Had over deze problemen al eerder een topic gepost maar op 17 januari 2006 gemeldt dat het was opgelost (slechte stekker verbindingen)
maar ze blijven terugkomen.
Even kort, 406 uit 2000, 1.8-16v (81 Kw) met AG-DGI installatie, momenteel 163.000 km op de teller. Auto rijdt slecht op benzine, lijkt het meest op met koude motor zonder choke proberen te rijden (met heel weinig gas kan je hem laten rollen , teveel gas en hij stikt ( bij warme motor niet veel beter) 's winters heb ik dan ook grote problemen met wegkomen. Op LPG rijdt hij prima,alleen brandt het lampje motormanagement vrij regelmatig.
Na eerste constatering is hij uit gelezen door een Peugeot dealer (waarbij niets gevonden is) en gereset. Hierna heeft hij ong. 1 maand goed gelopen op benzine, daarna weer terug naar garage. vervolgens brandstofleidingen en injectoren gereinigd , lambdasonde en een temp.sensor vervangen, diverse stekkers vernieuwd en daarna gereset en hij liep weer 3 weken goed.
Wederom laten uitlezen , deze keer bij een auto electronica specialist en daar kwam de volgende storing(en) naar boven;
2x lambda storing en een lambda temperatuur (met warme en draaiende motor) van 75 C. Hierna werd door deze persoon het vermoeden uitgesproken dat een of meerdere kleppen verbrand zijn , maar dit wordt door weer andere mensen ( eigen garagehouder en een gas specialist)
tegengesproken, die zoeken het in het brandstof(benzine)systeem .
Al deze tijd heeft de auto geen enkel probleem op gas gekend ( behalve melding motormanagement).
Nu is mij de laatste tijd opgevallen dat lijkt of dit lampje gaat branden als de bedrijfstemp iets zakt, m.a.w. normale temp is 90 C. bij wat langere stukken op de snelweg zakt de motortemp. iets (85 C) en springt het lamje aan. Stop je hierna (verkeerslicht)of lagere snelheid waarbij de temp weer iets oploopt gaat het lampje weer uit.
Sterker nog ,komend vanaf mijn werk kan ik bijna tot op 100 meter aangeven wanneer het lampje gaat branden.
Bij huidige buitentemperatuur ( + 20 C ) brandt het lampje minder vaak en korter en soms helemaal niet.
Ik lees echter hoofdzakelijk over problemen met het rijden op gas maar op benzine wel goed ,of op allebei even beroerd maar niets wat lijkt op mijn probleem.Is er desondanks iemand die enig idee heeft waar het probleem kan liggen. Ik heb uiteraard weinig trek om op goed geluk een koprevisie uit te laten voeren met de kans dat de problemen blijven en ik 1500 a 2000 euro lichter ben
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Welke storing geeft hij nu als je hem uitleest???
het enige wat er aangegeven werd was lambda storing en dat de temperatuur op dat moment 75 C bedroeg . meer heb ik niet kunnen ontdekken en werd er ook niet verteld, behalve dan een ,volgens hem, mogelijke koprevisie(verbrande klep(pen)
18 jaar
Pingelt het lambda signaal wel op en neer?
Dit moeten ze ook kunnen zien via het uitleesapp.
Ik zou voorstellen, rijd eens één of twee tanken benzine leeg en laat hem dan eens uitlezen.Laat de storingscode's uitprinten en kom daar dan eens mee terug op het forum.
Ik begrijp dat er een storing op benzine gegenereerd moet worden, alleen (en dit is geen eigenwijs zijn) zie ik er tegenop om zo'n 1000 km al hortend en stotend, afslaan bij stoppen enz. naar Amsterdam op en neer te rijden,maar als het niet anders kan
Het pingelen van het lambda signaal weet ik niet maar zal dat de volgende keer vragen.
Er is nog iets wat ik niet helemaal begrijp. Er wordt gezegd dat zowel de gascomputer als de originele(benzine)computer zelflerend zijn, als dit zo is, welke leert dan van welke en kan er dan niets meer handmatig afgesteld worden?
18 jaar
Heb je de auto ook al eens laten uitlezen bij een gasspecialist, deze herkent vaak storingen en kan dus ook je gascomputer uitlezen.
Robert
Even logisch denken,
Als je er van uit gaat dat een gasinstalatie is toegevoegd aan de van origine benzine auto is het eigenlijk logisch dat de auto eerst op benzine vlekkeloos moet lopen wil je een storing in het gas systeem kunnen herkennen.
Dus:wil je een gas systeem goed laten functioneren moet het benzinesysteem vlekkeloos werken.
Pingelen van het lambda signaal.Ik denk dat Griffe daarmee bedoeld het pendelen tussen 0,1 en 1 volt van het signaal van de lambdasonde.
Even over het zelflerende van de computers,als je de benzinecomputer nou een fout leert wat denk je dan dat de gascomputer leert, ervan uitgaande dat de gascomputer een volgsysteem is van de benzinecomputer.
Ik weet dat het nu ingewikkeld wordt maar volgens mij is het nog wel logisch.
Dus ik denk ,eerst op benzine goed,(dealer of zo laten nazien)daarna op gas (dealer of gasspecialist(Groot autogas in alkmaar)laten nazien)
Ben je wel zeker dat de sproeiers goed zijn en is de druk dat je benzinepomp maakt goed genoeg.Probeer de benzienedruk eens te verhogen door de retourslang helemaal dicht te pitsen (alleen als het een slang is ,geen buis gaan dichtpitsen)en luister bij stationair draaien en wanneer je gas geeft.
18 jaar
Ik ga het hele riedeltje maar weer af , het kan even duren voor dat jullie wat terug horen hierover want ik kan m'n auto momenteel niet missen
(en op gas rijdt hij gewoon goed, dus ik kan rijden)
maar zodra ik wat weet of dat het is opgelost, kom ik gelijk weer in de lucht
Dank voor jullie bijdrage
18 jaar
Is de thermostaat nog goed?
18 jaar
Daar heb ik ook al aan zitten denken , motormanagementlampje gaat alleen branden bij een snelheid boven de 90 km/u en als die dan wat langer wordt aangehouden, binnen de bebouwde kom of bij lagere snelheden is het nog niet voorgekomen.
Zou ik dus die storingsmelding krijgen omdat de thermostaatklep open blijft staan? En kan dit ook het probleem met het rijden op benzine verklaren omdat hij dan rijdt als koude motor zonder chokewerking?
Ik weet het niet maar ik ga het zeker navragen
18 jaar
Benzinedruk controleren. Lijkt wel of de benzinepomp in de tank niet goed is. Verder zou ik checken of de aftakkingen aan de benzineinjectoren voor het LPG systeem niet beschadigd is of dat er andere problemen hiermee zijn, die zouden dit ook kunnen verklaren. Thermostaat enz. zou door ervaren specialist bij uitlezen naar boven moeten komen.
Benzinepomp springt wel bij wanneer je contact maak. Ook hebben ze na het reinigen van de injectoren e.d. gecheckt of hij inderdaad werkte.
En dat doet hij.
Daar komt bij, het lijkt mij dat wanneer de pomp niet naar behoren werkt , hij dat nooit doet. Daar bedoel ik mee, als de boel gereset wordt loopt de motor voor enige tijd goed op benzine en valt dan stapsgewijs weer terug in zijn zijn oude fout, als de pomp niet goed was zou hij ook direct na het resetten slecht lopen. Of zie ik dit verkeerd?
Wat betreft de aftakkingen aan de injectoren heb ik niets vreemds kunnen ontdekken, ook niet met draaiende motor
18 jaar
UPDATE
heb de auto weer eens op benzine geprobeert om beter te kunnen omschrijven wat hij nu eigenlijk wel en/of niet doet.
meestal 2 x starten voor hij oppakt waarna hij dan wel stationair wil lopen. Zodra je echter wil weg rijden stikt/verzuipt hij (je kunt wel gas geven maar hij komt dan moeizaam op toeren en heeft dan geen kracht om weg te komen)
Als je overschakeld naar benzine terwijl je in z'n 2e versnelling rijdt, pakt hij met heel gedoseerd gas geven heel langzaam zijn toeren op tot hij rond de 4000 toeren zit, want dan krijgt hij opeens de gang erin en trekt dan vrij goed door.
Ook heb ik dit op de snelweg geprobeerd en bij zo.n 110 km/u loopt hij dan redelijk en is zelfs in staat om (langzaam) te versnellen.
maar zodra je weer geheel afremt en opnieuw wilt weg rijden , lukt dit niet meer.
Misschien dat bovenstaande iets meer duidelijkheid brengt
18 jaar
Dit is echt een probleem van vervuilde benzine injectoren.
Door het rijden op gas vervuild de benzine injectie.
Het rijd te kort op benzine om het systeem schoon te houden.
Wat je kunt doen is 2 flesjes cleaner in een volle tank te gooien en dan toch maar op benzine gaan rijden een poosje.
Je zult zien dat het beter word na een poosje.
En tank euro 98.
Je kunt ook de injectoren ultrasoon laten reinigen, dan ben je gelijk van het probleem af.
18 jaar
bedankt voor je reaktie, ik moet morgen toch effe heen en weer naar Nurnberg , kan ik dat schoonrijden mooi uitproberen
18 jaar
Laat nog effe weten hoe het afgelopen is.
18 jaar
Anders tank even die Bp uitimate.
Toch nog eens even de lambda sensor laten controleren. Ik heb in het verleden met een 405 een vergelijkbaar probleem gehad. Ik wilde toen niet geloven dat de lambda sensor kapot was omdat ik die een half jaar daarvoor had vernieuwd. Na maanden tobben sensor toch vernieuwd, en het probleem was over. Bij mij was ook het benzine-bedrijf bij tijd en wijlen te vet, omdat de output (volts) van de lambda sensor te hoog (of te laag) was. Als hij afsloeg voor een stoplicht kreeg ik hem bijna niet aan de praat. Mijn AG gasinstallatie was de voorganger van die van jou, en deze installatie werd ook lambda gestuurd. Dat was een hele tobberij!
18 jaar
Van dat schoonrijden is er niet echt veel gekomen i.v.m. drukte op de weg ( beetje lastig om met een af en toe wegzakkende snelheid heuveltje op en af te gaan met achter je een ris auto's) dus ik ben nu bezig om zoveel mogelijk op weg naar m'n werk op benzine te rijden.
het gaat dus nog even duren voor ik met wat resultaat terug kan komen.
ik zal nog eens naar die lambda-sonde laten kijken , alles is het proberen waard.
18 jaar
UPDATE
Ik heb nu 3/4 tank op benzine gereden(met reiniger) maar kan nog niet zeggen dat ik echt verbetering merk. Wat mij wel opviel is dat de auto op de snelweg de 130 vast kan houden ( klein beetje onregelmatig) maar zodra je er boven komt ( varieert van 135 tot 140) valt hij terug tot 130 alsof je het gas loslaat en accellereert dan weer tot 135 , 140 en valt dan weer terug en blijft dit herhalen zolang ik het wil volhouden.
Bij de eerste keer dat de injectoren enz. (ultrasoon)gereinigd zijn zat er erg veel troep in het brandstoffilter, kan het zijn dat de pomp dicht zit doordat mijn tank ernstig vervuild is?
Weet ook niet of de vorige eigenaar uberhaupt wel eens op benzine gereden heeft.
Ook lees ik regelmatig over de EGR klep, die ook nog wel eens voor problemen kan zorgen. Mogelijkheid?
En hoeveel vemogensverlies mag je bij ingeschakelde climate control hebben? Ik merk namelijk een duidelijk verschil met of zonder
Ik ga een dezer dagen weer naar de garage want de auto moet gekeurd worden en een beurt hebben , leg ik bovenstaande ook weer op tafel.
Ondertussen zijn alle suggesties en/of vragen welkom
Peter
18 jaar
Dan zou je opnieuw het brandstoffilter moeten controleren en brandstofdruk en opbrengst moeten meten.
18 jaar
Ik denk dat je uiteindelijk toch je probleem moet zoeken in de brandstof voorziening omdat je op gas geen problemen hebt. Brandstofdruk zou ik als eerste laten controleren, wat Pieter en Bas al zeiden. En anders kun je ook je injectoren nog ultrasoon laten reinigen, maar omdat dat al gedaan is zou ik zeggen brandstofdruk. Het weinig op benzine rijden is namelijk ook slecht voor de brandstofpomp.
18 jaar
Tussenstand.
Ik heb nu 2 volle tanken met benzine+ reiniger verreden en ik merkte een heel lichte verbetering maar deze zet niet door.
Aangezien de garage waar de auto in onderhoud is, gesloten is i.v.m. vakantie kan ik daar nog even niet terecht.
Wat ik echter wel tegen kwam en ik denk niet dat dit zo hoort is een lekkende injector (daar lijkt het tenminste op)
Omdat ik bij gas geven een zuigend geluid(valse lucht) leek te horen wat ik eerder niet had gehoord liep ik alles onder de kap na.
Zo ook de injectoren. daar zitten metalen clips op( borg???) waarvan er eentje niet goed leek te zitten. Eerst de moter afgezet en daarna
gekeken of het inderdaad niet goed zat bij betreffende injector.Toen ik daar wat druk op de clip uitoefende kwam er een nevel uit.
Probeerde het nog een keer en nogmaals , maar nu meer een straaltje, kwam er vloeistof (benzine) uit.
bij de andere drie ook voorzichtig geprobeerd maar die bleven droog.
Het lijkt wel zo ,dat er met draaiende moter niets uitkomt.
Volgende week gaat de auto weg voor een beurt e.d. maar het zou prettig zijn als ik het een en ander uit kon sluiten.
Maar..... ik blijf optimistisch, zal ooit wel een keer goed komen
18 jaar
Je zou eens met remreiniger of ander vluchtig goedje rond je injector kunnen spuiten. Misschien dat ie daar druk verliest of valse lucht heeft?
Door de remreiniger gaat ie even harder stat. lopen, dan is het niet goed dus.
We hebben dat testje gedaan maar daar reageerde hij niet op.Waar we wel achter zijn gekomen is dat als je 1 voor 1 de stekkers van de injectoren los trek er bij 2 geen reactie is in de loop van de motor. d.w.z bij het loshalen van de andere 2 zakt hij wat in toeren terwijl bij de 2 "verdachte" injectoren totaal geen reactie is.
De injectoren zijn alle 4 al eens ultrasoon gereinigd en zien er nog schoon uit ( de stekkers ook) dus dat lijkt mij niet de oorzaak. Wij denken dus dat 2 stuks niet of maar half meedoen.
Heet iemand enig idee wat je daar aan kwijt bent als je die moet vervangen, en dan ga ik van 4 stuks uit , anders zit ik over een tijdje weer.
18 jaar
Controleer eens of de aftakkingen van de benzine injectoren naar de LPG computer goed gemaakt is. Wellicht zit hier je probleem.
Die test met remmenreiniger gaat hier niet op, dat is om een vacuum lek op te sporen. Op een injector staat druk, dus wordt geen remmenreiniger aangetrokken, en dus geen reaktie.
18 jaar
Ik had laatst toevallig ook een 206 1.1 waarbij er een injector kapot was. Bij stekker eraf halen veranderde de loop van de motor ook niet (liep op 3 cilinders). Bij een andere injector stekker eraf getrokken en motor ging gelijk beroerder lopen.
Ben niet zo expert in gasmotors, maar kan het niet zijn dat de motor op beide brandstoffen loopt?
Ik ben er vanmorgen mee langs de garage geweest, op benzine laten draaien , stekker van een injector er afgehaald ( toevallig een die verdacht was) mulitimeter er op gezet en bleef op nul (volt) staan, geen aansturing.
Ik zit net op het professional gedeelte een topic te lezen over een 806 die op 2 cilinders loopt, dat lijkt wel een beetje overeen te komen.
