Peugeot 306: 306 met AG G3, Slaat zo nu en dan af op gas

Bouwjaar: 1995

Hallo,

ik heb een 306 uit 95. 1.6 TU motor met AG G3 installatie gekocht.

In eerste instantie wilde de motor niet goed stationair lopen, noch op gas, noch op benzine. Of heel erg pendelend rond de 1000 toeren, meestal echter redelijk stabiel rond de 1500 toeren, maar wel veel te hoog dus.
Daarnaast sloeg hij op gas ook meestal af bij het eerste stoplicht na een snelwegrit.

De computer gaf steeds drie foutcodes, "mengselregeling", "inspuitventielen" en "lambdasonde". Als eerste toen de lambdasonde vervangen en daarna was het een aantal dagen goed bij stadsverkeer. Hij liep dus mooi stationair op gas en benzine, op gas echter wel ongeveer 200 toeren hoger dan op benzine.
Echter na het eerste stuk snelweg na het vervangen van de lambdasonde sloeg de motor weer af en waren die drie codes weer terug. De volgende ochtend wilde hij ook bij een warme motor niet meer normaal stationair lopen, noch op gas, noch op benzine. Ik vermoed dat hij toen in het noodloopprogramma liep vanwege die drie foutcodes. Nadat ik de computer gereset had liep hij weer prachtig stationair, op gas iets hoger dan op benzine.

Als ik na resetten van de computer alleen maar benzine rij dan komen er geen nieuwe codes in het geheugen. Schakel ik dan over op gas en rij een stuk zonder dat hij afslaat op gas en lees dan de computer weer uit dan zijn er nog steeds geen codes. Rij ik echter op gas en hij slaat weer een keer af dan staan prompt weer die drie foutcodes in het geheugen.

Een kennis zei dat de problemen van wat hoger stationair lopen en afslaan na een snelwegrit typisch symptomen zijn van een versleten verdamper in de gasinstallatie.
Wat ik nu vermoed is dat een versleten verdamper er voor zorgt dat de motor afslaat waardoor er foutcodes ontstaan die de computer dan bij de volgende keer starten leest en daardoor de informatie van de lambdasonde negeert en in noodloopprogramma gaat. Zou dit kunnen kloppen?

De foutmelding van de “inspuitventielen”, ontstaat die niet zowiezo door het overschakelen op gas? Ik bedoel, als je op gas overschakelt komt er geen benzine meer door de inspuitventielen en zal dat toch zeker de reden voor die foutmelding zijn?

Het is een heel verhaal geworden maar zo voorkom ik waarschijnlijk een paar vragen van jullie experts.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd,

Sander

therut

Geplaatst door therut (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Die inspuitventielen dat komt er inderdaat volgens mij altijd in,al dat andere komt van een fout mengsel en zou dus indedaat de verdamper kunnen zijn maar ook de inspuitventielen van de gasinstalatie.

therut (0), 19 jaar geleden

Als ik het goed begrijp zou er dus ook een sensor zitten in het inspuitventiel(en) in de verdamper van de gasinstallatie die een foutcode triggert in de computer van de benzineinjectie?

Eigenlijk moet ik eerlijk zijn en de vraag gewoon stellen: hoeveel nut gaat het relatief dure overhalen van de verdamper opleveren? Zou ik dan van alle problemen af zijn?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

ergens op deze site heb ik ooit een adres gezien van AG gasspecialisten.

therut (0), 19 jaar geleden

Oldtimer,

bedankt voor je tijd.

Sander

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum