Hallo,
Ik heb een vreemd probleem met mijn 406 Coupé (3.0 Aut uit 1999 model:D8) en wil dit graag even delen met mensen buiten de Coupé club, het gaat om een elektrisch probleem en laat ik daar nou juist erg weinig van weten.
Probleem:
Auto start niet, startmotor slaat aan maar benzinepomp draait niet. Na de pomp te laten draaien via een externe stroom bron ook geen draaiende motor dus ontsteking faalt ook.
Probleem heeft zich een week voor het totale falen af en toe voorgedaan, na 2/3/4 keer starten liep de motor dan wel. of een dag lang zonder problemen..
Zaterdag heeft de motor ineens perfect gelopen na het wisselen van een relais waarvan de functie nog niet bekent is, 3x gestart en een stuk gereden, volgende dag wilde de auto weer niet starten!?
(onder het dashboard zit een zelfde relais als in de motorruimte, die onder het dashboard heb ik verwijderd en in de motorruimte gezet, toen liep alles dus).
Diagnose:
Probleem gezocht bij brandstofpomp, UITGESLOTEN, daar deze wel liep bij aanbrengen externe stroom, en na het vervangen van relais liep de auto.
Probleem gezocht bij ontsteking, UITGESLOTEN, daar deze wel liep na het vervangen van relais, Bobine, bobine kabels, bougies, bdp sensor, accu nog geen jaar geleden vernieuwd (origineel)
Probleem gezocht bij hoofdrelais (2x) en ECU, UITGESLOTEN, daar de auto later wel liep, relais slaan aan en computer geeft signaal.
Probleem gezocht bij startonderbreker, UITGESLOTEN, Alles vervangen (sleutel chip, slot spoel, signaal kast) na terugbrengen originele onderdelen en vervangen relais liep de auto wel.
Alle dashboard zekeringen/ relais nagelopen. UITGESLOTEN, na het plaatsen van een relais uit het dashboard in de zekeringkast onder de kap liep de auto weer even perfect.
Alle motorruimte zekeringen/ relais nagelopen. alle zekeringen heel, nagelopen op corrosie, soms aangeslagen maar wel juiste waardes in voltage.
Enige twee zekeringen die geen stroom krijgen bij contact zijn die van de Lambdasonde en die van de Brandstofpomp (beide heel en 10amp, preventief vervangen). Vermoeden bestaat dat de zekeringen van de brandstofpomp of lambdasonde (volgens boekje) meer voeden dan aangegeven, Bobineblok bijv. Laatste ook gemeten en krijgt geen stroom.
Relais wat ik heb vervangen getest met een oude computer voeding, werkt naar behoren.
(punt 1 +) Spoel met weerstand
(punt 2 -) Spoel met weerstand
(Punt 3 +) signaal punt 1
(punt 4) uit positie relais
(punt 5) aan positie relais
Meten van punt 1 naar 2 ok. (relais slaat naar aan positie punt 5)
Meten van punt 3 naar 5 ok.
Wat ik niet weet is of de relais in de auto van punt 3 naar 5 ook signaal stuurt. daar heb ik alleen punt 1 naar 2 getest gister.
Vreemde is dat de auto even liep na het vervangen van het relais, de volgende ochtend wilde ik ironisch genoeg een nieuw relais halen bij een 406 coupé club lid maar ik kwam dus niet meer van mijn plek.
Exact het zelfde probleem, en nu blijkt het relais wat ik heb vervangen gewoon te werken...
Enige vermoeden wat nog bestaat is het contactslot die misschien overspanning veroorzaakt. is dit makkelijk te testen?
PP2000 uitleven heeft geen nut vermoedelijk. word deze week waarschijnlijk nog wel gedaan.
eventuele tips zijn zeer gewaardeerd.
[url=http://img839.imageshack.us/i/relaisj.jp...][img]http://img839.imageshack.us/img839/4170/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
toerentalsensor???
gr koen
brandt het motor storingslampje ook als je de auto op het contact zet
weet niet zeker, maar controleer de kabelboom in de kabelgoot rv bij de cilinderkop en dis. deksel
Ok,
Ik krijg van punt 3 naar 5 helemaal niks als de relais in de auto heb zitten.
gewoon een stroompje meten met een computervoeding gaat zonder problemen.
Ik denk dus dat het in de aansluiting/bedrading zit van de relais. het gaat om een rode en een gele draad die na 5cm verdwijnen in een mega kabelboom, kan iemand mij hier misschien wat informatie over geven?
De relais heeft onderdeel nummer 6555 68 en is violet van kleur. Hij zit dus in de zekeringkast van de motorruimte en volgens de servicebox is dit de relais voor de startonderbreking!
Het probleem moet hier wel in liggen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar