Peugeot 406: 406 hdi 66kw bj 2003 195/65 R15 T banden? Mag dat ??

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0hdi 66kw

Na twee jaar in peugeot 1.8 8klepper op lpg te hebben gereden heb ik nu een 406 hdi van 2003 gekocht met 144.000 km op de teller.
Ik heb twee vragen daarover:
Ik heb een nieuwe setje Firestone 195/65 R15 T banden liggen, mogen deze onder een 406 hdi van 66 KW worden gemonteerd? Top snelheid van de 406 op papier is 182 km/u. T-banden zijn geschikt tot 190 km/u. Momenteel zitten er versleten 195/65 r15 H banden er onder, deze zijn versleten.

Tweede vraag; Bij 2.0 hdi moet volgens mij bij 160.000 distr.riem worden vervangen, is het over het algemeen aangeraden om dan ook de waterpomp te laten vervangen? Wat kost dit bij universeel en bij de dealer?

sel

Geplaatst door sel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

sel (0), 16 jaar geleden

kom op mensen.. is er nou niemand die weet of een 195/65 R 15 T band onder 406 hdi 90 pk mag?

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

snelheids index zou een H of een V moeten zijn
distributieriem,waterpomp,spanrol,looprol,multiriem,koelvloeistof alles tegelijk laten vervangen
prijs bij de dealer zal rond de 5a600 euro zijn
best een universeel zoeken zal toch schelen in prijs
groeten davy

Moose (0), 16 jaar geleden

Deze wagen wordt fabriekaf met index H banden geleverd. staat ook in het onderhoudsboekje en op de sticker in/bij het linkervoorportier.
Als winterbanden worden wel veel T banden geplaatst onder deze (en vele ander auto's). Je mag winterbanden voeren met één lagere index. In bijv. Duitsland moet je dan een sticker op je dashboard plaatsen.
Zelf heb ik overigens H winterbanden genomen om gezeur te voorkomen.

Je zou de RDW kunnen bellen of het mag. Wordt een auto er bijvoorbeeld op afgekeurd? Of hoe gaat de verzekering hiermee om mocht het nodig zijn? Met name die laatste zal natuurlijk alle argumenten gebruiken om niet/zo min mogelijk uit te keren. De dealer had het toen ook over een bedrag van zo'n 500,-- euro aan kosten voor de hele santekraam (riem, waterpomp, spanrollen, etc). dat zullen dus wel zo'n beetje de kosten zijn.

Met betrekking tot de ditributieset:
Toen ik onze 406 HDI kocht (met ook zo'n 140.000 km op de teller) heb ik het als punt meegenomen in de onderhandelingen. Ik had nl geen zin om na een maand of 7 hier zelf voor op te moeten draaien. De dealer had het toen ook over zo'n 500,-- Euro aan kosten voor alles (riem, waterpomp, spanrillen, etc)

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

waterpomp bij 160.000 km is zeker niet onverstandig. reken op een euro of 60 voor het pompje, origineel Peugeot.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

die bandjes der mooi omdoen.......hier in nederland wordt niet naar die snelheidscodering gekeken...

sel (0), 16 jaar geleden

[quote=arie549]die bandjes der mooi omdoen.......hier in nederland wordt niet naar die snelheidscodering gekeken...[/quote]
Het zijn splinter nieuwe bandjes.. als het wettelijk toegestaaan ga ik het gewoon doen. . Als je bij profile of euromaster e.d. online banden advies doet dan krijg je "aanbevolen" H OF V bandjes.. Aanbevolen.. maar verplicht?
Als ik een Passat tdi 90 pk invoer.. dan krijg je weer 195/65 R15 T aanbevolen..

Oh ja wat betreft distri.set bij de dealer kost het incl.spanrollen en arbeid = 385,00. Bij een universeel 335,00.
Waterpomp bij de dealer 110,00 en 0,5 uur arbeid. Bij de universeel 78,00 euro 0,5 uur arbeid.
ik denk dat ik voor de dealer ga.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

aanbevolen....dat is alles, niks meer en niks minder....hier in nederland is zo iets niet wettelijk vastgelegt/verplicht...


mooi op rijden die bandjes....

sel (0), 16 jaar geleden

Maar.. stel dat het in Duitsland verplicht is.. om minimaal H Band te hebben, kun je bekeurd worden? of in een geval van een ongeluk eventueel in ongelijk worden gesteld?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

dan zal er onderzocht worden of het voorval voorkomen had kunnen worden met een band met een hogere snelheidscodering...is dat niet het geval ga je gewoon vrijuit.......het is overigens wel verplicht in duitsland om in de auto duidelijk zichtbaar voor de bestuurder te voorzien van een stikker waarop vermeld staat dat er een lagere snelheidsband om zit...

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Hoe groot is de kans dat tegelijkertijd de volgende dingen plaatsvinden;
1. Je bent in Duitsland
2. Je rijdt daar rond
3. Je wordt aangehouden door de politie
4. Ze controleren je snelheidsindex van je band.
Ik zou het risico durven nemen...
Bovendien; zou de boete hoger zijn dan de prijs van 4 nieuwe banden? Zo niet, dan kun je sowiezo het beste de boete voor lief nemen en op de "te langzame" banden rijden, want dan ben je alsnog goedkoper uit ;)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je wilt niet weten hoe vaak ze dit soort zaken controleren, met name in de maanden november december.
En ze zijn niet zo makkelijk als in nederland, bij twijfel doorijden.
Je bent gewoon de sigaar.
Ze zien een nederlands kenteken, ze checken gewoon of je op winterbanden rijd en de juiste snelheidsindex.
Klopt het niet, dan is het betalen.
Geen discussie.
En zeker bij mensen die effe de grens over wippen voor alleen een beetje drank, want die rijden vaak gewoon op zomerbanden.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

de zaak wordt hier verkeerdt voorgelicht.......!


het is duitsland helemaal niet verplicht om op wintersloffen te rijden........men risceert een boete bij sneeuwval of ijzel varierend van 20 tot 40 euro afhankelijk van de situatie...(een set winterbanden kost nog altijd meer)
is het gewoon droog winterweer, met temperaturen onder 0 is der helemaal niks aan de hand met zomerbanden in duitsland...

maar ook in de wintermaanden geld weer in duitsland, mocht men bij een aandrijding betrokken zijn....wordt bekeken of men het voorval had kunnen voorkomen met winterbanden...is dit niet het geval...gaat men ook weer vrijuit...

met andere woorden, het wordt allemaal zwaar overdreven...mocht men enkele keren per jaar over de grens gaan....is dit prima te doen op zomerbandjes..houd alleen rekening met een bon van ten hoogste 40 euro..mocht het plots gaan sneeuwen of ijzelen..

Beunhaas (540) PRO, 16 jaar geleden

Verkeerdt is verkeerd Arie.....
Je hebt grotendeels gelijk, met 1 aanvulling:
Mocht je met zomerbanden betrokken raken bij een ongeval onder winterse omstandigheden en er is een relatie zomerbanden-ongeval (vaak nog lastig aan te tonen) DAN heb je wel een probleem.

sel (0), 16 jaar geleden

Als je dan T-banden onder de auto hebt ipv H-Banden is er in dit geval ook +/- 40 EURO boete (duitsland) ?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

als je een stikker aanbrengt waarop het vermeld is niet....

Santa (0), 16 jaar geleden

Er bestaat ook nog altijd zoiets als het onderling respecteren van wetten en gebruiken van ANDERE landen.

Maar Google gewoon eens wat in het Duitse??

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Waarom maakt een hollander nou toch weer zijn eigen regeltjes.
Zorg gewoon dat je auto voormekaar is i.p.v. van in dat schemer gebied te gaan zitten, zo van volgens mij kan het wel.
Ik zou maar geen ongeluk veroorzaken in duitsland met temp beneden de 8 graden.
ik denk dat je verzekering ook weleens niet zo meegaand is als je niet op het juiste schoeisel rijd.
En zeker niet al als je schade veroorzaakt met lichamelijk letsel( een voetganger bijv.)

