auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306 xn 1.4i (128000km): Kloppend geluid bij specifiek toerental

Bouwjaar: 1995

Mijn Peugeot 306 maakt bij een specifiek toerental een kloppend geluid. Het komt voor als ik 20 km/u rijd in de tweede versnelling, 50 km/u rijd in de derde versnelling, en 80 rijd in de vierde. Als ik harder ga rijden overstemt het omgevingsgeluid het kloppende geluid. Ik hoor het alleen als ik de motor laat "trekken" dwz, accelereer. Bij stationair draaien hoor je het niet, maar als je iets gas geeft wel. Als ik tijdens het accelereren even met een slippende koppeling ga rijden, hoor je het toerental van de motor oplopen en ook het kloppende geluid. Wat kan dit zijn? Ik heb met een monteur gesproken en die dacht aan een kantelende zuiger, en zei dat de auto er wel oud mee kon worden?! Hij advidseerde me dikkere olie te gebruiken om het geluid iets te dempen. Maar op diverse forums lees ik ook dingen over kleppen? Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Geplaatst door

Frebus (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor een motor type is het?

Dit geluid wordt veroorzaakt door een pulserend oliestroom in het hoofdlager het dichtst bij de distributie.En het komt doordat de krukas door de distributiesnaar en de multiriem naar een bepaalde kant wordt getrokken, testen doe je door de multiriem er af te halen en te luisteren of het geluid verandert.
Het kan geheel geen kwaad en er is weinig aan te doen.Vroeger monteerden we nog wel eens een hoofdlagerschaal met een groef.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Het is een 4 cilinder benzinemotor met een inhoud van 1.4 liter. Een serienummer of iets dergelijks heb ik hier niet paraat. Wat voor "type" aanduiding zou je willen weten en waar zou ik dat precies kunnen vinden?

Verder wil ik nog even toevoegen dat het geluid de laatste tijd wel erger wordt volgens mij.

Als het veroorzaakt wordt door een pulserende oliestroom. Kan het dan op den duur leiden tot een lekkend krukas lager aan de distributieriem zijde?

Als ik de multiriem eraf haal om het geluid te bestuderen, moet er dan daarna een nieuwe op, of kan die oude er daarna gewoon weer op?

Alvast bedankt voor u beider reacties!

Frebus 0

19 jaar

oude kan er gewoon weer op.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Kan ik er wel gewoon mee rijden als de multiriem eraf is? Ik hoor het namelijk het beste tijdens het rijden. Ik bedenk me net dat dat waarschijnlijk niet gaat omdat de stuurbekrachtigingspomp ook aan de multiriem hangt! Zal even iets moeten verzinnen dus.

Frebus 0

19 jaar

Ook zonder stuurbekrachtiging stuurt hij wel dus voor even kan dat wel.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.