auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: 306 aanschaffen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Heren,

Ik ben op zoek voor en kennis naar een gebruikte 306 waar moet ik zoal opletten en wat mag zo een 306je kosten.

Deze kennis heeft helaas niet zo veedl geld, komt er nog bij dat er een kindje op komst is.

Hoor graag advies van jullie.

p.s. heb wel verstand van Golfjes dus ben niet onderlegt.

Met vriendelijke groet,

Roland kieft

Geplaatst door

vw-hobby (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hangt een beetje van het b ouwjaar af wat je zoekt.....95-96 max 1500,- voor een mooie met verse apk..

veel voorkomende zwakke punten:

lekke radiator
hakend schakelende bak
koppeling/drukgroep problemen
versleten draagarm lagers van de achteras
versleten draagarm rubbers aan de voorkant
zwakke aandrijfassen
lekkende kachelradiateurs
draadbreuken tussen bestuurdersdeur en carresorie(weigerende speaker, ramen of sloten)

arie549 0
badge

16 jaar

Beste VW-Hobby,

ik heb deze auto nu al enige tijd. Zeer fijne auto om mee te rijden, je mag wel verwachten dat je iets vaker de garage ziet als een mazda, maar het is naar mijn amateuristische mening één van de betere modellen die peugeot gemaakt heeft.

Heb reeds vervangen:

koppeling (178.000km)
distributieriem (net 6.000 km)
electrisch raammechanisme (linksvoor)
Injector dus net vervangen (zie bericht)

Minpunten nog over:
olieverbruik 1:1500 km +/-, is de koppakking (olieterugkeer kanaal,kosten vervangen 400 E, echter nooit gedaan omdat ik er al jaren zo mee rij en er te weinig km. voor maak).

Pluspunten:
Zeer goede wegligging, comfort, Vlotte auto, goede ontwaseming in de wintertijd (1 min.), redelijk zuinig

mag naar mijn mening maximaal 1400 - 1700 kosten, afhankelijk van het onderhoud en de staat van de auto.

Laurens 0

16 jaar

Een 306 is inderdaad een van de betere Peugeots. Een 1.6 is een mooie motor voor dit model, kun je goed mee in het verkeer meekomen. Als je een iets luxere hebt, dan zitten er geweldige stoelen in, zeg maar fauteuils. Wegligging is ook erg goed en het rijdt comfortabel bovendien.

Het enige echte zwakke punt is de hierboven ook al genoemde hoek van de koppakking. Dit is als je voor de auto staat links voor op het blok, boven de dynamo. Als ie een beetje zweet dan is dat al het begin...als er al olietroep op de dynamo gekomen is, dan zit er wel een vervanging aan te komen.
Kijk bij voorkeur na de proefrit, dan kan ook een door de eigenaar schoongemaakt motorblok de olielekkage zichtbaar worden. Aan onderdelen niet duur, maar arbeidsloon, daar zitten 'm de kosten in.

De achteras is ook wel een (al genoemd) puntje om naar te kijken. Als ie kraakt bij het inveren of doorgezakt is (kijk of ie gaapt waar de draagarm de hoofdbuis in gaat), dan zijn de draagarmlagers slecht. Als er uiteindelijk teveel speling op komt dan is dit APK afkeur. Ook kan het wiel aan gaan lopen.

Hij wil net zoals vele auto's op leeftijd wel eens wat olie gebruiken. Dit zijn bijna altijd de klepseals. Als de koppakking een keer vervangen moet, dan kun je deze ook voor weinig meerkosten meteen meepakken.

Versnellingsbak moet eigenlijk niet hakerig gaan bij deze temperaturen, als ie in alle versnellingen wat hakerig is, dan kan er te dikke versnellingsbakolie in gedaan zijn, bij de Peug. dealer hebben ze 2 liter voor een euro of 14 van de goede: 75W80 (Total). Als ie in 1 versnelling haakt, dan kan een synchromesh versleten zijn. Dat is echter geen speciaal zwak punt, maar kan natuurlijk altijd. Bak en motor zijn sowieso erg degelijk.

Onderhoud is relatief simpel, dus meeste garages kunnen er goed mee overweg. Ook zijn veel dingen eenvoudig zelf te leren. Bovendien kun je bij deze motor in de 306 overal goed bij, scheelt ook weer tijd en ergernis.

Loutre 0

16 jaar

kies een van de latere modellen zeg maar die 1998-2000. zijn wat luxer uitgevoerd etc en ogen ook tegenwoordig nog best aardig.

320 0

16 jaar

hakerig schakelen doen die dingen al vanaf nieuw, en worden ze ook oud mee.......tis gewoog geen fijne schakelbak..

de latere modellen(fase3) ogen indd aardig beter..maar de auteur geeft aan goedkoop te willen winkelen, een fase 3 zal er dan wel niet inzitten, een mooie 99 er zit rond de 2500/3000,-

arie549 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.