Peugeot 406: Slecht aanslaan motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Goede avond,

Vorig jaar is mijn cilinderkop gereviseerd van mijn 406 coupe door een probleem met verbrande kleppen, hierbij zijn ook verharde klepstoters geplaatst, bobine, bougies, lambdasondes, distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen. Door een fout van de monteur is ook kortsluiting ontstaan en zijn een aantal elektrische kabels gesneuveld, deze zijn vervolgens ook vervangen. Vanaf het moment dat ik de auto terugkreeg slaat de motor slecht aan, vooral als hij een tijdje gereden heeft en ik wil hem na een half uurtje weer starten. Ik heb hem sindsdien weggebracht naar een Peugeot specialist, en naar een LPG bedrijf omdat die monteur het probleem niet kan vinden! Beide bedrijven hebben een diagnose gedaan en beide bedrijven hebben niets kunnen vinden, maar ze denken beide dat het heeft te maken dat er gestart wordt met een verkeerd mengsel!
Het probleem:
's morgens slaat de motor redelijk aan, is er mee gereden en start ik hem na een minuut of 5 is er niks aan de hand, maar wacht ik een kwartier of langer dan slaat de motor na lang starten aan en stinkt hij behoorlijk naar brandstof! Ik heb hem vervolgens eens keer 4 dagen niet gebruikt en toen starte de motor zonder problemen.
Zelf dacht de Peugeot specialist aan lekkende gasinjectoren waardoor gestart wordt op een verkeerd mengsel, maar bij het LPG station zeggen ze dat dit niet het probleem is na een uitgebreide controle, zij denken dat het aan de benzinemotor ligt omdat hij zowel op gas als op benzine perfect rijd. Nu willen ze dus weer opnieuw gaan zoeken naar het probleem, alleen weten ze niet echt goed waar ze moeten kijken, en ik ben het een beetje zat om nog eens veel geld te spenderen aan blind zoekwerk en lukraak componenten vervangen, vorig jaar kreeg ik een totaal rekening van bijna €5000, en de diagnoses kosten nu ook alweer €250 zonder enig resultaat, het wordt zo een beetje een te dure auto op deze manier!

Weet iemand hier misschien wat het startprobleem zou kunnen veroorzaken? Ik hoop echt dat ik door jullie hulp van dit probleem af kan raken!

Groet,

Marc

marcvalk

Geplaatst door marcvalk (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat gebeurt er als je de motor koud start en deze op benzine zet en laat staan?
Warm rijden en dan uitzetten, kwartier wachten en dan weer starten. Gaat het nu wel goed?

marcvalk (0), 12 jaar geleden

Hoi oldford,

Ik heb dat vanmorgen eens geprobeerd, na een half uurtje op benzine te hebben gereden heb ik hem even laten staan, en het starten is niet beter geworden! Wel stinkt hij na het slecht aanslaan even behoorlijk naar benzine!
Na die korte vakantie van mij in februari sloeg hij wel ineens aan, ik heb hem toen gelijk afgezet voordat hij over zou schakelen op gas, en na een kwartier nogmaals geprobeerd, en toen startte hij ook goed op benzine, ik heb er toen alleen niet mee gereden!

Groet Marc

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Stinken naar benzine lijkt mij te rijk staan. Kan een sensor zijn die verkeerd aan geeft (b.v. koelvloeistof temperatuur).
Laat de sensoren eens uitlezen na een kwartiertje stil staan.

Nico_den_Haak (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Is niet gewoon de benzinedrukregalaar defect? Heb ik gehad bij een Megane 1.6 op gas, maar dat was al een oudere installatie van dik 12 jaar oud.
Dan krijgt ie mogelijk twee brandstoffen tegelijk, en dat is em wellicht teveel van het goede...
Had dezelfde klachten.
Hoe oud is die benzine die in de tank zit trouwens?
Anders kan er ook vocht bij zitten.
Keer de benzinetank ver leegrijden, en verse erin.
Succes,

Groet,

Nico.

marcvalk (0), 12 jaar geleden

Dat is wel een idee ja, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik kan hem natuurlijk ook gewoon vervangen, zag dat die sensoren niet zo duur zijn! Er is nl wel een probleem geweest bij reparatie vorig jaar dat toen die monteur de sleutel omdraaide de temperatuurmeter al maximaal uitsloeg, en dit ook via de boardcomputer werd gemeld! Ik neem aan dat zo'n sensor bij kortsluiting makkelijk sneuveld?

Hoi Nico,

Ook bedankt voor je reactie! Was dat ook een G3 installatie die jij had, want G3 start altijd op benzine? Het enige dat ik bij Ebbes in Wijchen hoorde was dat de gasinjectoren misschien door zoude blijven lekken op moment dat ik niet zou rijden, maar hier heb ik ook naar laten kijken bij de gas specialist, en die zei dat dit hier niet het geval was!
Ik tank regelmatig verse benzine, en laat ook de auto regelmatig op benzine rijden, dus ik denk dat het daar niet aan zou kunnen liggen!

Maar ik schrijf dit ook even op zodat ik alles kan laten controleren! Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Marc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.