auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207: 207 HDI 2006 start slecht (stottert en witte rook)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Hallo

Sinds kort hebben wij een 207 HDI uit 2006.
De laatste tijd stottert en rookt de motor even bij koude start smorgens.
Een beetje gas geven helpt en daarna loopt de motor goed. Ook starten met warme motor gaat prima.

Ook valt het me op dat soms bij gas loslaten (bij bv 80km/h) ook de motor enigszins schokt (mechanisch).

Kan dit met elkaar te maken hebben of heeft het dezelfde oorzaak? Wat kan het zijn?


Ik ben de komende paar maanden niet thuis en wil mijn vrouw met een goede auto achterlaten....

Alvast bedankt

mvg Sebastiaan

Edit : zojuist bij de dealer geweest. Er zit een storing in de EGR klep, vervangen kost 570 euro !
er zat nog een storing in maar die konden ze pas oplossen na vervangen van egr....

Kan dit het stotterende lopen bij koude start verklaren?

Geplaatst door

dupl-u-11479-5dd1495be796a+sebas1977 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik kan niet spreken van een 207 met defecte EGR-klep,wel van een peugeot boxer 1.9 hdi.
Daar merk je vrij weinig,behalve dat de mm lamp soms brandt en je wat trekkrachtt mist.
En mag ik opmerken dat ik 570 euro erg veel geld vind voor een egr klep.

Dat schokken wat jij beschrijft doet mijn 307 1.6 hdi ook,maar de oorzaak daarvan is dat ik die auto afrag,volgas bij koude motor etc. volgens de dealer word het daar niet beter van,dus misschien is jouw auto in het verleden ook als racewagen gebruikt.

hobby-monteur 0

13 jaar

Een nieuwe EGR-klep zit al op 433,- incl. BTW bij de dealer. Een paar klemmetjes en een pakking + arbeid en eventueel hierbij nog het oplossen van die andere storing.........ga je snel naar 570,-

Die EGR is een goede kanshebber van je genoemde problemen.

hans4074 0
badge

13 jaar

Klep kost XXX euro bij een vakgarage.


Ik ben nog even bij een andere garage geweest, waar ik aanwezig was bij het uitlezen ipv achteraf een mededeling te krijgen van de balie-medewerker...

de volgende codes kwamen op :
1351 (iets met het voorgloei systeem)
1461 (egr)
1462 (egr)

Weet niet meer de exacte beschrijvingen, maar bij een slechte EGR klep zijn er toch ook vaak problemen tijdens het rijden ? (inhouden, vermogensverlies etc). Hier heb ik namelijk totaal geen last van. Na 20 seconden loopt hij als een zonnetje (voor zover dat zo klinkt bij een HDI...)

De monteur gaf advies om eerste de gloeiers te controleren, misschien dat er eentje slecht/kapot is.

p1351 is gloeisysteem niet goed
je kan direct op de stekker van de gloeirelais meten
deze moeten 0.7ohm zijn
boven de 1.5ohm is niet ok
meestal meet je 1 met 4Mohm of meer

p1461
inleren van de egr
p1462
kleven van de klep
beide gevallen via test regelorgaan luisteren of de klep op en neer gaat zo ja dan klep vervangen zo nee
dan met drop out box de aansluiting controleren van de computer
want het komt helaas voor dat de eindtrap van de computer wordt opgeblazen door de kapote klep
hierdoor blijf je storing houden echter dan moet de computer en klep vervangen worden
kosten van computer liggen op 1200euro ex montage, maar je kunt ze ook op sturen en hopen dat ze de eindtrap op de computer kunnen vervangen waardoor het weer werkt
maar dan heb je nog de ellende


voor jouw probleem zou ik beide vervangen
om egr te vervangenn kun je ook bij de gloeibougies deze dan meteen beide tegelijk vervangen
storing van de gloeibougies zorgt alleen voor iets moeilijker starten en melding
roetfilter wordt ook niet geregenereerd met gevolg van verstoping, dit is de enige punt wat zou kunnen komen

verder wil je exacte beschrijving dan even chassisnummer achter laten (laatste acht) dan kan ik precies opzoeken wat de melding is voor alle drie de p-codes

Hey Truckowner,
ik lees iets over een kapotte egr-klep die de eindtrap van de computer op kan blazen,met de bijbehorende prijs,ik schrik hier toch wel van.
Je zou zeggen dat iets als een egr-klep toch beter beveiligd zou moeten zijn,ze gaan nogal eens stuk,en als de klep dan de computer meesleurt in zijn val,denk ik toch dat ik even contact op zou nemen met de importeur.

Voor zover ik weet is het toepassen van de egr een milieumaatregel,en ik ken zelfs mensen die hem eraf hebben gehaald.Hoe kan het dan dat een defecte egr zoveel invloed op bepaalde motoren heeft?Ik heb bij een boxer 2 keer de egr kapot gehad,maar aan het rijden was dit nauwelijks te merken?
Zomaar een paar vraagjes,puur uit belangstelling,heb net het werkingsprincipe van het Bosch Hdi systeem voor een DW10 motor doorgenomen,erg interessant,maar ook genoeg onderdelen om aardige storingen te veroorzaken.

