Peugeot 206: Vraagje over invetten differentieel keerringen en prise-as vers.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i 8v benzine

Ik ga eerdaags een versnellingsbak en een koppelingset vervangen.

Nu lees ik op forums dat je de ruimte tussen de lippen van de differentieel keerringen van de versnellingsbak moet opvullen met vet.
Wat voor vet moet dat precies zijn?
Ben wel in het bezit van een tube simmeringenvet voor wasmachines, kan ik dat daar ook voor gebruiken?

Ook lees ik in de vraagbaak dat je het gesleufde gedeelte (waar het druklager overheen schuift) van de prise-as niet mag insmeren met vet terwijl ik op forums lees dat je dat juist wel moet doen.
Moet je dat nou wel of niet doen??

Jeroen1978

Geplaatst door Jeroen1978 (50) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

het gesleufde gedeelte (waar het druklager overheen schuift) licht invetten.
keerringen insmeren met olie...vet heeft geen zin want dat lost weer op.
de keerring insmeren met olie is alleen voor de montage, naderhand wordt ie vanzelf vet van de olie

Jeroen1978 (50), 13 jaar geleden

Hoi Hans4040,

Bedankt voor je snelle reactie.

Voor het gesleufde gedeelte van de prise-as, wat voor vet kan ik daar het beste voor gebruiken?
In de vraagbaak staat dat je voor de geleidebus Molykote BR2 plus vet moet gebruiken, ook voor de prise-as zelf?

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Molykote BR2 plus is goed.
de spiebanen van de koppelingsplaat, de raakpunten van het druklager op de drukgroep en de koppelingshefboom licht invetten.
niet te veel op smeren want als het eraf geslingerd wordt komt het op de koppelingsplaat.
de priceas zelf hoeft niet want er zit al vet op de spiebanen van de koppelingsplaat.

Jeroen1978 (50), 13 jaar geleden

Hoi Hans,

Heb nog even een laatste vraagje aan jou.

De nieuwe differentieel keerringen hebben een wit kunststof ring met tandjes eraan, zie afbeelding.

[url=http://img848.imageshack.us/i/p3126870.j...][img]http://img848.imageshack.us/img848/742/p...[/img][/url]

Wat heeft dat voor functie??
Is het een bescherming voor het moment dat je de keerring in de versnellingbak aan het tikken bent en moet je dat verwijderen op het moment dat de keerring erin zit?

Of moet je het laten zitten omdat het een bescherming voor de keerring is op het moment dat je de steekassen in de versnellingsbak steekt?

peugeottechnieker (0) PRO, 13 jaar geleden

Gewoon laten zitten hoor. Dat is eigenlijk een soort stofring die meedraait met de aandrijfas. Hij slingert als het ware het vuil weg.

PT nieker

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum