet een continue stroom van koelvloeistof zijn , heel af en toe een luchtbel is geen probleem.

De oorzaak bleek toch een lek in de koppakking te zijn.
Deze is vervangen en het koelsysteem blijft luchtvrij, ook na een week rijden (ca 600km).
@ Kaleido 1 bedankt voor het meedenken.

Fuego GTX 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.