👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Goedendag,
Sinds kort hebben we een Peugeot 307 SW 2.0 (286.500km) op G3 met Lpi pomp (vorige eigenaar had heel veel gedaan aan de auto, bonnen aanwezig)
Rijd Super relaxt en veel comfort.....maar..
2 weken terug kregen we een fout Storing Emissiesysteem
Wij braaf naar de peugeot dealer, werden we als oud vuil behandelt want we hadden de auto daar niet gekocht.
Maar dat terzijde ze konden het probleem niet zomaar vinden en het zou wel eens een paar weken kunnen duren voordat ze konden vinden.
Wij naar een universele garage, die kon ook niks vinden en zei tegen ons de LPi pomp moet het zijn die klinkt niet lekker.
Dus een nieuwe LPi pomp erin laten zetten was inderdaad een stuk stiller :-) na 2 dagen Storing Emissiesysteem.
Bougies ook vervangen maakte ook niet uit.
Uiteindelijk sprak ik een collega die had nog wel een OBD2 kabeltje liggen, eraan gehangen en ja hoor foutcode was meteen zichtbaar.
Peugeot dealer gebelt met de foutcode, ik werd vriendelijk uitgelachen.
Ondertussen ben ik hier aan het lezen geweest en kon niet een direct antwoord vinden of iets wat erop lijkt. (ik kan eroverheen hebben gelezen)
Dus bij deze stel ik toch maar de vraag.
Probleem is :
bij starten loopt de auto beroerd op 3 cilinders lijkt het
gevolgd melding in het scherm : Storing Emissiesysteem.
Auto loopt daarna goed en rijd goed, alleen onder weg valt de auto wel heel soms uit of van snelweg naar stilstant (file).
Foutcode uitgelezen: P0170
DTC search :
Type : Powertrain - Fuel and Air Metering - Iso/Sae Controlled
Discription: Fuel Trim
Location: Bank 1
Zegt Dit iemand wat hier op het forum?
Ik ben zelf maar amateur kwa autos.
Met Vriendelijke Groet,
Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0170 geeft aan dat het mengsel niet goed is. Dit is geen kleine afwijking, maar meer dan 25% verschil.
Een deel van dat verschil kan nog weggeregeld worden, maar de grens is bereikt.
Het mengsel kan bij deze melding te arm zijn en te rijk. Dat is het 1e wat onderzocht moet worden.
Kun je ook live data uitlezen? Waar staat de "Long Term Fuel Trim" of "LTFT1" op?
Dit soort problemen hoor ik vaker bij LPi systemen. Kan aan de pomp liggen maar ook de elektrische aansluitingen van het LPi systeem zijn niet de meest betrouwbare . Ik zou met name de injector onderbreker en de aftakkingen van de benzine injectoren even goed door een (LPG) specialist laten bekijken.
Hallo,
Pieter en Oldford bedankt voor jullie tips hier kan ik wat mee.
Oldtford : Ja ik kan ook live date uitlezen, ga ik vanmiddag meteen even doen
Pieter : Ok, het is een Vialle systeem de lpi pomp is net vervangen voor een revisie pomp.
ik zal je advies opvolgen en ook bij een lpg specialist lang kijken/ computer uitlezen.
Ik zit midden in een verhuizing dus ik kan wat later reageren maar ik hou ieder op de hoogte.
11 jaar
Heb je de storing ook als je op benzine rijd.
Auto start altijd op benzine,kan ook vervuild zijn waardoor die op 3 poten loopt.
Maar het kan ook een verbrande klep zijn.
Zit de juiste olie erin,5w30 is de juiste specificatie.
Te dikke olie geeft problemen met de klepstoters.
Eerlijk gezegd,je hebt wel lef om een lpg auto te kopen met 286.000km op de klok.
De meeste zijn bij dit soort km standen al aardig op,of de kop is aan revisie toe.
11 jaar
Daar was ik weer,
vandaag een stuk gereden 15km met een live data
LFT1 meter : Hoogste waarde :99,2 laagste -21,1 en staat op 0,8%
Trottle meter: hoogste waarde 62,7 laagste 11,8 en staat op12,5%
Itake meter: Hoogste 35 laagste 28 en staat op 33 Graden Celcius
Ik weet ook niet hoeveel km er gereden moet worden en hoe lang dit was een stukje van dorp naar dorp bij ons.
Morgen nog een stuk op LPG rijden kijken wat die verteld (of mag hier ook een screenshot geplaatst worden?)
-Primera, de storing is na mijn idee sneller op LPG als benzine morgen ga ik naar me werkt weer op benzine rijden en op de terug weg op LPG.
Als de auto een verbrande klep zou hebben moet je toch de hele tijd problemen hebben? want power heeft de auto wel als er geen storing is. (had hiervoor een 307 1.6 die was duidelijk minder krachtig)
Het was ook omdat de vorige eigenaar (oudere man)heel zuinig was op ze auto en echt heel veel onderhoud heeft gedaan aan de auto anders hadden we zeker verder gekeken.
11 jaar
LTFT1 heeft op een gegeven moment wel een behoorlijk negatieve waarde.
Dat betekent dat op dat moment met die brandstof het mengsel meer dan 20% te rijk was.
De truuk wordt nu het uitzoeken wat dat moment is en op welke brandstof het gebeurd.
Ik zou voor het maken van een log de foutcodes (officieel emissie gerelateerde data) clearen.
Of er nu foutcodes zijn of niet. Dan hoort de LTFT naar zijn middenwaarde van 0% te gaan.
N.B.: bij het rijden op LPG wachten tot er overgeschakeld is, anders begin je met benzine waardes.
De uitschieter van 99,2% op de LTFT zou ik voorlopig vergeten. Dat hou ik op een fout van de scanner.
Krijg je tijdens een rit de P0170 weer, kijk dan ook even naar de "Freeze Frame" data.
Dat kan een aanwijzing geven.
Momenteel rijd me vrouwtje er mee van ons dorp naar alkmaar das ongeveer 26 km (op Benzine)
Tevens heb ik gevraagd of ze de auto wilde resetten , en de codes wilde sms'n
idd hij begon op 0%
gemiddelde waarde Hoogste : 26,6
Laagste : -7,0
Waarde klok: 0,8%
Opvallend was geen Fout meldingen op Benzine, het begint erop te lijken dat ik richting Lpi instalatie moet gaan kijken.
Einde van de middag gaan we weer samen een stuk rijden op LPG, eens kijken of de foutcode dan sneller terug komt.
Ik zal hem inderdaad ook even naar Freeze Frame data zetten wanneer de foutcode komt.
11 jaar
Op benzine heb je al heel vreemde waardes. Die zullen eerst goed moeten zijn voordat je LPG kunt beoordelen.
LTFT (ik neem aan dat je die bedoelt) heeft wel heel erg grote verschillen.
Dit keer ruim 26% te arm (ergens), maar ook 7% te rijk (ergens).
Gezien de leeftijd van het motortje zou ik beginnen met compressie en lekverliezen te laten meten.
Oldford,kan dat wat je ziet op benzine niet met vervuilde verstuivers te maken hebben?.
11 jaar
Tja, alles kan primera, maar stationair schijnt het een beetje te kloppen gezien de LTFT van 0,8%.
Met vervuilde/lekkende injectors zou je ook bij stationair problemen verwachten,
Bij vervuilde (niet lekkende) injectors zou je op LPG geen problemen moeten hebben.
Bij lekkende injectors zou je bij stationair (vanwege de korte inspuittijd) juist meer problemen moeten zien.
Verder zie ik niet veel. Alleen de constatering dat de LTFT varieert van -21 tot +26.
Waar, wanneer en waarom is daar door mij niet uit te halen.
Hij heeft geen foutmelding op benzine,de grote variatie op benzine wijt ik dan aan vervuilde benzine verstuivers.
De storing verschijn bij rijden op lpg.
Het is een vialle lpi,het enigste wat daar eigenlijk de geest kan geven is de pomp,de druksensor doet niet heel veel in dit systeem.
De stekker verbindingen zijn bij vialle prut.
De grote connector op de lpi computer losmaken en inspuiten met contact spray,paar keer voorzichtig erop en eraf halen.
Hetzelfde doe je bij de injectoren.
Ook kunnen de injectoren verrot zijn met zo'n km stand,dat kan de lpg boer uitlezen,deze kan ook drukken aflezen.
De pijpjes die aan de injector zitten in het spruitstuk kunnen los raken en zodoende van richting veranderen,ze moeten richting inlaat wijzen.
Voor de rest gaat er niet veel kapot aan deze installatie.
Wat het benzine gedeelte betreft.
Ik zou 25 liter V-power tanken,twee flesjes injectorreiniger erin en dat oprijden.
Dan nog eens de fueltrims op benzine uitlezen.
11 jaar
Hallo, Oldford & Primera
Na een week geen internet te hebben (verhuizing) en nu afhankelijk te zijn van internet op het werk.
Ik heb beide jullie verhalen gelezen, momenteel stationair loopt hij heel beroerd tot uitvallen aan toe, onregelmatig contineu gasklep bijstellen
na 3 keer tikken heeft de auto het weer een beetje onder controlle. lijkt ook op 3 pitten te lopen met het bijstellen.
Echter nu rijd de auto beter op LPG als benzine op de auto weg.
De garage raade me aan om een flesje van wyns door de benzine te gooien, voor de schoonbranden van egr klep /kleppen etc...maar de auto loopt nu nog een stuk beroerder.
Het verhaal van oldford leest een beetje zoals de auto nu rijd.
Wat primera verteld de stekker waren flink geoxydeerd, nu lijkt de auto op lpg beter te lopen (nog weleen beetje inhouden maar op bezine houd de auto nog veel meer in)
11 jaar
ik drukte iets te snel op verzenden, ik ga loop van de week even de injectors bekijken heb het idee dat ie te weinig benzine krijgt omdat ie zo hikt tijdens optrekken, als je heel langzaam optrekt merk je dat bijna niet...
Is het een idee om euro 98 te tanken + 2 flesjes injector reiniger? V-power is er bij ons in de buurt niet.
11 jaar
Helaas nog niet toegekomen aan injectors eruit te halen, wel heb ik V-power getankt en 2 flesjes injector reiniger erin gedaan.
De auto loopt iet beter op benzine.
Gedrag auto: Stationair op benzine zoeken naar de juiste toeren ik hoor vaak 3 tot 4 kliks en dan valt de auto uit of gaat beter lopen.
Zodra de auto eenmaal warm genoeg is en op gas overgaat, geen problemen meer.
11 jaar
De vuistregel is dat de auto eerst perfect moet lopen op benzine voordat je aan het gas begint. Dus geen LPG rijden totdat alles klopt op benzine. Anders krijg je dingen zoals compleet uit de band gelopen fueltrims. Ook kan een lekkende LPG injector tijdens benzineloop storen. Dan klopt het mengel niet uiteraard. Als je een tijdje op benzine rijdt en de LPG niet inschakelt, is het LPG systeem leeg gelekt, dus dan is dat ook uit te sluiten.
Ben helaas bekend met dit blok... Zelf ook gehad in een 307 HB, wel met autogas installatie. Ook veel problemen mee gehad, vanaf nieuw al. Is bij deze auto de modificatie klepstoters uitgevoerd?
11 jaar
Update:
Met de auto flink stuk gereden op v-power +2 flesjes injector reiniger
uitslag de auto rijd beter.
nu 25 liter euro 98 getankt auto rijd nu goed op benzine.
Nu is het geval:
Tijdens het rijden op gas (ook geen probleem) moet voordat de auto tot stil stand komt overgeschakeld worden op benzine zodat de auto alleen ook echt op benzine rijd.
Dan start de auto ook goed op benzine en tijdens het rijden kan er over schakelt worden naar gas.
Maar al wil je dus de volgende keer goed wil starten op benzine moet je dus voordat de auto uit gaat ook echt een stuk op benzine gereden hebben.
Nu denk ik aan de brandstof afsluiter van het gas systeem wat niet lekker werkt.
Graag hoor ik jullie reacties te gemoed
11 jaar
Lijkt dus op een lekkende injector. Je zou de auto eens kunnen stop zetten na op LPG gedraaid te hebben en dan de injectoren loshalen en kijken of er eentje lekt.
11 jaar
als een lpi injector een leiding heeft dan kun je ook deze dicht knijpen. stekker los halen gaat niet dan valt hij in storing en schakelt hij automatisch over op benzine
dit kun je ook met de benzine injectors doen en zien hoe de motor erop reageert. maar alleen als de motor slecht loopt op 3cil.
moet weten als je dit doet krijg je storing, dus je moet daarna die wel weer wissen
als je op lpi rijdt en je stopt dan, als je de motor start dan start hij slecht of loopt slecht
als laatste is komt het overeen dat hij op 3cilinders loopt of niet
dan kun je namelijk op dat punt me bovenstaande eerste regel toepassen en zien of het effect hebt
Ik zou niet proberen die leidingen dicht te drukken. Ze zijn meestal van een harde kunststof en raken beschadigd als je ze probeert dicht te drukken.
Met loshalen bedoel ik echt de hele LPG injector loshalen van het inlaatspruitstuk. Ze zitten vastgeklemd op de houder die in het spruitstuk bevestigd is.
11 jaar
Als het lpi is van vialle,dan is het onderbrekerrelais ook verdacht en deze gaan regelmatig stuk.
11 jaar
Beste allemaal, Hellaas alles geprobeerd zelfs gas boer kwam er niet uit. de auto is voor export gegaan.
Allemaal bedankt voor het mee denken,
Mvgr,
Dennis
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar