Ik heb een ZX 2.0 16v, dus met dezelfde motor als in de Peugeot 306 S16. Ik heb een probleem waar ik maar niet vanaf kom.
Hij stottert en schokt bij lage toeren (2000-2500), vooral bij gas intrappen, loslaten en tijdens het optrekken. Dit is niet altijd maar heel vaak wel. Ik heb het idee dat hij dan ook wat inhoudt. Weet iemand wat dit kan zijn??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bougiekabels?
Bobines!!
Koop 1 bobine en wissel steeds van plaats (4 kansen)
Peugeot schreef in die tijd voor om er niet een maar alle 4 tegelijk de bobines te vernieuwen.
Dat kun je altijd alsnog doen
je weet dat dan wel of het helpt
(die bobines zijn niet goedkoop)
Bobines heb ik reeds doorgemeten, hadden allemaal dezelfde, correcte, weerstand.
Ik heb ook foutcode 65, "sensor reference cylinder". Dus ik heb de nokkenaspositiesensor vervangen, echter geen resultaat. De oude en de nieuwe sensor gaven bij doormeten trouwens hetzelfde beeld.
Kan het niet zijn dat het gasklephuis vies is, of dat er een andere sensor defect is?
19 jaar
is dit zo'n motor met twee vacuumpotjes op de inlaat die de inlaat langer en korter maken?
Yep, het zogenaamde ACAV systeem. Deze potjes zijn in orde, en verder is het hele vacuumsyteem gecontroleerd en in orde.
19 jaar
Monteer andere bougie's van het merk Bosch, grote kans dat het schokken over is.Zelfde probleem gehad met 206 1400cc met bougie's NGK na wisselen schokken over!
Welke zijn er nu gemonteerd?
Er zitten nu Valeo bougies in, maar ik had de auto al voor de grote beurt die pas uitgevoerd is, en toen zaten er Bosch in!
19 jaar
RS, je geeft mogelijk zelf de oplossing! Had de auto deze storing
met de bosch bougie's?
Vier nieuwe bougie's zijn niet zo duur ( indien dit niet mocht baten) kan je de bougie's voor de volgende keer gebruiken.
Sorry, ik ben inderdaad niet duidelijk geweest. Het probleem heb ik al sinds ik de auto heb. Dus andere bougies monteren heeft geen verandering teweeggebracht.
Zou een vies gasklephuis de veroorzaker kunnen zijn, of een lambdasonde? Bij het uitlezen krijg ik foutcode 65 "Sensor Reference Cylinder". Het monteren van een nieuwe nokkenaspositiesensor heeft echter niks geholpen...
19 jaar
het kan geen kaad om het gasklephuis eens schoon te maken. en de inlaatdruk sensor is die wel in orde ?
Rs; heb je al de weerstand van de bougiekabels zoals H Averdonk
al zei gemeten, evenals de bougie doppen.
Is het porselein (hals) van de bougies wel schoon ( lekvonk)
De S16 heeft geen bougiekabels maar heeft per cilinder een aparte bobine ( die nog wel eens stuk gaan wat zich uit in overslaan als je accelereerd)
advies: Koop 1 bobine en wissel steeds van plaats (4 kansen)
Met een weerstandsmeting zie je geen verschil
Oxo, is het mogelijk om de bobine te testen met een lamp van bv 12 V en 21 Watt.Als het goed is zou de lamp moeten blijven branden! Ja toch.
Met een scoop onder het rijden als hij inhoudt en dat 4 x (4 bobines) dat is de beste test.
Zonder scoop 1 bobine kopen (of lenen) en van plaats wisselen.
Je kunt het meestal opwekken door zonder gas te geven in 2 te rijden (bij warme motor)en dan te accelereren.
Ik heb hetzelfde probleem bij een 306, volgens peugeot dealer is het bosch gasklephuis / potentiometer stuk. als de sensor stuk is moet het hele gasklephuis worden vervangen. Dit onderdeel ben ik momenteel aan het zoeken, het schijnt dat je dit zelf makkelijk kunt monteren.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar