close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: climate control

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo,

Vorige week heb ik mijn peugeot naar de garage gebracht voor een grote beurt incl het vervangen van mijn buiten temperatuur sensor, nu blijkt dat de climate control niet meer goed functioneerd hij wordt niet meer koel.

Is dit toeval of heeft dat iets te maken met de vervanging van de sensor.

Alvast bedankt,
Jaap

Geplaatst door

Jaap4752 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hehehehe waarschijnlijk hebben ze je airco even laten leeglopen zodat ze twee keer geld aan je kunnen verdienen.

Het lijkt me niet dat de climate control iets met je buitentemperatuur meter doet. De climate control wordt volgens mij alleen gestuurd door de temperatuurmeter van het interieur. Maar goed ik ben geen expert. Doet de airco het helemaal niet meer of wordt ie niet meer automatisch aangestuurd ?

TrafficBandit 0

18 jaar

komt geen koude lucht meer uit, ik heb er ook geen verstand van misschien moet ie wel gereset worden ofzo...

Jaap4752 0

18 jaar

jongjonge, wat denken we weer slecht over de garage zeg. jammer, maar goed. de buitentemp-sensor doet wel degelijk wat met de climatecontrol, en het kan zijn dat je het systeem even moet laten resetten. dus gewoon even terug naar de garage.

harry4203 2655
badge vip badge

18 jaar

heeft niks te maken dat ik negatief ben over de garage, kom daar al jaren met alle tevredenheid, ik vraag gewoon iets.
maar kan ik em niet zelf even resetten? zo ja, hoe?

Jaap4752 0

18 jaar

Harry, waarom heeft de garage de boel dan niet gelijk gereset.
Ze zullen dat toch wel weten dat dat moet gebeuren na vervanging tempsensor.
Vandaar dat er vaak niet positief over gedacht word.
Nu kun je weer terug met die auto.

primera p11 0

18 jaar

Ik denk dat jullie Harry verkeerd begrijpen. De reactie van Harry is bedoeld richting TrafficBandit die aangaf dat de garage de airco waarschijnlijk expres leeg heeft laten lopen.

Jaap, komt er helemaal geen koude lucht meer uit? Ook niet als je de temperatuur op 14 graden zet en de aanjager op stand 2 of 3 zonder dat e.e.a. op de "auto"maat staat.

Richard9710 0

18 jaar

Nee, ik heb de temperatuur ook al op 14 gezet maar zonder resultaat.

Jaap4752 0

18 jaar

bedankt richard, dat was inderdaad waar ik op doelde.
ik kan me voorstellen dat de desbetreffende garage niet de airco heeft geprobeerd na het vervangen van die sensor, en meestal doet hij het gewoon weer goed. soms is het echter noodzakelijk de boel even te resetten. je kunt proberen de accupool er eens 10 min af te halen, maar ik vrees toch dat je even terug zult moeten naar je garage. maar het is natuurlijk het proberen waard.
grt, harry

harry4203 2655
badge vip badge

18 jaar

Ik heb de afgelopen 8 jaar ervaring opgedaan met 6 verschillende peugeot dealers, de jong in amsterdam, nefkens in amsterdam, eriks in breda, willemse in rotterdam, eigenraam in schiedam en nijs den ouden in hoofddorp. Ik zal verder niet in details treden maar die opmerking over het laten leeglopen van de airco (per ongeluk of niet) komt niet uit de lucht vallen.

Maar goed, terug naar het toppic.

Het kan zijn dat het koelmiddel ontsnapt is via een lek, dit heeft op zich niets met het vervangen van een temperatuursensor te maken maar het zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Het enige wat er dan opzit is om langs de garage te gaan en de airco op lekken te laten controleren en te laten bijvullen.

Het kan ook zijn dat de compressor van de airco niet goed werkt of niet goed aangestuurd wordt. Dit kan je controleren door de auto stationair te laten draaien en dan de airco aan te zetten. De airco trekt redelijk veel vermogen en als die aanspringt dan kan je dat duidelijk merken aan een rimpel in het stationair toerental. Je weet dan of de compressor nog aanspringt of niet. Als de compressor niet aanspringt controleer dan je zekeringen eens, wellicht is er een doorgebrand.

Zonder diagnoseapparatuur is het niet mogelijk om zelf iets te resetten, ik vraag me bovendien af of er aan de airco uberhaupt iets te resetten valt maar misschien kunnen de specialisten daar een antwoord op geven.

TrafficBandit 0

18 jaar

Bedankt iedereen ga hier wel even mee aan de slag, ik laat jullie nog wel even weten wat het was.

Jaap4752 0

18 jaar

Hr Bandit het feit dat U in 8 jaar tijd 6 dealers hebt afgebrand zegt meer over U dan over de dealers.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Tja...... wat je daaruit moet concluderen mag iedereen voor zichzelf bepalen.....

TrafficBandit 0

18 jaar

Heb de zekeringen bekeken waren allemaal goed, de accu pool er tien minuten af gehad heeft ook nog niets opgeleverd, volgens mij springt de compressor ook niet aan, iemand een idee waar dat ding zit?

gr
jaap

Jaap4752 0

18 jaar

Laat er nou even een pro naar kijken.Lijkt mij dat het systeem gewoon leeg is, en dat merk je alleen als je hem gebruikt.
Alle insinuatie's richting de garage ten spijt denk ik toch dat het een samenloop van omstandigheden is.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Oltimer ik heb een vraagje voor je. Als het systeem leeg is doet de compressor het dan ook niet?

Jaap4752 0

18 jaar

Als het systeem beneden een bepaalde druk komt, ik meen 4 bar dan schakeld de elektrische koppeling niet meer in.
Dan werkt hij al een tijdje slecht tot helemaal niet meer omdat je dan alleen nog maar damp rondpompt, in het systeem gaat er juist om dat de damp in de condensor vloeibaar wordt en dat gebeurt afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 4,5 en 5,5 bar.
Na de compressor is de normale werkdruk afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 8 en de 12 bar en de temperatuur van de damp hoog daarom moet het door de condensor om af te koelen en te condenseren.
De vloeistof wordt daarna onder de hoge druk(8 tot 12 bar)door een reduceerventiel geperst waarna het in de verdamper expandeert naar dampvorm waardoor kou ontstaat die we gebruiken in de airco, de druk is daar
ongeveer(afhankelijk van de buitentemperatuur)2 bar, en de temperatuur ongeveer 5 graden.

Zo dat was even een lesje aircotechniek uit het blote hoofd op een vroege zondagmorgen.

oldtimer 0
badge

18 jaar

In het forum van www.peugeot406coupe.com staat ook een hoop informatie met betrekking tot de 406. Er staan ook een flink aantal threads over airconditioning, wellicht zit er nog informatie tussen die interessant voor je kan zijn.

TrafficBandit 0

18 jaar

dank julie voor de hulp

Jaap4752 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.