close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: 306 gti happert bij constante snelheid.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v 167 pk

hallo ik heb sinds kort en 306 gti maar merk als ikk een constante snelheid rijd dat hij wat schokkend rijd, kan dat vuil zijn , zodat ik de brandstof filter moet vervangen?
of kan het misschien aan het luchtfilter liggen?
hoor graag een mogelijke oorzaak en oplossing alvast bedankt.

Geplaatst door

flipske306 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kunnen meerdere oorzaken zijn; maar het beste is om de oorzaak te traceren door de computer te laten uitlezen bij de dealer, ook met draaiende motor.
Ik denk aan de luchtdruksensor/ luchtmassameter, en een kwestie van vervangen indien kapot.
Ook kan het de stappenmotor zijn. wordt vaak vervuild door de vette carterdampen die hierlangs de motor weer in dienen te gaan.
Als je even weet waar het dingetje zit in het gasklephuis, en heb je twee rechterhanden;
Accupolen eraf ; de computer kan dan resetten, dan de stappenmotor eraf schroeven, schoonmaken met zachte doek gedrenkt in WD40, ook het ronde gat waarin de "stift" "zit" in het gasklephuis als het ware.
Weer monteren, accuklemmen er weer op, starten, geen gas geven en stationair warm laten worden totdat de koelvinnen v/d radiateur aanslaan.
De stappenmotor is hiermee weer ingeleerd, en kan er proefgereden worden.
Ikzelf heb allebei de euvels al meegemaakt met m'n 2.0 16V XSI.

Inmiddels verholpen? anders Succes!

René Alles 0

17 jaar

Ik denk niet de stappenmotor, het is tijdens het rijden op constante snelheid. De stappenmotor werkt alleen tijdens stationair draaien doordat deze de gas/ luchtklep op een kier houdt.

Erwin2907 0

17 jaar

De mijne hikte ook op constante snelheid, op bijv. de snelweg.
De computer uit laten lezen, en ook hiermee de sensoren controleren bij draaiende motor, zal best eens een oorzaak kunnen opleveren.
De monteur komt dan aanlopen met een laptop, en plugt deze ergens in een stekker onder de stuurkolom.
Leuk om te zien, ook wat de [juiste] waardes zijn van de diverse sensoren bij draaiende motor.
Ook is er direct bekeken of er een nieuwe update van de auto aanwezig was [ belt dan met Peugeot Nederland].
Dit wordt gechecked m.b.v. het chassisnummer.
Krijg je misschien een update, en is de hik verholpen, mits alle sensoren hun werk goed doen, uiteraard.
De mijne had al de laatste update, zo bleek.

hou je me op de hoogte? Succes!

René Alles 0

17 jaar

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 106 XS. Hij happert alleen als je met constante snelheid rijdt en het maakt niet uit in welke versnelling.

Wat kost uit laten lezen ongeveer?

106_XS 0

17 jaar

De hik tijdens rijden schijnt vaak een bobine te zijn.

Verder heb ik zelf een 406 2.0 16v (EW10J4 motor uit 2001 van Peugeot) die gaat hikken als je er 10W40 in kiepert in plaats van de voorgeschreven 5W40. Hier kom je met logisch denken niet op, maar het is echt zo.

Erwin2907 0

17 jaar

Een doorslaande bobine ken ik nog wel uit de tijd van m'n 306 S16, en vooroorzaakte dat er een complete cilinder gedurig niet meer meedeed, dat noem ik geen hik meer.
Oliedikteverschil [ 5W40 is in koude toestand wat dunner dan 10W40] kan in koude toestand wel wat invloed hebben, m.b.t. de hydraulische klepstoters, of de motor er nou van gaat hikken geloof ik althans niet. Getik en geratel enigszins wel.
Maar goed wat niet kan is nog niet gebeurd.

Al met al staat de oplossing er nu wel bij denk ik, nu alleen nog traceren, en onnodig vervangen van onderdelen zo veel mogelijk voorkomen.
Daar streef ik als doe-het-zelver altijd naar, want denk erom dat het oplossen van een hik bij de dealers/garages kunnen €€ oplopen tegenwoordig!

Vroeger draaide je wat aan stelschroeven en klaar. ietsjes nog, nog een kwartslag, ja! zo loop ie lekker...

René Alles 0

17 jaar

okee, de hik kan niet veroorzaakt worden door verkeerde olie.... have it your way.

Erwin2907 0

17 jaar

Ik weet dat ik erg eigenwijs ben, er is trouwens a.s. zondag een Peugeot meeting in Utrecht bij www.DeSnelleLeeuw.nl , en hebben specialisme in de snellere type Peugeot's. Gezellig, en daar eens wat rondvragen over de hik misschien.

René Alles 0

17 jaar

Ik heb de auto inmiddels overgekocht en het probleem verholpen. Was gewoon een vuile lambda, wat zowieso vaak het probleem is bij de 306 Gti

Yzord 0

17 jaar

Een vuile lambda, een kwestie van vervangen, of kan deze ook gereinigd?

René Alles 0

17 jaar

Gewoon vervangen..echt de kop kost het ook niet als je de lambda uit het buitenland haalt...want hier in NL vragen ze de hoofdprijs voor die dingen.

Yzord 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.