Ik hoor alleen niemand over die witte rook bij het starten na langere tijd stilstand,ik zou toch gaan denken richting de koppakking,ondanks dat iedereen roept dat dit bij de 1.6 hdi nooit gebeurd,lees ik het toch steeds weer.Maar dat heb ik als ik slecht starten en witte rook in 1 zin lees.

hobby-monteur 0

13 jaar

P1461 Retoursignaal stand elektrische EGR-klep : Afwijking van de op lange termijn ingeleerde aanslagen 2
P1462 Retoursignaal stand elektrische EGR-klep : Afwijking van de op korte termijn ingeleerde aanslagen

P1351 Circuit voorgloeirelais : Samenhang ; Relais gevoed en gloeibougies niet gevoed
dat zijn de juiste omschrijving, laatste is direct gloeibougies vervangen maar je kan het voor de zekerheid na meten
bij de linker koplamp zit een relais gemonteerd, hierop zitten 2 dikke en 3 draden aan weerskanten
de vier dikke van de 6 zijn voor de gloeibougie
die meten ten op zichte van massa en alles boven 1.5 is verkeerd eigenlijk alles boven 0.7
maar dan moet je goed meten

koppaking kan inderdaad ook zijn
op dit moment ben ik alleen even met de storing bezig geweest
helaas al 2 computers verkocht deze week
1 van dw10 en ander van dv6
egr zit direct op de computer met 5 draden en geen echte beveiliging
je kan de ugr bij deze even eraf halen (wanneer je gloeibougies vervangt) en dan een plaatje van 2-3mm dik pakken met een gat van 6mm erin
deze er tussen zetten en je ugr is afgedopt
je kan ook de ugrbuis die in de inlaat zit loshalen en daar een dop op zetten maar dit is alleen voor om te kijken of de ugr probleem geeft bij het starten
dit kun je nu al doen
de andere wanneer gloeibougies vervangen worden, dit na dat je zeker weet dat ze kapot zijn
en ten alle tijd alle vier vervangen


nu heb ik een dw10 die veel witte rook uitspuugt en na 2-5seconden uitvalt
haal je de ugr buis los en start hem dan blijft hij lopen
bij deze komt het voor dat de klep afbreekt in de egr zelf

[quote=trucker0werner]P1351 Circuit voorgloeirelais : Samenhang ; Relais gevoed en gloeibougies niet gevoed
dat zijn de juiste omschrijving, laatste is direct gloeibougies vervangen maar je kan het voor de zekerheid na meten
bij de linker koplamp zit een relais gemonteerd, hierop zitten 2 dikke en 3 draden aan weerskanten
de vier dikke van de 6 zijn voor de gloeibougie
die meten ten op zichte van massa en alles boven 1.5 is verkeerd eigenlijk alles boven 0.7
maar dan moet je goed meten[/quote]
Probeer het relais te vinden maar waar zit deze precies?er zit wel een doorvoer stekker tegen het accu kapje aan met aan beide kanten 3 draden maar daar meet ik niks.
De bougies zijn toch de pitten die je ziet als je het kapje van de motor verwijdert?
Misschien heeft iemand een fotootje waar ik de bougies moet meten...

aanvulling :

Ik heb nu op de vier bougies gemeten (onder de engine cover). Stekkertje eraf en bij allemaal de twee aansluitingen doorgemeten. Allemaal 0.7/0.8 ohm.
Is dit een juiste meting?

Je hebt zo te lezen de verstuivers/injectors doorgemeten. De gloeibougies zitten aan de achterzijde van de motor en zijn niet 1-2-3 te bereiken omdat ze behoorlijk verstopt zitten onder de bak waar luchtfilter in zit.

hans4074 0
badge

13 jaar

[quote=hans4074]Je hebt zo te lezen de verstuivers/injectors doorgemeten. De gloeibougies zitten aan de achterzijde van de motor en zijn niet 1-2-3 te bereiken omdat ze behoorlijk verstopt zitten onder de bak waar luchtfilter in zit.[/quote]
Klopt, ben er wel achter dat het moeilijk bereikbare plekken zijn.
Aangezien ik hier geen tijd meer voor heb (Dinsdag op uitzending naar Afghanistan) heb ik bij een plaatselijke garage het verhaal neergelegd. Volgens hem lag 1 van de gloeiers ook het meest voor de hand, en zo gauw mijn vrouw de auto even kan missen brengt ze hem daarheen.

Ik weet niet of ik er aan toe kom de uiteindelijke oplossing hier te posten , maar als de auto klaar is zal ik proberen het hier nog te posten.

in elk geval bedankt voor de reacties en hulp

Mvg Sebastiaan

Veel succes met de auto,en veel geluk in Afghanistan.

hobby-monteur 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.