Peugeot 306: 1.9D Nagloeitijd / dynamo

Bouwjaar: 1999

Ook bij mijn 306 zie je de verlichting tijdens het overschakelen zwakker gaan branden, dit echter alleen bij koude motor en gedurende de eerste kilometers. Zie ook topic 23974 waarin dit verschijnsel als normaal beschouwd wordt? Is dit zo?
Volgens mijn meting van de spanning op de gloeibougies blijf hier gedurende die tijd (minuut of 3) gewoon 12 volt op staan.

Klopt deze lange nagloeitijd bij een buiten temperatuur van +/- 2 graden en moet er de volle 12 volt op blijven staan.( er zijn ook systemen waar deze spanning verlaagd wordt).
En als laatste, welke (kleur)temperatuursensor gaat er naar het voorgloeistuurapparaat.

schol

Geplaatst door schol (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

heb een 306 diesel van 2000 en doet dit ook.

schol (0), 19 jaar geleden

Is dit normaal? kan er een regeling van slag zijn, kan me niet voorstellen dat dit ook zo was als wanneer de auto nieuw was.

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

of het normaal is weet ik niet, die van mij doet het al een jaar en hoor regelmatig dat dit voorkomt bij een 306.

ik ben er aan gewend en niet van plan om veel geld uit te geven om dit kleinigheidje.

maar het schijnt aan een spanningsregelaar te liggen.

schol (0), 19 jaar geleden

Arie, je reacties staan ook al in topic 23974 die ik al gelezen heb dus ben ik nog niets wijzer.
Of het zo onschuldig is, is nog maar de vraag. Hoge dynamo, accu en gloeibougie belasting.
Heeft iemand misschien een iets wat meer professionelere benadering van dit probleem?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

De groene sensor op het thermostaathuis bepaald de gloeitijd.

schol (0), 19 jaar geleden

Bedankt O.J.
Ik heb nog wat metingen gedaan en nu blijkt dat de microschakelaar op de brandstofpomp de gloeibougies aan en uit schakeld afhankelijk van de gasklepstand. Dit verklaard dan ook het zwakker gaan branden van de lampen tijdens het schakelen.Gas geven=gloeibougies uit, gas loslaten = gloeibougies aan.
Heeft het schakelaartje nog meer functies? Volgens mij stuurt het ook de EGR klep aan.

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Klopt.

schol (0), 19 jaar geleden

Ik heb momenteel het microschakelaarje van de pomp los gemaakt en er naast gehangen, Nagloeitijd is nu nog een sec of 15 en volgens mij is de egr klep nu ook uitgeschakeld. volgens topic 25213 is dit geen probleem en zelfs goed.
Vraagje, ben ik nu goed bezig of haal ik nu andere problemen op mijn hals?
O.J. kunt u me vertellen of het zwakker gaan branden van de lampen tijdens het overschakelen ook zo was toen deze auto's nieuw waren? M.A.W. kan het zijn dat de dynamo zijn volle vermogen niet meer leverd?

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Toen deze auto's nieuw waren was het niet zo, ik heb er tenminste nooit van gehoord"wat ook niet alles zegt". Ik denk dat het inderdaat met verbindingen en de kwaliteit van de accu en de dynamo te maken heeft.Of dit zo kan zou de toekomst uit moeten wijzen, misschien krijg je problemen met de koudloop of met het management.

sylwester (0), 17 jaar geleden

verrek ik heb hetzelfde probleem met dat de verlichting zwakker gaat branden vooral als het koud is en donker.

Hoewel het gaat niet zwakker branden alleen heel eventjes,wel zichtbaar.

heb laats in een nieuwe ford mondeo gereden,toen had ik dat ook toen ik de voorraam verwarming aan en uit zette.

Dus ik denk dat dat normaal is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum