Peugeot 307: slechte trekkracht tussen 1000-2000 op LPG

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V

Hallo,soms als ik optrek trekt hij wat slecht tussen 1000-1500 toeren.
Het voelt dan alsof de motor bokt en niet op toeren wil komen.(net alsof hij verzuipt??)
Als je rustig aan gas geeft (gedoseerd) heeft hij er geen last van.
Dit gebeurd meestal bij koude motor maar soms ook bij warme motor
Dit doet hij alleen als hij op LPG loopt,op benzine heb ik er geen last van.
Ik kan het simuleren door ineens vol gas te geven,
dan pakt de motor gelijk op op benzine en op LPG aarzelt hij dan.
Boven 1500 toeren loopt de motor zeer goed zowel op benzine als LPG
Waar kan dit aan liggen???
En heeft de LPG installatie ook nog onderhoud nodig?
(AG-Gas installatie)
Mijn peugeot garage vond niet dat er iets mee was,maar zij doen ook niks met LPG
thanx

wooley

Geplaatst door wooley (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

sel (0), 15 jaar geleden

Ja, AG-Gas installatie heeft ook onderhoud nodig. Hiervoor moet je naar een erkende LPG-specialsit gaan die ook verstand heeft van AG installaties. Die kan je LPG-installatie uitlezen en diagnose stellen. Verder is het zo dat een bepaalde storing op benzine, bij het rijden op LPG veel duidelijk naar voren komt. Het kan dus zo zijn, dat je auto op benzine ook niet 100% goed rijdt, dit wordt pas bij het rijden op lpg duidelijker.

Loutre (0), 15 jaar geleden

Het eerste waar ik aan denk is dat de ontsteking wat slechter aan het worden is.
Op LPG merk je dit eerder dan op benzine, aangezien dat een lpg-lucht mengsel de vonk (die overspringt op de bougie) moeilijker geleidt dan een benzine-lucht mengsel. Zeker als dat bij meer gas geven erger is. In een rijker mengsel springt de 'vonk' het moeilijkst over.

Zijn de bougies nog in goede staat? Zo ja, dan moet je de rest van de ontsteking nalopen op gecorrodeerde verbindingen.

Wat bij de bobinegallerij van dit type motorblok ook vaak voorkomt is dat ie doorslaat. Dat er dus geen goede ontlading in de bougie plaatsheeft, maar dat de stroom door de slechter wordende isolatie van het bobineblok zelf heen gaat. Een tijdelijke oplossing (om te testen) is om het bobineblok in te smeren in een laag witte vaseline (dat isoleert). Misschien zie je zelfs al wat kleine haarscheurtjes zitten in de isolatie rond de bobine.
Ook aan de binnenkant van de rubber doppen over de bougies wat vet rondom doen. Dus dat er tussen het porselein v.d. bougie en het rubber vet zit, zodat hier tussendoor ook geen stroom weg kan lekken. Dit kan de storing tijdelijk verhelpen. Vet smelt door de hitte uiteindelijk wel weer weg, maar is wel een goede test.

Mochten er echt al haarscheurtjes zitten, dan is het misschien nog wel met een goede laag kit op te lossen? Heb het zelf nooit geprobeerd, maar wie weet lukt het. Bobinegallerij is geen goedkoop onderdeel, dus als je het zo oplost, dan is dat wat beter voor de portemonnee.

wooley (0), 15 jaar geleden

ik heb vandaag testgereden,en de wagen rijdt perfect op benzine als ik door bocht ga in 4 met 50 km per uur en ik geef gas,trekt hij gelijk door
doe ik datzelfde op lpg dan schokt de motor een beetje (bokkend geluid)
verder rijdt hij op lpg prima,ik kan zonder problemen 50 rijden in z'n 5!!! zonder problemen.
alleen als je dan gas geeft moet je dat rustig doen.dus niet ineens vol gas geven.
ik zal eens een afspraak maken bij een lpg boer voor onderhoud (heb al 56.000 geredem in 15 mnd!)
op naar de 200.000!!!

Loutre (0), 15 jaar geleden

Begrijp ik het goed dat je na een bocht vanuit 1000 toeren wilt accelereren in z'n 4? Dat is wel echt erg laag. Overdrijf je het 'nieuwe rijden' zo niet een beetje?

Of heb je dat haperen ook als je vanuit stilstand wegrijd in 1e versnelling bij 1000-1500 toeren? Dan is er wel iets mis. Dan kan het zijn wat ik hierboven heb getypt (dat kun je zelf controleren) of bijvoorbeeld de druksensor op de verdamper die niet goed is. Dat kunnen ze dan wel bij de gasboer uitzoeken.

In het geval van in z'n 4 met 1000 toeren een bocht uit accelereren, dan moet je gewoon een versnelling terug. Is echt niet goed voor de motor en versnellingsbak (alle lagers), zo'n laag toerental.

wooley (0), 15 jaar geleden

probleem is gedeeltelijk opgelost...
het filter is vervangen en nu heeft de auto er bijna geen last meer van.
alleen bij koude motor schakeld hij te snel over op lpg en dan wil hij niet zo.
rijdt nu weer prima op lpg als hij warm is.
heb met uitproberen op de duitse autobahn wel weer storing uitlaatgas opgeroepen,
maar die zal na een paar dagen wel weer zoals gewoonlijk weg gaan.

ricardo83 (0), 15 jaar geleden

Als ik dit zo lees dan heeft mijn peugeot 307 hetzelfde probleem.
op LPG loopt de auto slecht (met optrekken) en bezine rijd de auto prima
ook heb ik toevallig gister een storings melding gehad katalysator storing, kan dit met elkaar te maken hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum