Afgelopen weekend de ABS ring op de aandrijfas kapot gereden.
Bij dealer as laten vervangen voor ruilas gaat tussen de 500-550 euro kosten, dat is behoorlijk wat geld.
Ik wil er dus zelf mee aan de slag gaan, een as van de sloop is toch een heel stuk goedkoper.
Haynes ligt klaar maar wie kan me nog wat tips aan de hand doen zodat dit goed gaat verlopen. Waar moet ik naast centrale naafmoer, tussenlager en aftappen van de versnellingsbak nog meer op letten ? Iemand nog goede tips ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nieuwe bak olie, aandrijfaskeering. luchtsleutel
GOED gereedschap
wat dacht je van een nieuwe ABS ring?
[quote=Renaultmonteurtje]nieuwe bak olie, aandrijfaskeering. luchtsleutel
GOED gereedschap[/quote]
Luchtsleutel is niet noodzakelijk, een goed wringijzer werkt ook prima. Voor je de remmen demonteert eerst de naafmoer los draaien. Iemand de rem in laten trappen terwijl jij de moer los draait of een velg zonder naafkap op het fusee monteren en de auto van de krik halen, dan kun je de naafmoer ook losdraaien (door het gat van de naafkap).
Goed gereedschap is wel belangrijk. Ik heb eens een naafmoer van de achteras los willen draaien met een (goedkope en oude) momentsleutel. Een paar seconde later had ik twee halve momentsleutels. Overigens is een momentsleutel niet voor het losdraaien maar voor het vast zetten. Daarna maar geïnvesteerd in een goed wringijzer. Het leek wel of dat de helft in kracht scheelde wat ik nodig had en de moer kwam zo los.
Maar zelf zou ik ook voor een nieuwe ring gaan. De aandrijfas die je hebt is goed (naar ik aanneem) en die zou je anders gaan vervangen voor een exemplaar waarvan je nog maar moet afwachten of die net zo trillingsvrij zal werken. Daarnaast is een ring van een paar euro (meer dan twintig zal het volgens mij niet worden) een stuk goedkoper dan een nieuwe of gebruikte as. Bovendien heb je dan een nieuwe ring, bij een gebruikte as heb je een oude ring welke, als je pech hebt, weer stuk gaat.
13 jaar
Bedankt voor de reacties alvast.
ABS ring is bij Peugeot niet los te krijgen. Homokineet heb ik iets van gelezen maar kan deze los niet te pakken krijgen. Iemand tips ?
Wellicht dat ik de ring wel van de sloopas over kan zetten. Dan hoef de bak niet leeg. Iemand een idee of dat lukt ?
Peugeot (net als de meeste dealers) verkoopt geen losse ringen.
Daar heeft een slimme Engelsman wat op gevonden: http://www.reluctorrings.com/
Ook voor Peugeot...
Je kan ook de ring van een sloop as over zetten; met een goede trekker haal je hem van de as en om te monteren even de ring in de oven opwarmen.
(zie ook de handleiding op de site van de ringen)
Kijk hier heb ik wat aan. Nog even uitzoeken wat de maat is van de ring die ik erop moet.
Bedankt Hans.
Als je een beetje engels kan lezen kun je hier: http://www.peugeot406coupe.com/phpBB3/vi... een foto reportage vinden van iemand die de ring al eens heeft vervangen. Je moet mogelijk wel even lid worden van het forum, maar dat is gratis (en levert een schat aan informatie betreffende de 406 (al gaat het grotendeels over de coupe).
13 jaar
.
De 406 is weer gefixt. Het loshalen van de moer op de aandrijfas viel mee, goed gereedschap en bij de eerste keer aanzetten ging die al los. Remmen, stuurinrichting en stabilisatoren konden allemaal blijven zitten.
De abs ring moet goed heet gestookt worden en dan snel doorgetikt worden.
Bedankt voor de tips en topic kan op slot.
Verder kan ik ook melden dat het trillen van de remmen op lage snelheid nu ook verdwenen is. De auto had hier al een tijdje last van. Waarschijnlijk dat de remkracht aangepast werd op de positie waar de ring de barst had. Door de barst denkt de ABS regeling dat het wiel daar iets minder snel draait en regelt daarmee de remkracht bij.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar