Bij starten motor is de aanjager plotseling gestopt, alle zekeringen zijn nog goed, de traploze regelaar heen en weer geschoven maar de aanjager geeft geen reactie meer.
Wie kan mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rob duik is rechtsonder je dashboard daar zit de motor deze is er zo uit meet is spanning want het is mogelijk dat het regelgedeelte wat in de motor zit defect is of de motor zelf maar dat zul je moeten controleren.
groetjes jan.
Bij mijn vaders' 406 was de regelaar stuk. Is een los printje met wat eenvoudige elektronica. De grote transistor was stuk en na het vervangen was de boel weer gerepareerd.
18 jaar
Rob, op de sloop liggen er vele en zo'n printje repareren moet je kunnen en een nieuwe is duur.
Ok, bedankt hoe moet ik het beste het dashboard uit elkaar halen om die printplaat te bereiken?
18 jaar
rob dat zit bij de ventilator motor en die zit rechts onder je dashboard kun je er zo uit schroeven.
groetjes jan.
Onder het dashboard kasje begint het schoppaneel, dat zit aan de voorkant met 3 drukpennen vast, met een schroevendraaier kan je die eruit wippen. Dan het schoppaneel verwijderen. Vervolgens kun je de aanjagermotor zien zitten (grote ronde ding van zwart plastic). Die zit met 3 of 4 schroeven vast, ik dacht 3. Die drie los schroeven (en oppassen want de aanjagermotor dondert na de laatste schroef naar beneden).
Wat je eerst even moet doen voor je de aanjager er uit gaat halen. Als je het schoppaneel los hebt zie je twee dikke draden naar de aanjager gaan, een zwarte en een rode. Even het contact aanzetten en dan aan die draaden friemelen. Het kan zijn dat de aansluitingen verbrand of geoxideerd zijn. Er gaat een behoorlijke hoeveelheid stroom door en als die aansluiting niet goed is kan het wat zwart uitgeslagen zijn. Als tijdens het friemelen de aanjager tekenen van leven vertoont moet je de aansluit punten goed schoonmaken.
18 jaar
Ok', bedankt Richard, het was inderdaad een los contact, op de dikke rode draad zat op de steker corrosie aanslag, schoongemaakt en het probleem is opgelost.
18 jaar
Bij mij hetzelfde probleem, diverse keren de stekkerdelen schoongemaakt en goed op elkaar gedrukt maar storing keerde steeds teug. Enige tijd later bleek de stekker voor een groot gedeelte verkoold te zijn.
Stekker er tussenuit geknipt en een grote maat kroonsteen geplaatst. Probleem is nu over. De stekker aansluiting op de motor zelf wordt trouwens ook erg warm.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar