Peugeot 206: 206 Temperatuur te hoog

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 TU3JP

Hallo Ik heb een 206 1.4 uit 2000 met 172000 km op de teller,
als ik rond de 120 km/h rijd stijgt de temp naar 100 / 105 graden,
als ik terugzak naar de 100 km/h zakt de temperatuur gelijk weer terug naar 90 gr.
dit probleem is zo een drie weken geleden begonnen, in de tussentijd heb ik een nieuwe thermostaat gemonteerd en vandaag heb ik de waterpomp vervangen,
(gelijkertijd distributie set gemonteerd).
Als ik de auto stilstaand onder constante toeren van 4500 r.p.m. a’5000 r.p.m. werkt alles normaal zo als het hoort, temperatuur loopt op tot zo een +/- 97 gr. waarop de ventilator aan slaat en koelt de motor af tot onder de 90 gr.

HELP, HELP, heeft iemand misschien nog een idee wat het kan zijn?

Bato

Geplaatst door Bato (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe zag de koelvloeistof eruit die je afgetapt hebt? Misschien moet je de radiateur of het hele koelsysteem nog eens doorspoelen.
Je zou eens kunnen informeren of er niet een middeltje is wat je bij de koelvloeistof gooit, weekje rijden en dan koelvloeistof weer verversen.
Zal er vast wel zijn van bijv. Wynn's, Bars leaks of Johnny Walker.

Bato (0), 14 jaar geleden

De koelvloeistof zag er netjes helder uit die ik heb afgetapt, het was al de derde keer dat ik deze heb ververst, dit was niet bij de eerste keer dat ik deze had afgetapt, toen was deze iets donkerder maar niet echt smerig of papperig.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Bato dit duidt toch duidelijk op een verstopte radiateur . Bij meer vermogen is er ook meer warmte afvoer nodig . Je rijdt wel harder maar het compenseert elkaar niet. Als de pomp defect is kom je de snelweg niet eens op. Succes

Bato (0), 14 jaar geleden

Hallo Punt,

Ik kan mijn eigenlijk niet voorstellen dat mijn radiateur verstopt is!
dit i.v.m. als ik de auto stilstaand test zo als jij mij mijn vorig bericht kan lezen functioneert alles volgens het boekje, de radiateur word ook over de geheel koelvlak warm, vandaar dat ik mij ook niet kan voorstellen dat het hieraan ligt

Treb (0), 14 jaar geleden

Moi,
Misschien nog eens goed ontluchten? Hoe zag de koelvloeistof er uit? (koppakking?)
Groet,
Bert

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Gooi er alsjeblieft niet van die lapmiddeltjes in,want daar gaat alles dicht van zitten.

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je toevoegingen gebruikt om lekkage's te verhelpen, ben ik het met je eens, maar een vloeibaar reinigings product tijdelijk toevoegen moet kunnen.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Ook ik had ooit boven 120 km/u een temperatuurprobleem wat ik dacht op te lossen met een reinigingsmiddel van een autoshop. Op de verpakking stond dat je na gebruik zeer goed moest spoelen omdat het agressief spul was. Het koelprobleem was opgelost,maar na enige tijd kreeg ik overal kleine oxidatiesporen van het aluminium.
Daarna nog maar een paar keer gespoeld. En een half jaar later zat de radiateur WEER dicht en moest ik hem alsnog vervangen. Dit doe ik dus nooit weer. Ik weet dat sommige van deze middeltjes WEL werken, maar je kunt er ook een zeperd mee hebben.

Bato (0), 13 jaar geleden

Hi, na lang martelen en van alles geprobeerde te hebben heb ik een iets grotere radiator gekocht die er ook in past!
en ja niet te geloven alle problemen opgelost, de temperatuur schommelt nog wel iets als ik wat harder rijd loopt deze iets op maar gelijk als ik iets langzamer ga rijden zakt deze gelijk terug naar de stand waar deze altijd staat.

Allen bedankt nog voor het meedenken.

Ewitt (0) PRO, 12 jaar geleden

Oplossing met het zelfde probleem ;

Check eerst de connectors achter de voorbumper , vaak oxidatie met zeer slechte contacten.
Er zitten relais met groene of zwart kleurige uitvoeringen, deze vervangen met zelfde types ( indien de fan niet aangaat)
Ook zit er een weerstand voor de 2 snelheden in , hier zat bij mij het probleem , slecht stekker verbinding op nw weerstand .
Hierdoor gaat de massa over het signaal draadje van de temp meter en gaat de meter tot rood na dat de koelfan aangaat .
Bij 90 - 95 graden gaat de fan keurig in en werkt alles nu weer onrgineel .
Dus let op pin's in stekkers en connectors op nw componenten , deze willen dan wel eens slecht contact maken .


Sukses maar met deze lastige klachten

www.allcarsservice.nl
Ewitt Kerkman


.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.