close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: 406 coupé 2.0 16v, pendelt

Bouwjaar: 1998

De auto pendelt nogal, voor de bekenden; dit probleem deed zich altijd al voor op gas, maar, sinds een paar weken ook op benzine. Als hij goed warm is, is het over. Koud is hij heel erg aan het pendelen, zowel op gas als op benzine nu dus. Is dus niet iets in de gasinstallatie, dat is nu dan duidelijk geworden.

Gashuis is schoongemaakt, stappenmotor gereinigd en de map sensor is vervangen.

Wat kan dit zijn? Kan het nog steeds de stappenmotor zijn? Of, slaat ie dan gewoon af en kan de stappenmotor niet voor pendelen zorgen?

Temperatuursensor op het gashuis? Wat voor invloed heeft die nog?

(probleem bestaat al sinds ik de auto heb, echter, tot nog toe alleen op gas, hij heeft het nu dus ook op benzine. Dealer komt er niet uit, evenals de verschillende gas specialisten, wat misschien achteraf wel logisch is, aangezien het blijkbaar niet in de gasinstallatie zit........)

Bvd voor ideeen,
Marco

Geplaatst door

mystudio (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het onregelmatig lopen of is het "zagen", staat de distributie te slap, mischien kun je er een playerbestandje van maken zodat ik het kan horen, kijk maar eens.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Nee, distributie staat goed. Is trouwens deze week ook net vervangen. Maar, probleem bestaat dus al lang. Echter, is steeds in gasinstallatie gezocht en blijkt zich nu dus ook voor te doen op benzine, dus, blijkt helemaal geen gasprobleem te zijn. Bedankt Hakeem voor je meedenken afgelopen jaar!

Zal kijken of ik er een geluidsfragmentje van kan maken. Maar, het is niet echt onregelmatig lopen, dus niet op 3 poten ofzo. Eigenlijk is hij heel netjes aan het pendelen, dus, in die zin, zagen, zoals jij het noemt denk ik. Hij zakt in qua toerental, naar bijvoorbeeld bijna 100 toeren, denkt dan 'verrek, dit gaat niet goed', de lampjes op het dashboard beginnen al te branden als ware hij afgeslagen, maar, net op het allerlaatste moment regelt hij dan weer bij naar net boven de 1000 toeren. Valt dan weer terug naar 200-400 toeren en regelt weer bij. Zo gaat het een aantal malen door, met een tijdsinterval van 1 seconde ongeveer. Dus, in 1 seconde valt hij terug naar enkele honderden toeren, regelt weer naar iets boven de 1000 en het verhaal begint weer overnieuw.

Hij doet dit een stuk of 5-10 maal, slaat dan meestal een keer af en dan loopt hij stabiel. Ga je dan echter weer een stukje rijden dan komt het verhaal weer terug bij het volgende verkeerslicht. Dit kan doorgaan tot hij echt helemaal op temperatuur is, dan is het meestal wel goed.

Als hij goed stationair loopt, loopt hij ook echt als een zonnetje. Geen overvloedig kleppenstotersgeluid en niks. Je zou dus eigenlijk niet aan de kop ofzo denken.......

Wie het weet mag het zeggen! Bedankt alvast, Oldtimer Jansen!


mystudio 0

19 jaar

Is er al eens een andere bobine gemonteerd?

oldtimer 0
badge

19 jaar

Nee, nog nooit. Nog niet geprobeerd door geen enkele specialist tot nu toe. Kan het pendelen daar van komen? Dan zou hij toch onregelmatig gaan lopen? Of op 3 poten ofzo? Of heb ik het mis?

mystudio 0

19 jaar

Heb daar al zulke rare reactie's van meegemaakt, waaronder niet goed stationair lopen en het blijven hangen van het stationair toerental,en het van slag raken van het dashboard bv.

oldtimer 0
badge

19 jaar

sorry, snelle vinger.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Hm de dealer gelooft niet in de ontsteking, omdat hij als hij eenmaal goed warm is, wel goed loopt. Hij heeft nu de stappenmotor bestelt en wil die vervangen. Als die vuil zou zijn, kan hij ook gaan pendelen. Ik weet het niet.....als het kouder is, heeft de bobine dan meer te lijden dan als het warm is? En, ontsteking is toch makkelijk na te meten met testkast? Kun je toch perfect de ontstekingsspanning e.d. op aflezen? Heeft deze auto trouwens 1 bobine, of 4, bij elke bougie een?

mystudio 0

19 jaar

2 dubbele in één huis, en ik spreek alleen maar over mijn eigen ervaringen. Ik heb hele vreemde dingen meegemaakt wat betreft deze bobine's en dat met meerdere auto's, heeft te maken met piekspanningen in het primaire circuit.En bij deze auto's zijn zo wie zo de secundaire spanningen niet meer te meten en ook niet zichtbaar te maken op de scoop. Primair nog wel maar, wie doet dat nou.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Hm, nou, ik ben confused. Wat zeg jij; bobine preventief maar vervangen? Als er niks aan de ontsteking valt te meten, is dat de enige optie, lijkt me.......
Wat denk je van de stappenmotor? Ook een mogelijkheid? Of uitgesloten?

mystudio 0

19 jaar

Kan ook wel, maar die is eigenlijk wel door te meten en de reactie's daarvan wel te zien op de diag.Dat,in samenhang met de injectie tijden moet wel uitsluitsel kunnen geven over de werking.Hebben ze niet zo'n auto staan dat ze wat onderdelen uit kunnen wisselen? Als ze je echt willen helpen moet dat toch niet zo'n probleem zijn.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Ze hebben helaas geen stappenmotor liggen, dus, is er een nieuwe besteld. Morgen montage, ik ben errug benieuwd. Maar, ik zag vanavond dat de bobine op de kop zit, in een vaste plaat, waar gelijk de 4 pijpjes inzitten die de bougies op de bobine aansluiten. Je weet vast wat ik bedoel.

Weet je zo wat er in die bobine zit? Als er iets van een diode of een halfgeleider inzit, dan lijkt het me nog helemaal niet zo vreemd dat, als de kop en dus de bobine koud is, het spulletje wat minder werkt dan als de motor en dus de kop en dus de bobine is. Als hij warm is, is er namelijk geen enkel probleem. En juist DAT wordt nou gelijk verwarmt als de motor eenmaal loopt.......

mystudio 0

19 jaar

In hoofdzaak grote spoelen maar, het gaat in hoofdzaak om de elektronische inductiespanningen en rimpels die ontstaan tijdens het lopen van de motor die jou injectiecomputer in de war maken.

oldtimer 0
badge

19 jaar

De stappenmotor is nu nieuw. Het probleem is nu weer zoals het ooit was toen in de auto kreeg, hij doet het minder lang en minder erg, maar het is dus nog niet helemaal verdwenene. Wat zou het nog meer kunnen zijn? Ik wil nog wel even kijken of ik ergens een bobineplaat kan regelen om daar eens mee rond te rijden.

Wat nu zo opvallend is, is dat de stappenmotor het probleem dus niet heeft opgelost, maar, wel minder erg heeft gemaakt. Er is dus nog iets aan de hand, maar wat? Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als de temperatuursensor niet meer fris is en continue zou aangeven dat de motor warm is? Dan heeft de compu het idee dat de motor warm is en zal hij op die manier proberen in te spuiten. Is dit een mogelijkheid?

Wat is nou echt een goede peugeot specialist waar ik hier es naar kan laten kijken? Mijn dealer weet het dus niet meer en komt niet verder dan de auto aan de diagnose te hangen.......

mystudio 0

19 jaar

Is de computer nu wel gereset??De gegevens van de sensoren kan jou dealer ook zien in het menu meting gegevens in de diag.Ik zou als ik de dealer was toch eens een andere bobine proberen, je weet nooit...Probeer eens in contakt te komen met een van de andere jongens op dit forum volgens mij zit Toni Lutein bij jou in de buurt.Ik zit te ver weg.

oldtimer 0
badge

19 jaar

De dealer heeft, als het goed is, de software van de compu geupdate. Dit was versie van 2000 en die heeft hij opnieuw erin gezet. Ik hoopte nog dat er een nieuwere versie was, maar, dat was blijkbaar niet zo.

De dealer heeft geen bobineplaat liggen, dus, ik heb nu voor vannacht de bobineplaat eraf geschroeft en deze leg ik de hele nacht lekker warm op de kachel. Als ik hem er morgenochtend warm opschroef en het probleem is weg (lijkt me een prima simulatie van een warme motor), dan is de bobine het probleem. Heeft ie het nog, dan is dit het ook niet...........

Als de temperatuursensor niet echt kapot is, maar, gewoon een vaste waarde blijft houden, het is een NTC dacht ik, en hij heeft bijvoorbeeld de weerstandswaarde van een warme motor ook bij een koude motor, dan zou dat toch niet als foutmelding in de compu komen? Of houdt de compu ook het bereik van de sensor bij? Dus, als de waarde nooit meer veranderd, legt de compu dat als foutmelding vast?

mystudio 0

19 jaar

Nee, storingen die de computer vastlegt zijn alleen onderbrekingen of kortsluitingen,en alleen als bepaalde waarden erg buiten de tolerantie's vallen gaat hij ook in storing

oldtimer 0
badge

19 jaar

aha, dat dacht ik al.....
Het is helaas niet de bobine, ik heb hem de hele nacht verwarmt en vanochtend goed warm gemonteerd. Helaas, hier zat het dus niet in, de auto ging gelijk weer zagen en zeer onregelmatig zoeken naar zijn juiste toerental. Na 5 minuten, toen hij een beetje warm was, was het weer goed.

Welke temperatuursensor zou er, als er een niet fris is, volgens jou niet lekker kunnen zijn? Er zit er volgens mij 1 in het gashuis en er zit er 1 op het blok, waar het koelwater binnenkomt. Daar zitten trouwens 3 sensors onder elkaar, geloof ik. Welke is handig om eerst eens na te meten? En weet je waar ik de waardes van deze NTC's terug kan vinden? Bestaat er een vraagbaak of een werkplaatshandboek van deze motor?


mystudio 0

19 jaar

Niet dat ik weet maar ik zoek er dan ook niet om misschien een van de andere lezers op het forum.Om uit te zoeken welke sensor van jou auto de koelwatertemperatuursensor is moet ik eerst even de 4e tot de 9e letter van je chassisnr weten, volgens mij is het de blauwe, die is het meestal.Kosten geen vermogen en zijn dus een gokje waard.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Marko, ik heb de zelfde auto, zelfde motor, ook op gas met exact het zelfde probleem! Ook ik kreeg van de dealer geen duidelijke oorzaak en het probleem is nog steeds. Alleen op benzine heb ik geen problemen. Ik rijd nu ook s`morgens de motor warm op benzine totdat de motor temperatuur 80C is en dan schakel ik over op gas. Geen probleem maar natuurlijk wel zonde van die dure benzine. Ik heb gemerkt dat als de buitentemperatuur hoger is als 15C het probleem minder is. Maar het is vervelend in de winter en vooral bij het eerste stoplicht als de motor terug zakt in toeren weer terug regelt en zo in een harmonische pendel terecht komt of soms gewoon afslaat. Ik heb nieuwe Bougies van NGK gemonteerd met 2 massa elektrodes dat ook weer vermindering geeft in de problemen. Maar zoals jij al de stappenmotor vervangen had, de oorzaak blijft. En het probleem is nog steeds. Om moedeloos van te worden, ik zit te denken om de AG gas verdeel klep te vervangen. Laat even weten als je nog iets hebt ondernomen, ben erg nieuwsgierig.

Ter Info, KM-stand is 170K

RobertJ 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.