close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: 406 1.8 8 klepper op LPG-G3 goede keuze??

Bouwjaar: 1999

Ik heb een 406 1.8 8 klepper (90 pk) met AG LPG-G3 installatie, bj maart 1999, dus zonder nieuwe face-lift.
km stand van de auto is 181.000. Auto heeft aldus de garage bij 155.000 km kop revisie gehad. Bij 175.000 km zijn de kleppen opnieuw afgesteld. Wat zijn de ervaringen met deze 1.8 8V motor op LPG?
Waar moet ik het opletten?
Auto rijdt opzich wel lekker soepel door zijn relatief hoge koppel bij lage toeren. Gaarne reacties??

Geplaatst door

milas (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is een goede stationaire toerental voor 406 1.8 8v op LPG (G3 van AG). Mijne loopt koud op 1050 en op 900 - 950 als het warm is.
Tevens...
Achter bij de demper hoor ik zachte plofjes bij de einddemper.
Zowel koud als warm, op lpg en benzine.

Is dat iets om zorgen te maken?? Verder loopt de auto goed.
Wat kan de oorzaak zijn?
- Kleppen? (compressie laten meten?)
- Bougies / b-kabels (Afstand electroden??)

grtz,



milas 0

19 jaar

De 1.8 8 klepper is een van de slechtere motoren voor LPG. Als het zeker is dat ie bij 155k een revisie heeft gehad en je rijdt er niet heel veel mee kun je er zonder revisie wel een tijdje tegenaan maar hou er rekening mee dat de kleppen na 100.000-150.000 wel weer uitgesteld zijn, weer revisie dus. Kleppen stellen zeer regelmatig doen, dit blok heeft geen hydrostoters, met de hand stellen dus. Ik zou even verder kijken naar een 16 V

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Pieter bedankt voor je reactie. Als ik opzich zonder al te grote problemen nog 100k - 150k met deze auto kan rijden zal ik (erg) tevreden zijn. Ik heb met een aantal "auto kenners" over de 1.8 8V of 16V verhaal gehad. Meningen verschilden van wat jij ongeveer schets (niet aanbevolen) tot "goede keuze" want de 8 klepper rijdt rustiger en mocht er iets 'foutgaan' met de motor, bv kleppen; dan zijn de kosten binnen de beperken.
Nog tips om deze 8 klepper nog zo gezond mogelijk te houden??

milas 0

19 jaar

We hebben er verschillende lopen van 2-ton en meer zonder noemenswaardige problemen. Hooguit serviceinterval wat korter ivm klepstellen.

master 0

19 jaar

De kreet "de 8 klepper rijdt rustiger" als reden voor het feit dat die 8 klepper beter is snap ik niet helemaal. Verder het normale onderhoud, olie koelvloeistof enzovoorts, niet echt speciale tips. Als de auto op LPG wat minder goed loopt dan op benzine, de auto voorzien van NGK bougies. Als de auto al goed loopt, verder niet aan rommelen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Verschil in vermogen tussen 16v en 8v is wel groot.

pha 0

19 jaar


Pleun, ik heb ook in een 1.8 16v gereden (81 kw en moet zeggen dat het niet echt veel uitmaakte. Top van de 16V ligt wat hoger, maar de tussen sprint in hogere versnellinen maakte niet veel uit. een 8 klepper zit toch rond 2500 toeren aan zijn maximum koppel/trekkracht. Even over de serviceinterval? Wat kunnen we daaarover roepen? Is onderstaande correct?
Kleppen afstellen? om de 20.000 - 30.000 km ?
Verversen motorolie? 10.000 - 15.000 km ?
Bougies en bougiekabels ? 50.000 - 60.000 km?

Heren (dames natuurlijk ook) bedankt voor de reacties.

milas 0

19 jaar

Alleen een diesel heeft een hoog koppel bij lage toeren, een benzine per definitie niet. Een 8 klepper trekt onderin vaak wel wat beter dan een 16 klepper maar hoogste koppel toch boven de 3000 toeren.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Peter,

Kleppen stellen is niet even een tussendoortje. Als de speling buiten de tolerantie valt moet de nokkenas eraf. Speling wordt afgesteld met behulp van stelplaatjes. Reken er maar op dat elke 30.000km de speling moet worden gecontroleerd en elke 60 a 80.000km de kleppen moeten worden gesteld. Een voordeel... je zult nooit last hebben van een gebroken distriebutieriem. Die moet er toch af voor het stellen, en die wordt dan automatisch vernieuwd.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

