auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Welke versnellingsbakcode?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: EW10J4

Omdat de versnellingsbak van mijn 406 (laatse 8 cijfers chassisnr: 81425339) wat problemen begint te geven denk ik eraan om de versnellingsbak te vervangen. Maar ik weet niet precies welke versnellingsbak in mijn 406 past. Past bijv ook een versnellingsbak uit een 406 Coupe 2.0?

Ik begrijp dat ik naar de versnellingsbakcode moet kijken maar ik weet niet welke bakcode ik heb.
Op de Peugeot Service Box lees ik o.a.:
VERSNELLINGSBAK (GEGEVENS) VERSN.B BE4 V
en
VERSNELLINGSBAK, TYPE VERSN.B BE4R
En als ik kijk op onderdelen websites dan kom ik versnellingsbakcodes tegen van het formaat 20xxyy, met x = letter en y = cijfer, bijv 20TP80, 20DL80 en 20DL83.

Welke versnellingsbakcode past op mijn 406?

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb op de versnellingsbak ontdekt dat mijn bakcode 20DL81 is. Kan ik die alleen vervangen door een andere 20DL81?

Enig ge-google brengt me nog op deze pagina: http://petrila.net/peugeot/Service/406d9...
Ik weet niet hoe betrouwbaar deze informatie is en ik vraag me af wat e.e.a. precies betekent. De 4e tabel, rechter kolom, lijkt te suggereren dat een 20DL10, 20DL61 en 20DL81 uitwisselbaar zijn. Klopt dat? En wat zijn dan evt de verschillen?
En klopt het dat de bakcodes die in de 5e tabel worden genoemd (bijv 20DL83) niet geschikt zijn omdat ze andere overbrengingen hebben?

Ik hoop dat iemand iets kan zeggen over de verschillende bakcodes.

kjdkraker 0

12 jaar

Klaas Jan,

Dit heeft niets met de versnellingsbak te maken....... Heb jij ooit bij mij een onderstel voor een Scheel stoel opgehaald? Dat is al een aantal jaren geleden als ik mij goed herinner. Zit die stoel nog steeds in deze 406? Dan moet je inmiddels al draconisch veel kilometers met deze auto hebben afgelegd. Als dit zo is, dan vraag ik mij af of de EW motoren net zo goed tegen LPG kunnen als de XU motoren. Mij huidige 406 heeft pas 110.000 km gelopen op LPG ( van de 165000 km op de teller) en ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig wat jouw ervaring is met een 406 met LPG. En vooral met de EW motor.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

12 jaar

Klopt. Ja hoor, ik heb de Scheel stoel er nog inzitten. Toen ik deze 406 7 jaar geleden kocht bij 180dkm was de originele stoel al aardig doorgezakt. De teller staat nu op 355dkm.
Erg fijne auto. Ik hoop er voorlopig nog lekker mee door te kunnen rijden.
Ik heb 1 keer de verdamper moeten vervangen (en natuurlijk regelmatig het drooggasfilter). Verder tot nu toe geen problemen met LPG gehad.

kjdkraker 0

12 jaar

Laat bij de de distributieriemwisseling meteen een volledig aluminium (inclusief huis) waterpomp erin zetten (als dit nog niet gebeurd is). Was bij mijn 406 de oplossing om van een resonantie bij 2000 toeren af te komen.

heemskerk4251 0

12 jaar

En kan iemand misschien nog iets zeggen over welke versnellingsbak er in mijn 406 past?
Kan er alleen een 20DL81 in, of ook een 20DL10 of 20DL61, en wat zijn evt dan de verschillen?

kjdkraker 0

12 jaar

Ik weet niet hoe betrouwbaar het lijstje is bij Petrila, maar volgens mij klopt het wel aardig. In dat geval hebben de bakken met de codes 20DL81, 20DL10 en 20DL61 dezelfde overbrengingen. Er zullen wel verschillen zijn ander had de bak niet een nieuwe code gekregen, maar dat zal voor de functionaliteit van de bak niets uitmaken. Van belang is dat je het juiste type bak hebt (BE4 V of BE4 R). Dat zou dan zonder meer moeten passen. Verschil van de bakcodes zit dan over het algemeen in de overbrengingen.

Daarvoor kun je het beste naar de snelheid per versnelling bij 1000 toeren kijken. Zo zie je in het lijstje bijvoorbeeld dat in 5 bij 1000 toeren de 20DL81 35.08 km/h doet en de 20DL82 34.4 km/h. Daardoor gaat de auto dus bij 100 km/h iets meer toeren maken met de 20DL82 dan met de 20DL81. Een 20DL80 doet opeens 43.41 km/h (is een bak voor een diesel, dus meer koppel) en zal dus met 100 km/h een stuk minder toeren maken. Maar dat is wellicht niet goed voor de motor aangezien dat dus een bak is voor een diesel motor en die zitten altijd lager in de toeren.

Trouwens, wat is er mis met de huidige versnellingsbak?

Richard9710 0

12 jaar

Bedankt voor je uitleg. Dit bevestigt mijn vermoeden.
Al snap ik het BE4 V en BE4 R verhaal nog niet helemaal. Is een 20DL81 een BE4 V bak? De informatie die ik uit de Peugeot Service Box heb gehaald over mijn auto is voor mij niet duidelijk wat dat betreft, zie mijn eerste bericht bovenaan.
(En ik blijf nieuwsgierig naar wat nu de verschillen zijn tussen een 20DL81, 20DL10 en 20DL61.)

Wat er mis is met mijn huidige bak? Hij laat zich vaak moeilijk in de eerste versnelling zetten (en die gebruik je toch best vaak..). Zie ook http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Omdat het probleem in de bak zelf lijkt te zitten is de beste optie volgens mij om de bak te vervangen. Kan ik ook meteen de krukaskeerring die wat olie lekt laten vervangen.

kjdkraker 0

12 jaar

kjdkraker

Het is niet de bedoeling 3 topics aan te maken voor één gelijk probleem.
U verwijst leden van het één naar het andere topic.

Hou het overzichtelijk voor jezelf en ook anderen.....

U kunt doorposten in het meest actuele topic.
Dit topic komt hiermee te vervallen.

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.