Donderdag gaat de auto naar een meer gespecialiseerd bedrijf die beter kan bekijken wat het probleem kan zijn dan mijn eigen (universele) garage.Die zoekt anders, zo als hij zelf zegt, toch maar blind , zonde van de tijd en de kosten.
wat betreft het lopen op 2 brandstoffen , ik neem aan dat je dan bedoelt dat wanneer hij op benzine loopt de gasinjectoren misschien lekken?
Andersom kan niet (volgens mij) want op gas is er geen probleem
18 jaar
Ja dat bedoel ik ja.
Ik denk niet dat dat het is, ik heb even verder gekeken hier op het forum maar elke keer als ze het over lekkende gasinjectoren of op 2 brandstoffen tegelijk hebben , hebben ze allemaal startproblemen. En dat heb ik nu net niet.
Hij start gewoon, loopt dan 2 a 3 seconde op normaal toerental en zakt dan weg alsof benzine op is . Opnieuw starten en een beetje met het gas spelen en hij loopt stationair, maar dan wel alsof hij maar op 3 of 2 cilinders draait, Weg rijden heeft hij bijna geen kracht voor. Alleen bij een toerental boven de 4000 trekt hij door.
Maar ik breng hem straks weg en hoop dat ze het euvel kunnen verhelpen
18 jaar
mmm ja daar heb je gelijk in. Ik wacht af.
Ik heb hem weer terug en hij draait weer goed op benzine.Voorlopig dan, want ze weten niet of de storing weer terug komt.
Naar alle waarschijnlijkheid is de gascomputer de schuldige, daar hebben ze storing(en) in gevonden waardoor deze dan blijkbaar de injectoren niet goed aanstuurt. Ze hebben gelijk alle storingsmeldingen eruit gehaald en gereset.
Moet zo'n gascomputer ook wel eens geupdate worden? En stel dat de gascomp. vervangen moet worden , over wat voor bedrag praten we dan? ik heb bedragen gelezen varierend van 300,- tot 650,-
Ook lees ik in verscheidene topics over de "noodloop"van een motor, wat houdt dat in?
18 jaar
Hij kan idd geupdate worden.
Ik weet niet of gascomputer de auto zover kan beinvloeden dat tie in noodloop gaat.
Noodloop is eigenlijk het beschermen van de motor als er een storing optreed.
Je kunt niet meer het volledige motor vermogen gebruiken.
18 jaar
Als er weer een storing is, laat dan de storingscode eens noteren en post die hier, dan kan er wellicht een richting gegeven worden waarin je moet zoeken.
Ik heb gisteren een e-mail naar teleflexgfi nederland gestuurd met mijn probleem en ik heb het volgende antwoord terug gekregen.(heel netjes,zo snel antwoord)
"Tijdens het rijden op LPG worden door de DGi computer twee aan twee de benzine injectoren buiten functie geplaatst.
Waarschijnlijk is een relais groep van uw DGi computer niet goed meer.
Laat uw LPG specialist contact met ons opnemen, wij kunnen hem uitleggen hoe hij met twee externe relais en de bestaande DGi computer weer een goed werkend geheel kan maken"
Dit lijkt me inderdaad heel aannemelijk , want bij mij waren/zijn er 2 werkend en 2 niet.
Kan ik weer mee aan de slag,
Jullie horen van mij
18 jaar
het heeft even geduurt maar er lijkt eindelijk een einde aan de lijdensweg te zijn gekomen.
Ik heb de auto gisteren weer weggebracht en ze hebben het gevonden.
Er was een slechte massa aansluiting ( ook nog verkeerd aangesloten) en de stappenmotor was vervuild.
tevens was de lambdasonde weer stuk ( was pas nog vervangen)
dit alles was de oorzaak dat de wagen zo slecht/niet op benzine reed.
Ik heb nu zo"n 100 km wisselend op gas en benzine gereden en het rijdt weer prima.
Hopelijk ben ik er nu dus vanaf.
Een ieder die een bijdrage heeft geleverd in een poging mijn probleem te verhelpen wil ik hierbij bedanken
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar