close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307: "plokt" bij het rijden over drempels/kuilen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Beste ls,

Onze 307 break maakt een "plok"geluid bij het nemen van kuilen en drempels.
Ik durf niet te zeggen of het alleen links of rechts is.
Dit geluid is waarneembaar bij rechtdoor en bochten rijden.
Nu zijn er meerdere mensen die het hebben over de draagarmen...maar ook over de stabilisatorstangen... waar moet ik aan denken als ik dat geluid weg wil hebben?

Ook denk ik nog een probleem te hebben mbt de peugeot:

Bij de voorwielen in de wielkas loopt ook een remleiding.
Deze is zowel in de linker en rechterwielkas een beetje vlakgeschuurd/geschaafd door of een wielkaskap of door een autoband. Ikzelf denk het laatste.
Het is dus aan beide kanten, en ik denk niet dat het vanuit de fabriek zo hoort te zijn.
Mocht het nog verder doorslijten...dan heb ik een remprobleem[druk weg]
Iemand zoiets vaker meegemaakt bij de 307 beak?


Graag een reactie en een fijne dag verder,

Geplaatst door

basman180 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een remleiding mag nooit contact maken met een draaiend onderdeel, zoals een band. Ook niet tijdens de uiterste stuuruitslag. Zijn er misschien niet originele velgen en/of banden gemonteerd??? Ik vermoed dat in het instructieboekje de toegestane velg- en banden maten zijn genoteerd.. Bij velgen is vooral de zg ET waarde heel belangrijk.. Een (forse) afwijking erop zal ook voor versnelde slijtage van bv stuur/fuseekogels en /of silentblocs zorgen.

Silentblocs zijn elastische scharnierpunten bv in de wielophanging. De (meestal) metalen bevestiging ervan op het chassis behoort vast te zitten. Aan de andere zijde ervan is een ander (metalen) deel vast verbonden met bv de draagarm. De twee bevestigingdelen zij met elkaar verbonden door een eraan gevulkaniseerd rubber. Het scharnieren gebeurt dan door de vervorming van het rubber. Als bv door overbelasting de vulkanisering loslaat zal het rubber gaan glijden en slijten. e ontstaat speling en er dat kun je horen en ook voelen.. Reparatie is dan nodig...Veiligheid)

Voor de remleidingen ben ik toch maar naar de specialist gegaan, en de oorzaak zal waarschijnlijk zijn : vorige eigenaar heeft niet de juiste velgen/bandenmaat gebruikt en zodoende dus die slijtage op de leidingen.
Tevens te horen gekregen dat de draagarm links en beide stabilisatorstangen vervangen moeten worden.
Ik snap dat de boel uitgelijnd moet worden, en dat dat zeker uitbesteed moet worden.
Die stabilisatorstangen ben ik niet zo bang voor om te vervangen, maar de draagarm...daar heb ik totaal geen ervaring mee.
Graag een reactie en een fijne dag verder,

Groeten

basman180 0

11 jaar

Het komt tegenwoordig vrij vaak voor dat indien een silent bloc defect is geraakt origineel alleen de complete arm vervangen moet worden. Gewoon omdat er geen losse silent blocs via het dealerkanaal geleverd zal worden. Buiten de commerciele gedachte hierachter kan ik me voorstellen dat veel dealers geen zin hebben in het vervangen van blocs op de gedemonteerde draagarm. Er moet nogal wat Pers of trek gereedschap voorhanden zijn. Daarnaast moet het silent bloc in een vooraf bepaalde positie gemonteerd worden, en de montage kan meestal maar eenmalig zijn. (krimp passing). Een eenvoudige rekensom leert dan dat de prijs van het speciaal gereedschap, gedeeld door het aantal te verwachten keren dat het gebruikt kan worden, opgeteld bij het arbeidsloon van de deskundige monteur, lager moet zijn dan het prijsverschil tussen een nieuwe draagarm en een nieuw silentbloc. Vooral niet merkgebonden specialisten hebben meestal wel de beschikking over de apparatuur en monteurs met die vakkennis. Als de parallelmarkt ook nog losse blocs levert?? kan dat de voordeligste weg zijn.

Uitlijnen na deze ingreep wordt meestal beperkt tot het registreren van de diverse (correcte)wiel standen en het bijstellen van de zg sporing. Soms is dat nog niet eens nodig.

Als je voorgaand relaas volledig hebt kunnen volgen??? ben je waarschijnlijk in staat om zelf een wieldraagarm te vervangen. Ik ben voorstander van 2 kanten tegelijk... Ook al omdat na de ene?? de andere kant er aan staat te komen, inclusief alle bij komende kosten...

De (dwars) stabilisatie stang is meestal in 4 rubbers gepakt. Met het sturen heeft dat weinig te maken. Gewoon de rubbers vervangen,en zonodig smeren met zg wit vet. Uitlijnen is daarbij echt niet nodig.

Heb hetzelfde probleem gehad.
De reactiearmen en de stabilisatorstangrubbertjes vervangen door die van het merk Moog. Na 3 tot 4 maanden was het probleem terug. Om een lang verhaal kort te maken zat er speling in de reactiearmen. Deze vervangen door originele van Peugeot, kostten iets van 30,- p/st dacht ik. Probleem was grotendeels weg, maar niet naar tevredenheid. Bij Peugeot nieuwe stabilisatorstangrubbers gehaald. Deze bleken bijna dubbel zo zwaar als die van Moog. Hierna was het probleem weg.
Mijn advies is dus niet te besparen op deze onderdelen. Is goed zelf te vervangen en zou dit eens proberen.

De rubbers (2 stuk per draagarm) heb ik later eveneens vervangen. Deze meteen bij Peugeot gehaald. Kostten dacht ik ook iets van 30,- Euri p/st. Zijn dus gewoon los verkirijgbaar. Hier heb je wel absoluut een pers voor nodig en een goede persbus. Het probleem is dat als je dit moet laten doen, er meer geld in uurloon gaat zitten dat een complete nieuwe draagarm kost. Heb je geen pers en goede persbus, zou ik hieraan niet beginnen.

Suc6 en laat wat weten!

Blue Bug 0

11 jaar

Nieuwe rubbers in een draagarm persen kan veel tijd kosten als het tegen zit. Ook de fuseekogel blijft een slijtagedeel, dus vaak wordt er voor gekozen om draagarm inclusief fuseekogel in zijn geheel te vervangen. Dan weet je zeker dat de speling overal uit is en je er weer even tegen kan. Het is zuur als de boel na korte tijd weer los moet.

Heb zelf bij een 206 al eens de draagarmrubbers vervangen. Achteraf zou ik gelijk de hele draagarmen hebben vervangen.

Brum1467 0

11 jaar

uiteindelijk zijn de draagarm links en beide stabilisatorstangen vervangen.
De remleidingen waren niet ingesleten, maar eerder wat ingedeukt volgens de monteur.

basman180 0

8 jaar

Ingedeukt , is dus vervangen , gevaarlijk !!!!!!!!!!!!!!! ja ik heb gezien dat het even geleden is. begrijp zo een antwoord als oplossing niet sorry.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.