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb een nieuwe setje Firestone 195/65 R15 T banden liggen, mogen deze onder een 406 hdi van 66 KW worden gemonteerd? Top snelheid van de 406 op papier is 182 km/u. T-banden zijn geschikt tot 190 km/u.

Wat is nu het probleem ??????

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Wat is nu het probleem ??????[/quote]
Idd Sjaak, vroeg ik mij de hele tijd ook al af.........

sel (0), 16 jaar geleden

Probleem, nog beter vraag is : Mag onder een 406 hdi 66 kw 195/65 R15 T-banden gemonteerd worden? Wat zegt de Nederlandse wet-/regelgeving hierover?

Santa (0), 16 jaar geleden

Ik heb ff in het voertuigreglement zitten koekeloeren. Heel snel maar ff.
Heb namelijk nog meer te doen vanavond......

Ik lees iets in de sfeer van typegoedkeuringen en richtlijnen en certificaten van overeenstemming en door fabrikant aangewezen onderdelen etc.

Lekker ingewikkeld.

Kom e niet zomaar uit.

In het kort komt het hier op neer: in Nederland zul je niet snel worden bekeurd voor het rijden met een band van een verkeerse snelheidsindex. Zeker niet in DIT geval.

Wanneer de auto bij een ongeval betrokken raakt, kan de verzekeraar niet zondermeer stellen dat de auto niet aan de eisen voldoet; hij zal dan ook nog aannemelijk moeten maken dat het ongeval (mede) is ontstaan door die banden met foutieve snelheidsindex.

Aangezien banden altijd een marge hebben, kun je volgens mij dus gerust met een T band gaan rijden.
Zelfs de APK schenkt er GEEN aandacht aan.

Wil je op SAFE spelen? Koop dan de H band. (Zeker als je ermee in Duitsland wilt gaan rijden....)

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

lijkt mij in dit geval toch......wat je hebt liggen....koop je niet...

Santa (0), 16 jaar geleden

Het is NET als bij "garantie" , Arie.......

Wil je een "veilig gevoel" hebben, ga je voor garantie (wat je uiteindelijk toch weer zelf betaalt, maar sommigen vinden dat gevoel nu eenmaal prettig.)

Heb je wat kijk op zaken en ervaring hoe "garantie-perikelen" soms verlopen, ga je wellicht voor dezelfde auto, maar dan ZONDER garantie.....

Richard9710 (0), 16 jaar geleden

Wat de APK ermee doet weet ik niet. Maar volgens mij moeten je banden geschikt zijn voor de topsnelheid van je auto. Dus als de auto volgens fabrieksopgave 182 km/h kan, dan is een T band (t/m 190km/h) voldoende. Zou je auto 191 km/h kunnen, dan dien je een H band te monteren.

Er is slechts 1 uitzondering, en dat zijn de winterbanden. Daarvan mag je een trede lager gaan zitten, mits je een sticker hebt waarop de dan maximaal te rijden snelheid staat vermeld welke voor de bestuurder op een duidelijk zichtbare plaats moet zitten. Dit komt voort uit voorgaande jaren waarin de winterbanden niet geschikt waren voor hoge snelheden. Een H winterband was amper te vinden, tegenwoordig zijn winterbanden in V en volgens mij zelfs in W te krijgen. Maar daar gaat de vraag van de TS niet over.

Beunhaas (540) PRO, 16 jaar geleden

[quote=sel]Probleem, nog beter vraag is : Mag onder een 406 hdi 66 kw 195/65 R15 T-banden gemonteerd worden? Wat zegt de Nederlandse wet-/regelgeving hierover?[/quote]
Niks

sel (0), 16 jaar geleden

ok.. bedankt voor de reacties ik laat de banden gewoon overzetten.

sel (0), 16 jaar geleden

Vandaag reactie van RDW ontvangen per e-mail:
**************************************************
Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Dit is geen verplichting maar een advies van de fabrikant. U heeft zich te houden aan de wet en die schijft voor banden met voldoende draagvermogen en een profiel van ten minste 1,6 mm.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
**************************************************

mcitr. (0), 16 jaar geleden

helemaal oprijden die banden; doet ie prima.

sel (0), 16 jaar geleden

banden zitten er op..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.