Dag Cees, ben jij bekend bet die 1.8 8V blokken?
Is 30.000km standaard interval waarbij de kleppen gecontroleerd moet worden? Wat zijn de symptomen van de auto dat de kleppen opnieuw gesteld moeten worden? Hoeveel kost het +/- afstellen van de kleppen + distributie riem vervangen?

milas 0

19 jaar

Milas,

Ik heb een 405 gehad met een tweeliter XU blok. Dit blok is in feite hetzelfde als de 1.8, behalve dat de tweeliterblokken 'dry-liners' zijn. Op LPG uiteraard. Ik ben uit en te na gewaarschuwd door een peugeot monteur om deze 8 klepper in de gaten te houden omdat de klepspeling al snel te nauw is met als gevolg een verbrande klep. Eigenlijk merk je niks tot dat het te laat is. Je krijgt wat vermogensverlies, maar dat gaat zo geleidelijk dat het niet opvalt. O ja, op LPG vaker last van een backfire. Vandaar regelmatig controleren, Inlaat 0,2 en uitlaat 0,4 en als de klepspeling meer dan 0,05 mm buiten de gewenste speling valt moet er worden gesteld. Als je voor het vervangen van een distributieriem al 250 tot 300 euro moet betalen, dan kun je wel nagaan wat het stellen erbij moet kosten. Is 'time consuming'. Daarom als je met een 406 op gas rond wilt rijden is een 16 ventiler een betere keus.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

Ik heb ook een 8 klepper 405 gehad.
Dit was een 1800.
Ook op lpg g3.
Was een perfekte auto, ook op gas.
Nooit geen problemen gehad.
Geen zware karren of caravans mee getrokken, dit scheelt ook aanzienlijk.
Kleppen zijn een keer gecheckt met distributie wissel.
Hoefden niet eens gesteld te worden.
Auto ging weg bij 181.000km.

primera p11 0

19 jaar

Cees, Bedankt voor je aanvulling. Voorlopig moet ik maar in die 8 klepper rijden. Verkopen heeft toch niet veel zin omdat je niet veel voor terugkrijgt. Voorlopig rijdt hij erg goed op lpg-g3. Verbruik ligt op 1:11.
Ik zal elke 20 - 30 duizend km kleppen laten kontroleren en na 60 - 80dnd distributieriem laten vervangen. Misschien heb ik wel mazzel met deze 406 dat het jaren goed gaat. Kennis van mij heeft een Vento van 1994 1.8 op lpg (geen g3). Hij heeft nu 312.000 km mee gereden, ding rijdt nog steeds goed..(Hij had bij 190.000 km gekocht)..
grtz
to all.

milas 0

19 jaar

Cees, het kleppen stellen is daardoor dus inderdaad behoorlijk veel werk en duur ook nog. Maar ok, als je niet zo veel km's maakt dan kan het mee vallen. Ook als de speling niet veel verloopt. Milas, misschien heb je veel geluk en hebben ze bij de revisie er hardere klepzittingen in gezet. Succes.

PIeter

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Hoe dan ook, aan de pomp ben je altijd de lachende derde. Tanken voor 18 euro en er vervolgens 400 km. mee te kunnen rijden dat kunnen noch benzine- noch dieselrijders je nadoen. Uiteraard horen daar enige nadelen bij. Wat hogere ondehoudskosten ed. Als je aan het eind van het jaar de balans opmaakt wint LPG het van alle andere brandstoffen. Ik kan het weten, want ik rijd al jaren op LPG en er zijn echt jaren geweest dat de belastingdruk zo hoog was dat het haast onmogelijk leek om er financieel uit te springen. Echt geloof me met de huidige LPG3 korting en de hoge benzine/dieselprijzen rijdt je op LPG voor niks. Vooral als je een occasion koopt op gas.

heemskerk4251 0

19 jaar

Ik rij met die 406 1.8 8v 500 km per week, woon - werk (Snelweg KM'S ) Als hij dus een jaartje of 2 nog mee kan, dan is het helemaal OK. Als de auto bij 155.000 km kop revisie heeft gehad, kan hij dan nog 150.000 km mee... (het is koffiedik kijken, maar wat zijn de ervaringen..?)
Als bron van problemen op LPG hitte is, zijn er daar geen middelen voor waardoor de blok minder warm wordt tijdens het rijden? Bv gebruik van synthetische motor olie ipv ALDI of GAMMA spul?

milas 0

19 jaar

Zou Flash Lube hier wat in kunnen betekenen ? Iemand ervaring of is het geldklopperij ? Andere Olie zal niet erg veel doen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Ik heb wel gehoord dat ze bij nieuwe autos een soort pompje monteren die een soort smeermiddel toevoegd aan het gas, waardoor de kleppen gesmeerd worden.
Of is dat flash lube?.
Er is nu een behoorlijke vraag weer naar gas autos, dus er zal wel weer energie ingestoken worden om ze weer op gas geschikt te maken.

primera p11 0

19 jaar

Ja eindelijk beginnen de mensen weer wakker te worden. Kan ik over 3 jaar weer een behoorlijke ex lease auto kopen op LPG.

heemskerk4251 0

19 jaar

Bij de gas boer in mijn buurt kun je een systeem kopen, die komt ergens op de inlaat,dat is een potje met olie die spuit een hele dunne nevel de motor in,nu weet ik niet of die altijd spuit of af en toe,maar het zou verbrande kleppen tegen gaan,ik zal eens morgen naar hem toe rijden en vragen voor een folder,ik weet ongeveer de prijs dat spulletje,kost iets meer als 300 euro,als ik de afbeelding maar kan zien maak ik het zelf.En trouwens ik denk als je harde kleppen en zetels laat monteren dat je veel minder last hebt van kleppen stellen.En van die distributie riem die moeten toch bij de 120 duizend vervangen te worden,of heb ik het mis.

flow 0

19 jaar

Alan,

Milas heeft niet begrepen dat als je na 90.000km de kleppen moet stellen je automatisch een nieuwe riem monteert omdat de hele mikmak toch uit elkaar moet. IN normale gevallen om de 120.000 km een nieuwe distributieriem. Maar als je de riem moet verwijderen om de kleppen te kunnen stellen monteer je natuurljik altijd een nieuwe. Ander ben je bezig met verkeerde zuinigheid.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

Cees en Alan,
Even paar dingen op het rijtje zetten wat betreft die 406 1.8 8 klepper:
1. - Wat is de interval voor het stellen van de kleppen?
De verkoper van deze auto suggereerde dat het na 30.000 km moet!
Moet ik dus om de 30.000 km dan ook distributie riem vervangen??

2.- Er is dus mogelijk om harde "zetting" (wat het ook mag zijn?) en harde kleppen te laten monteren, waardoor auto beter bestendig is op LPG? Ik dacht dat de onderdelen van de 1.8 standaard waren, blijkbaar heb je harde zetels kleppen voor deze motor?

(p.s. Ik heb geen verstands van auto's) Heb jaren lang in de detachering gezeten en altijd lease auto's gehad..

milas 0

19 jaar

Vaak word bij vervanging van de kop een kop gemonteerd met hardere zittingen.
Deze is slijtvaster doordat er ander materiaal word gebruikt wat beter bestand is tegen de hogere verbrandings temperaturen van gas.
De zitting is het gedeelte in de kop waar de klep in aanligt.
Volgens mij worden er geen hardere kleppen gemonteerd, deze zijn sowieso al harder als de zitting.
Vandaar dat de zitting ook harder slijt.
De zitting zakt als het ware in, waardoor de klepspeling steeds strakker word.
Vandaar dat er meer gesteld moet worden, en vaak worden ze ruimer gezet.
En als de kleppen niet meer goed afsluiten worden er hete verbrandingsgassen langs de klep opgeblazen waardoor die erg heet word en verbrand.

primera p11 0

19 jaar

Als tie goed loopt niks aan doen.

primera p11 0

19 jaar

Auto rijdt opzich gewoon goed. Houdt niet in, acceleratie goed.
Verbruik ligt op lpg 1:11. Top ligt op +/- 185 km/u.
Er zit een kop op welk 100.000 km heeft gelopen.

milas 0

19 jaar

Zo te zien perfecte waarde.
Ik rij ook op gas.
Op gas rij ik wel wat rustiger om de techniek te sparen.
Het word toch allemaal wat heter.
En ik wil zo lang mogelijk zonder kop revisie rijden.
Want wat je bespaart hebt geef je dan daar weer aan uit.

primera p11 0

19 jaar

Gisteren heb ik nieuwe NGK bougies en 4 nieuwe boug.kabels opgezet. Had gehoopt dat het dan zou ophouden met die zachte plofjes bij stationair draaien bij de einddemper...maar helaas hij loopt gewoon zelfde.
Hoewel de auto goed rijdt laat ik een der deze dagen wel een compressie test doen.

milas 0

19 jaar

Klepspeling recent nog op laten meten ?

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Klepspeling nog niet laten opmeten. Ik wilde eerst compressie test (laten doen). Als dat minder goed is, wilde ik klepspeling nog laten meten? Hoeveel werk is het laten meten van klepspeling? Wat vraagt een gemiddelde garage daarvoor..?
grtz,

milas 0

19 jaar

Klepspeling zou ik eerst laten controleren. Het kan zijn dat de compressie goed is maar dat de klepspeling te klein is waardoor je dit "ploffen" bijvoorbeeld kunt krijgen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Heb geen idee hoeveel werk het is om de klepspeling te laten controleren bij een garage (en hoeveel dat +/- kost).
Is er iemand in de buurt van Zevenaar, Arnhem, Doetinchem die klepspeling van 406 1.8 8 klepper (XU BLOK) zou kunnen controleren?

milas 0

19 jaar

Er rijden er zoveel van rond, dat kunnen ze op elke hoek van de straat wel. bij wijze van spreken.

primera p11 0

19 jaar

Bij peugeot staat voor de controle alleen ongeveer een uur arbeid.

Dus bij de vakgarage minimaal 50 euro + 19% BTW

heemskerk4251 0

19 jaar

Kunnen ze dat controleren zonder dat daarvoor de nokkenas gedemonteerd moet worden?.

primera p11 0

19 jaar

Ja, alleen bij stellen moet de distributie en nokkenas eraf.

paulmichiel 0
badge

19 jaar

vandaag compressie test laten doen.
1e cylinder 9,2
2e cylinder 9,0
3e cylinder 7,8
4e cylinder 9,0
Volgens de garage was dit "vrij goed". Druk 3e cylinder was wat minder maar, geen rede tot paniek !?

milas 0

19 jaar

Klepspeling ook gecontroleerd? als de compressie als slecht is door te strakke kleppen kan het al te laat zijn (verbrande klep)

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Klepspeling niet gecontroleerd.
Ik heb er geen verstand van en die garage kon het ook niet.. Hij had niet de spullen/materiaal daarvoor..
Maar een compressie van 7,8 is dus slecht ?

milas 0

19 jaar

Is meer da 10% verschil dus geweldig is het ook weer niet. Echter ik zou toch eerst eens de klepspeling meten. Zo'n verschil op een redelijk gevoelige motor geeft mij toch het gevoel dat er een klepje te strak staat.............

Dus even naar iemand die het wel kan, nu kan je de kop misschien nog redden. Doorrijden met te krappe klepspeling is dodelijk voor je kopje...........

paulmichiel 0
badge

19 jaar

Misschien toch beter even bij de dealer laten stellen, kost wel wat meer maar dan is het ook goed.
Net wat Paul zegt, nu kun je grotere problemen nog voorkomen.

primera p11 0

19 jaar

Ik zal eens zien. Dacht dat het stellen van de kleppen relatief eenvoudig ingreep was dat door een 'beetje monteur' uitgevoerd kon worden..

milas 0

19 jaar

Milas,

Kleppen stellen van deze motoren is een rot klus. Maar dat heb ik je toch al gemaild???!!!

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

Doordat er zachte plofjes (meer pufjes..) bij de uitlaat hoorbaar was had ik compressie laten meten ( 3x 9, 1x 7,8). Onlangs klepspeling laten meten. Dat was volgens de garage gewoon goed (0,40 uitlaat, 0,20 inlaat). Het lijkt er op dat de auto bij het lopen op LPG (AG G3) zachte plofjes heeft.. Verder rijdt hij gewoon goed. Wellicht is bij het meten van de compressie iets niet helemaal goed gegaan. Meet instrument was nogal een nostalgische ding dat je in de bougiegat ingedrukt moest houden en zo..

milas 0

19 jaar

Wat zijn de ervaringen mbt toevoegingen aan benzine zoals: Kleppen reinigers, injector reinigers? Zijn die dingen goed/slecht voor de auto?

milas 0

19 jaar

Heemskerk en andere kenners ; klepspeling van mijn 406je laten controleren:
inlaat kleppen ok 0,20 uitlaat kleppen allen 0,25. Moeten de kleppen nu gesteld worden? Wat is de uiterste grens om nog door te kunnen rijden? Kan ik bv zonder te laten stellen nog +/- 20.000 mee rijden? Voor het stellen van de kleppen incl nieuwe distr.riem vraagt men 385,00 euro voor? Vind ik nog al veel geld..

milas 0

18 jaar

Dat is nogal wat.riem en spanrol kosten +/-50 euro,Maar nu is de vraag doen ze ook de waterpomp.

flow 0

18 jaar

hee Alan; was vergeten te vermelden dat is incl. nieuwe waterpomp. Zeg Alan, als die kleppen zo elke 30.000 km gesteld moeten worden is het een dure grap? Ik dacht dat ze na +/- 50.000 - 70.000 km gesteld moesten worden?
Kleppen zouden 25.000 km geleden (volgens de vorige eigenaar gesteld zijn) tenzij hij heeft gelogen natuurlijk...

milas 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.